Boerenblog

4 reacties

‘Volle vleeshal’

Conny Hop-Schiere deelt haar indrukken van een internationale foodbeurs.

Met een groep agrarische ondernemers, een paar zzp’ers en mensen van de provincie Overijssel, ben ik net terug van een grote beurs in Parijs. Een bevriende akkerbouwer tipte me hierover en er was nog een plekje over in de bus. Het ging om de Sial: een voedsel- en innovatiebeurs voor inkopers en aanbieders van producten in de voedselbranche. Mijn doel was, naast netwerken en gewoon een leuke tijd hebben, ook bekijken wat de wereldmarkt nu eigenlijk echt vraagt. Is het echt bezig, die transitie naar plantaardige eiwitten? En hoe is het met de hang naar biodiversiteit en duurzaamheid?

Groot aanbod

Enkele zaken vielen ons op. Zo was de vleeshal immens groot. En heel druk. Overal werden de concepten van kalfsvlees, rundvlees, varkensvlees, geitenvlees en wat al niet meer, aangeboden. Er stonden grote concerns die internationaal veel handel deden en wat kleinere partijen. Er stond ook een bedrijf dat plantaardige biefstuk promootte, tussen al dat vlees... Een bedrijf uit Overijssel nog wel. Het kon mij niet echt bekoren, maar als je vegetarisch of veganist bent, kan ik me voorstellen dat je het wel zou kopen.

Innovatie en biodiversiteit

Ook in de zuivelhal was het druk en vol. Overal lag kaas. Koffiekaas, smurfenblauwe kaas, whiskeykaas, kruidenkaas en rodewijnkaas, alle denkbare smaken waren wel vertegenwoordigd.

De innovatiehal was kleiner en een stuk rustiger. De innovatie was meer gericht op verpakkingen en allerlei technieken die kunnen helpen bij de productie van eten. Her en der lagen wat producten van insecten of op plantaardige basis. Nergens heb ik een stand gezien die reclame maakte over biodiversiteit. Of over duurzaamheid. De dominantie van kaas en vlees was overweldigend.

Geen overgang naar puur plantaardig voedingspatroon

Ik geloof, na dit bezoek, dat ik in mijn leven niet ga meemaken dat de wereldmarkt overgaat naar een puur plantaardig voedingspatroon. Een bevriende standhouder van kalfsvleeshandelaar Vitelco had een goede week. Veel nationaliteiten hebben een bezoek gebracht aan de stand.

Ze willen het allemaal uit Nederland, want nergens is de kwaliteit zo hoog op alle fronten

Alles wat we in Nederland of Europa niet gebruiken, kan zo naar Azië. Daar zijn ze eigenlijk meer circulair dan hier: neus, achillespees, nieren, ze verwerken het allemaal. En ze willen het allemaal uit Nederland, want nergens is de kwaliteit zo hoog op alle fronten. Maar zodra het de grens over is, heeft niemand het nog over biodiversiteit of duurzaamheid. De kracht van het geld en handel is, denk ik, (nog steeds) te groot.

Succes van Nederlandse sector

Wat ons in de bus op de terugweg echt bezighield, is dat we het hier in Nederland zo ontzettend goed doen. En ondanks wat er soms rondgaat in de media: de wereld kijkt nog altijd met veel respect naar de Nederlandse agrarische sector. Dat bleek op die internationale beurs heel duidelijk.

Laatste reacties

  • farmerbn

    En hoeveel superlekkere kaasjes kwamen uit Nederland?

  • hollandagri

    farmerbn, volgend jaar zelf gaan.

  • farmerbn

    Van mijn melk maken ze de lekkerste franse kaasjes. Elk jaar weer medailles uit Parijs.

  • WGeverink

    Ik werd er door dit artikel aan herinnerd dat er nog ergens een stuk goudse kaas moest liggen in de koelkast. Snel opmaken want het is zonde als er schimmel op komt en het wordt weggegooid. Waar Nederland op uitblinkt ten opzichte van de rest van de wereld is niet de kwaliteit van het vlees of van de kaas of wat dan ook maar de marketing van hun producten. Fanatieke handelaren van het caliber die ijs kunnen verkopen aan een eskimo, gaan er actief op uit om hun producten aan de man te brengen. Dat terwijl andere landen vaak wachten tot er op de deur wordt geklopt. Iedereen weet dat je in Frankrijk moet zijn voor een gigantische variatie aan heerlijke kaas. Hier in Noord Amerika hebben we vergeleken met Europa veel betere kwaliteit vlees. De handel is niet erg geinteresseerd om het in europa te vermarkten omdat men denkt dat het moeilijk en omslachtig is. Argentinie heeft met de verkoop van vlees voet aan de grond in Europa vooral omdat de duitse banden over en weer nog steets heel nauw zijn. Bijna alle producten die in de winkel te koop zijn hebben meer van hun succes te danken aan marketing dan aan kwaliteit. Producenten doen er niet voor niets van alles aan om met hun producten op de voorgrond te staan.

Of registreer je om te kunnen reageren.