Commentaar

1 reactie

‘Alvast nadenken over online verkoop’

Boeren en tuinders moeten alvast nadenken over veranderende afzetstructuren die online verkoop met zich mee brengt.

De supermarkten presenteren mooie cijfers over 2017. Jumbo schiet met 5% omzetgroei door de grens van € 7 miljard. Plus stijgt met 5,5% groei naar € 2,4 miljard. Coop blijft met 5,3% niet achter (€ 1,2 miljard). Cijfers van marktleider Ahold Delhaize zijn er nog niet. Het concern voorspelde in november op basis van de eerste drie kwartalen forse winststijging.

De supermarkten profiteren van het economisch tij. Allen geven aan vooral op onlinebestellingen forse omzetstijging te boeken. De focus voor 2018 ligt op beleving, gemak en assortiment.

Inkoopmacht supermarkten

Voor boeren en tuinders is dit interessante informatie. Niet alleen omwille van de marge. Het is wel duidelijk dat deze niet altijd eerlijk is verdeeld. Dusdanig zelfs dat kabinet Rutte III de Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat toezien op hogere prijzen voor bovenwettelijke eisen. EU-landbouwcommissaris Phil Hogan kondigde in oktober regelgeving aan om boeren tegen de inkoopmacht van supermarkten te beschermen. En Franse president Emmanuel Macron deed iets soortgelijks.

Vertaling naar aanvoereisen

De koers op online en gemak krijgt straks ook een vertaling in de aanvoereisen; denk aan maat, sortering en kwaliteit. De online verkopen zullen de traditionele afzetstructuren nog niet direct aantasten, maar het is goed om er alvast over na te denken. Voor als het moment zich straks aandient.

Eén reactie

  • farmerbn

    Producten ( gratis) thuis bezorgen gaat alleen als de marge op die producten erg hoog zijn. Dat is meestal niet het geval bij producten die boeren produceren. Een pizza-boer zit dicht bij zijn klanten maar er zijn weinig melkveehouders in het centrum van een stad.

Of registreer je om te kunnen reageren.