Redactieblog

10 reacties

‘ForFarmers koestert vooral zijn aandeelhouders’

De hoge winst van ForFarmers levert aandeelhouders een mooi dividend op. Betaald door de boer.

Als coöperatief denkende boer kan ik er niet wennen dat de liefde van ForFarmers vooral naar de aandeelhouders gaat. Dat blijkt uit de presentatie van de jaarcijfers. Jubelen over hogere omzetten en stijgende winst. Plus een hoger dividend op de aandelen. Niet over de prijs van het voer.

50 cent per aandeel

“Je moet niet zeuren”, zegt Hanna.”We hebben gelukkig aandelen. Gekregen voor een bedrag tussen de € 6 en € 7. Ze zijn nu € 10 waard. Een mooie koerswinst. Belastingvrij. Bovendien beuren we over 2017 een dividend van 50 cent per aandeel. Op de koers van nu is dat 5% rendement. Op de prijs, waarmee we begonnen, ruim 7%. Wat willen we nog meer.”

Prestatievoeders

“Het hoge dividend werd verdiend door het voer te duur te verkopen”, werp ik morrend tegen.”Directeur Yoram Knoop zegt in zijn toelichting:’Veehouders kozen in 2017 vaker voor prestatievoeders met meer toegevoegde waarde’. Daarmee bedoelt hij dat de marge op dit voer hoger is dan nodig en hoger dan de marge op de gangbare voeders. De boeren die prestatievoer kochten, betaalden het hogere dividend. In een echte coöperatie zou dit niet het geval zijn”.

‘De boeren die prestatievoer kochten, betaalden het hogere dividend’

Hans is het met Hanna eens:”Je moet geen oude koeien uit de sloot halen. De strijd om de coöperatie is bij ForFarmers gestreden. Je moet blij zijn dat je aandelen hebt en dat die een goed rendement opleveren. Verder kunnen ze met de prijs goed meekomen”.

"Directeur Yoram Knoop zegt in zijn toelichting:’Veehouders kozen in 2017 vaker voor prestatievoeders met meer toegevoegde waarde’. Daarmee bedoelt hij dat de marge op dit voer hoger is dan nodig en hoger dan de marge op de gangbare voeders", vindt Vergaderboer. - Foto: Michel Zoeter
"Directeur Yoram Knoop zegt in zijn toelichting:’Veehouders kozen in 2017 vaker voor prestatievoeders met meer toegevoegde waarde’. Daarmee bedoelt hij dat de marge op dit voer hoger is dan nodig en hoger dan de marge op de gangbare voeders", vindt Vergaderboer. - Foto: Michel Zoeter

Bij Agrifirm gaat de winst terug naar de leden

Daar sta ik alleen met mijn coöperatieve principe. Terwijl ik er van overtuigd ben dat de coöperatie de prijszetter is. Daar ligt net als vroeger de macht van de boer.

Dat vind ik wel bij Agrifirm. Daar gaat de winst terug naar de leden. Bij Forfarmers naar de aandeelhouders.

Kortetermijndenken

Dat Hans dat verschil niet ziet, kan ik mij nog voorstellen. Die is niet anders gewend dan een evenwicht tussen coöperatief en particulier. Dat kan alleen door een sterke coöperatie. Erger vind ik dat Hanna aan kortetermijndenken doet. Ze telt alleen de centen van de koersstijging en dividenden. De echte waarde van coöperaties, zoals Agrifirm, laat ze links liggen. Erg kortzichtig.

Laatste reacties

  • GCK

    Ik denk dat vergaderboer hartstikke gelijk heeft. Alleen de coöperaties zijn uitgegroeid tot multinationals en het aantal leden van de coöperatie gedecimeerd.
    De verhoudingen zijn zoek.

  • veehouder10

    Punt is dat de coöperaties zich dan ook een keer moeten gaan gedragen als prijszetter. Dit gebeurt mijn inziens veel te weinig omdat er dan te weinig geld overblijft voor hobby's van de directie.

    Vraag me af wat er van de voerfabrieken overblijft als de trend Naar TMR PMR doorzet. Volle vrachten grondstoffen die gemakkelijk qua prijs te vergelijken zijn.

  • Snel

    wat een zeurdoos is vergaderboer, bijna alle boeren zijn aandeelhouders

  • daan1908

    In het Financieel Dagblad staat een artikel ( maart 2017 ) . Zeer interessant !

  • jan1

    Ik kan Hanna niet begrijpen. Zolang je je aandelen niet verkoopt. Kun je ook niet spreken van winst.

  • mtseshuis

    Mooi gezever, maar ondertussen telt maar 1 ding: Resultaat op de boer, zowel qua melken en kostprijs, maar ook begeleiding en aanverwante zaken. Laat For Farmers dát nou super voor elkaar hebben: Lage voerprijs met uitstekende begeleiding en kennis, en als klap op de vuurpijl in de persoon van Yvon Jaspers ook nog een topimago voor de veehouderij, hetgeen ook nog eens extra benadrukt wordt met alles waar zij zich voor inzet: SUPER!!

    Marketing technisch heel slim, maar het werkt wél en daar draait het om: Tevreden gevoel en goede resultaten en dankzij de dealer aanpak ook nog eens grote betrokkenheid van klanten bij hun leverancier.

  • Eppie113

    Eppie, prima begeleiding ? Heb afgelopen jaar niemand gezien, mestboekhouding moet nu betaald worden, was altijd nog service.

  • mtseshuis

    @Laarman, dat is wel erg vreemd als je dan nóg bij je voerleverancier blijft, als er niemand komt, zijn wij ook zo weg...
    Ik ben dan wel geen Eppie, maar neem aan dat je mijn reactie bedoelt? Inderdaad prima begeleiding en mestboekhouding is gratis (via NRS Mineraal) als je de papieren netjes klaar hebt liggen, of allemaal ingelezen is...
    Kunnen andere firma's nog veel van leren..

  • Eppie113

    Mts. Eshuis, wist niet dat mijn naam in beeld kwam, vandaar de naam Eppie, niet voor u bedoelt.

  • koestal

    De aan[deel]houder wint !

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.