Rundveehouderij

Achtergrond 15080 x bekeken 1 reactie

Jonge boeren regelen zelf vleesafzet

Zeven jonge boeren uit Midden-Delfland hebben de coöperatie Delflandse Vleesmeesters opgericht. Zij mesten oudere melkkoeien af en verkopen het vlees direct aan de consument. In gesprek met de 22-jarige initiatiefnemer Ronald Moerman.

Je zou maar een jonge melkveehouder zijn in Midden-Delfland. Tussen de uitdijende steden Den Haag, Delft en Rotterdam – in het overgebleven weidelandschap – zijn nog zo’n veertig melkveehouders actief, waarvan een klein groepje twintigers. Een van hen is Ronald Moerman (22).

Artikel gaat verder onder de foto.

Ronald Moerman: “Om onze boerderijen wonen twee miljoen mensen, dat zijn allemaal consumenten.” Foto: Ton Kastermans
Ronald Moerman: “Om onze boerderijen wonen twee miljoen mensen, dat zijn allemaal consumenten.” Foto: Ton Kastermans

2 miljoen consumenten

Moerman ziet de steden die steeds meer grond opslokken niet als een bedreiging. Integendeel. “Om onze bedrijven wonen twee miljoen mensen. Dat zijn allemaal consumenten die elke dag voedsel nodig hebben. Die stedelingen vormen geen bedreiging voor ons, maar juist een enorme uitdaging. Dan moet je het natuurlijk wel slim aanpakken.”

Coöperatie Delflandse Vleesmeesters

Moerman heeft samen met zes andere jonge melkveehouders de coöperatie Delflandse Vleesmeesters opgericht. Zij mesten oudere melkkoeien af, laten die door de plaatselijke keurslager slachten en verwerken en verkopen het vlees vervolgens via hun webshop. De koper haalt zijn pakket op bij een afhaalpunt.

Klinkt simpel, maar dat is het niet. Moerman is de afgelopen maanden bezig geweest met de opbouw van de website en webshop. Zijn collega-initiatiefnemers overleggen met de slager en de afmester, zorgen ervoor dat de logistiek op orde is of versturen persberichten. “Hadden wij allemaal geen verstand van, maar we zijn er gewoon ingedoken. Hartstikke leuk om dat samen op poten te zetten. We vullen elkaar aan, dat stimuleert enorm.”

‘Natuurlijk met een plus voor de boer’.

Per twee weken één koe

Hij zet een kanttekening. “We zijn nog maar net begonnen. Het vlees van zes koeien hebben we inmiddels verkocht. Ons streefdoel voor 2018 is om per twee weken een koe te slachten. Op langere termijn willen we het vlees van alle geschikte oudere koeien via de Delflandse Vleesmeesters aan de man brengen. Natuurlijk met een plus voor de boer. Maar dat is toekomstmuziek. We doen het stap voor stap. Je kunt het maar een keer fout doen.”

Lokaal en diervriendelijk geproduceerd vlees

Moerman heeft samen met zijn ouders een melkveebedrijf met 70 melkkoeien in Schipluiden. Hij studeert nog aan de hogere agrarische hogeschool in Dronten. Op de plek waar hij boert, is nauwelijks ruimte voor uitbreiding van de veestapel. Daarom streeft hij naar verbreding van bedrijfsactiviteiten. “Directe verkoop van vlees is voor ons een kans. Steeds meer mensen willen weten waar hun voedsel vandaan komt, zeker hier in de grote steden. De vraag naar lokaal en diervriendelijk geproduceerd vlees neemt toe. En daar proberen wij op een slimme manier op in te spelen.”

De zeven jonge melkveehouders van Delflandse Vleesmeesters kennen elkaar van een studiegroep. De gemeente Midden-Delfland wil de agrarische sector toekomst bieden en betaalde de begeleidingskosten.

Scroll over de foto’s voor meer informatie over de zeven initiatiefnemers van de coöperatie Delflandse Vleesmeesters. Foto’s en tekst zijn afkomstig van www.delflandsevleesmeesters.nl.

Supermarkten

De groep van Moerman ging op zoek naar de kansen die de stad biedt. “We hebben gesproken met supermarkten en restauranthouders. Dat heeft ons gesterkt in ons idee. Het gedrag van de consument verandert echt. Het gaat tegenwoordig om voedselkilometers, om koeien in de wei, om vertrouwen in de producent. We leerden tijdens onze zoektocht ook dat – wil je hiervan profiteren – een goed concept moet ontwikkelen. Het hele traject moet goed in elkaar zitten. Kwaliteit en voedselzekerheid moeten absoluut zijn gegarandeerd. Met een leuk verhaaltje kom je er tegenwoordig echt niet meer.”

‘Met een leuk verhaaltje kom je er tegenwoordig echt niet meer’.

Imago vlees oudere koeien

Vlees van oudere melkkoeien heeft geen goed imago. Zelfs zijn vader had twijfels over het initiatief van zijn zoon. Het vlees zou taai zijn. “Dat is voor een deel waar. Daarom zoeken wij bewust naar de meest geschikte melkkoeien. In de afmestperiode moeten ze nog flink kunnen groeien. Dan wordt vet afgezet in de spieren. Dat levert gemarmerd vlees op, wat vettiger dan van echt vleesvee. Dat vet geeft extra smaak.”

Klantenbinding

Moerman is nog student. Tegelijkertijd begeleidt hij nu drie studenten van de HAS in Den Bosch die op verzoek van de vleesmeesters onderzoek doen naar de beste manier om stedelingen voor hun concept te winnen. “Ze bekijken ook hoe we onze klanten kunnen behouden. We moeten voorkomen dat mensen afhaken als het nieuwtje eraf is. Trouwens erg leuk om als student collega’s van een andere hogeschool in hun onderzoek aan te sturen. Erg leerzaam.”

Kom naar de Agri & Food Carrièredag en ...
• kom direct in contact met de beste werkgevers in de agri- en foodbusiness;
• volg lezingen van inspirerende topsprekers;
• solliciteer direct op de vacatures op de vacaturewand;
• verbeter je skills tijdens diverse workshops;
• vind jouw vervolgopleiding.



Bekijk ook de speciale Agri & Food Carrièredag-bijlage in Boerderij 4 van dinsdag 24 oktober.

Eén reactie

  • koestal

    ga zo door,veel succes !

Of registreer je om te kunnen reageren.