Home

Achtergrond 1 reactie

Trekkerkenteken: ‘Beter dan dit wordt het niet meer’

Na jaren politieke strijd lijkt het trekkerkenteken nu toch verplicht te worden. “Beter dan dit wordt het niet meer”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen over het wetsvoorstel.

De kogel lijkt door de kerk: er komt een kentekenplicht voor trekkers. Tijdens het debat in de Tweede Kamer lijkt een meerderheid voor het wetsvoorstel. De stemming moet echter nog plaatsvinden, en daarbij werd een eerder voorstel onverwacht weggestemd. Nu lijkt er echter een ruimere meerderheid.

‘Kosten zo laag mogelijk’

“Het loopt al zo lang. We hebben nu een compromis kunnen sluiten waarvan iedereen zegt dat het acceptabel is en waarmee we voor de verkeersveiligheid en de efficiëntie voor de boeren zelf goede zaken kunnen doen. We houden de kosten zo laag mogelijk. Beter dan dit wordt het niet meer. Ik hoop ook echt dat er voldoende steun voor is”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat na afloop van het debat.

Apk-plicht

In het wetsvoorstel wordt de kentekenplicht gecombineerd met het verhogen van de maximumsnelheid van 25 naar 40 km/u. Trekkers met een maximale constructiesnelheid van meer dan 40 km/u worden apk-plichtig. Trekkers die hoofdzakelijk voor agrarische doeleinden worden gebruikt, worden hiervan vrijgesteld.

Lees verder onder de foto

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD): "We houden de kosten zo laag mogelijk. Beter dan dit wordt het niet meer. Ik hoop ook echt dat er voldoende steun voor is." - Foto: ANP
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD): "We houden de kosten zo laag mogelijk. Beter dan dit wordt het niet meer. Ik hoop ook echt dat er voldoende steun voor is." - Foto: ANP

Pogingen van Kamerleden om het beleid aan te scherpen, lijken het niet te halen. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger probeerde de apk-plicht uit te breiden naar trekkers die tussen de 25 en 40 km/u rijden, maar kreeg hiervoor geen meerderheid. Ook de wens van Frank Wassenberg (PvdD) om de kentekenplicht voor alle trekkers eerder van kracht te maken dan per 2025 werd door minister Van Nieuwenhuizen afgewezen.

Maximum snelheid in bebouwde kom

GroenLinks opperde tevens om de maximale snelheid binnen de bebouwde kom alsnog te begrenzen op 25 km/u vanwege de veiligheid en kreeg daarbij steun van D66. Van Nieuwenhuizen legt geen maximumsnelheid op, maar laat dit over aan de gemeenten. “Het kennisinstituut voor verkeer en infrastructuur CROW gaat wegbeheerders helpen met advies waar de snelheid van trekkers omhoog kan”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat:

De kentekens zijn niet bedoeld om de trekker als nieuwe melkkoe te gaan gebruiken

CDA-er Maurits von Martels wil dat de invoering van de kentekenplicht geen opstapje is voor nieuwe belasting of andere heffingen. Van Nieuwenhuizen bevestigt dit. “Dit is niet mogelijk, tenzij er in de Tweede Kamer een meerderheid voor is. De kentekens zijn niet bedoeld om de trekker als nieuwe melkkoe te gaan gebruiken”, aldus de verkeersminister.

Miljoenenboetes

Vanwege Europese regelgeving moet de apk-plicht voor trekkers met een maximumsnelheid sneller dan 40 km/u worden ingevoerd. Dit had al per 2018 moeten gebeuren, maar een eerder wetsvoorstel werd weggestemd door de Tweede Kamer. De Europese Commissie is een infractieprocedure gestart. Als de wet niet wordt aangenomen, dreigt de procedure voortgezet te worden en dreigen boetes die in de miljoenen lopen.

Datum registratie- en kentekenplicht nog onbekend

Als de Tweede Kamer voor het wetsvoorstel stemt, is de Eerste Kamer aan zet. Als de Senaat ook akkoord gaat, wordt bij koninklijk besluit een datum vastgesteld waarop de wet van kracht wordt. Dan zal ook duidelijk zijn voor welke datum alle landbouwvoertuigen geregistreerd moeten zijn en per wanneer trekkers die harder willen rijden dan 25 km/u een kentekenplaat moeten hebben. De verwachting is dat dit in het voorjaar van 2021 zal zijn. De algehele kentekenplicht voor landbouwvoertuigen op de openbare weg geldt per 1 januari 2025.

Eén reactie

  • trekker123

    Waarom moet een trekker APK gekeurd worden omdat die sneller kan rijden dan volgens de wet is toegestaan? En hoe ga je vast stellen of een trekker hoofdzakelijk voor agrarische doeleinden wordt gebruikt? Vervolgens mogen gemeenten zelf bepalen of de maximum snelheid in de bebouwde kom 40 wordt of 25. Wordt dat dan weer een woud aan borden er bij? Waarom kan er in dit land nooit iets eenvoudig worden geregeld?

Of registreer je om te kunnen reageren.