1375 x bekeken 2 reacties

‘Strategie is nodig in varkenshouderij’

Giel Hermans
De varkenshouderij ontbeert een strategie. Dan is het lastig koers zetten. Er valt veel te leren van de Chinese krijgsheer Sun Tzu.

De varkenshouderij in Nederland is een ondoorgrondelijke sector voor een buitenstaander zoals ik. Het is een van de weinige sectoren in de landbouw die niet aan het infuus van Brussel ligt, jarenlang verlies draait en er nog steeds is!

Ik blijf het een vreemde situatie vinden dat niet de varkenshouder zijn verkoopprijs bepaalt, maar dat anderen die prijs bepalen. Ik heb nog nooit in de supermarkt gezien dat een klant tegen de caissière zegt: ‘Ik geef je maar € 50 voor mijn boodschappen’. Door deze methode van prijsvorming verdienen de overige partijen in de keten echter wel een goed belegde boterham met ham.

‘Een strategie bestaat uit meer dan doelstellingen als ‘voederconversie verbeteren”

De varkenssector wordt continu aangevallen door veganistische groepjes, dierenwelzijnsgroepjes, linkse politici, en zo verder. Als (reservist-)marinier en ondernemer in de agrarische sector denk ik dat dit vraagt, nee schreeuwt om een strategie. Hoeveel varkenshouders hebben een op papier geschreven strategie?

Een strategie bestaat uit meer dan doelstellingen als ‘voederconversie verbeteren, twee biggen per zeug per jaar meer’. Nee, hij moet zaken omschrijven als: hoe maak je je bedrijf op lange termijn (continu) winstgevend, hoe sta je in de maatschappij en welke stappen moet je zetten als je concurrent of een vervelende veganist je dwarsligt op je marsroute.

Visie op oorlog

Gelukkig schrijft de mensheid al circa 2.000 jaar veel op en kunnen we putten uit vreselijk goede strategen. Mijn grote voorbeeld is de Chinese wijsgeer en krijgsheer Sun Tzu, die zijn visie op oorlog voeren vastlegde in het boek ‘Winnen zonder strijd’, of de leesbare variant ISBN978-1-4092-8908-1. Omdat ik me kan voorstellen dat weinigen in de varkenshouderij hem kennen, hierbij de vijf basisprincipes van strategie:

  1. Zorg dat de achterban hetzelfde doel nastreeft als de varkenshouder;
  2. Wil je iets bereiken, zorg dan dat je er op het juiste moment aan begint;
  3. Ken je werkterrein; weet wie de spelers en tegenspelers zijn;
  4. Zorg voor goede leiders; humaan, betrouwbaar, intelligent, moedig en streng;
  5. Zorg voor een hechte en goede organisatie.

Principe 3 is een buiten-de-stal-activiteit. Maak daar tijd voor; doe vanaf morgen zelf de boodschappen, bezoek andere bedrijven en ken je sector. Een man die de ene dag staatssecretaris is en de volgende dag bij de televisie werkt, die moet toch te verslaan zijn?

En als je dan toch op dreef bent en je hebt Sun Tzu goed bestudeerd, pak je samen met al je collega’s en bedenk slimme tactieken om die paar vervelende hardcore vegans te frustreren. Want niks is zo superieur als het in de war sturen van plannen van de tegenstander.

‘Er zijn geen grenzen’

Daar waar tegenstanders van de varkenshouderij een goed gevulde beurs hebben door loterijen, keurmerken met een dubbele moraal en duistere ‘foundations’, zou het verstandig zijn om als sector te investeren in een Mission command center, een centrum vanwaaruit de gehele sector wordt geleid. Nee, daar horen geen bureaucraten, vergadertijgers en andere kostenmakers bij, maar ondernemers met visie, passie en gezond boerenverstand. De lijfspreuk van het Korps Mariniers Qua Patet Orbis, oftewel zo wijd de wereld strekt, geeft al aan dat er eigenlijk geen grenzen zijn. Dat gaat ook op voor jullie sector.

Laatste reacties

  • John*

    is het niet een beetje door de coöperaties dat we prijsnemer zijn geworden? Immers wat overblijft gaat naar de boer.. De private partijen hoeven het maar net iets beter te doen dan de coop en ze zijn al concurrerend.

  • KGB

    Mooi uiteengezet Chiel👍

Of registreer je om te kunnen reageren.