RundveeAchtergrond

‘Verdere groei onder nieuwe eigenaar’

Met de verkoop van Van Diemen’s Land Company aan een nieuwe investeerder kan het grootste melkveebedrijf in Australië door op de ingeslagen weg.

Australiës grootste melkveebedrijf Van Diemen’s Land Company (VDL) leek voor € 169 miljoen verkocht te worden aan het ­Australische OnCard International Limited. Vrijdag 20 november werd bekend dat het concern heeft gekozen voor een andere, niet-Australische investeerder. “Contractueel is vastgelegd dat de naam van de koper nu nog niet bekend wordt gemaakt”, stelt CEO ­David Beca.
“De overname is een grote kans voor VDL om de productie en rentabiliteit te verhogen. Niet alleen via schaalvergroting, maar ook door meer melk per hectare te produceren. Het nieuwe bedrijf wil daarin investeren. We zijn dan ook positief over de overname en over de toekomst van de melkveehouderij op Tasmanië.”

Die toekomst lijkt in andere staten anders niet zo rooskleurig.

“Dat klopt. Tasmanië en Victoria zijn de enige Australische staten waar de melkproductie stijgt. In Tasmanië steeg die van 622 miljoen liter in 2005 naar 805 miljoen liter in 2014.”

Waar ligt dat aan?

“Dat komt vooral door een toenemende vraag. Tasmanië heeft een groen en schoon imago. We hebben hier fantastische natuur en de schoonste lucht. Daar is vooral de Aziatische markt gevoelig voor. Daarnaast heerst hier een ideaal klimaat voor grasgroei, zonder grote extremen. We kunnen daarom voor een lage kostprijs blijven produceren. Ook is er ruimte.”


Is schaalvergroting uw prioriteit?

“Nee, niet onze eerste. Die ligt bij het verbeteren van ons management, voornamelijk op bedrijfsniveau. In 2015 hadden we met 96,3 miljoen liter al 14 procent meer melk dan het jaar ervoor. We kunnen echter meer uit een koe halen. De gemiddelde productie ligt op 5.675 liter per koe per jaar met 4,2 procent vet en 3,5 procent eiwit. Dat is zeker voor Nederlandse begrippen niet veel. We denken dat we daarin nog een slag kunnen maken.”

Hoe gaat u dat doen?

“Ten eerste gaan we ons richten op de individuele prestaties van de koe. We kijken daarbij onder andere naar het rantsoen en naar diergezondheid. Daarnaast focussen we op graslandmanagement. We willen bijvoorbeeld een betere, meer consistente kwaliteit en kwantiteit gras. We doen nu onderzoek naar het optimale inschaarmoment, hoe we oogstverliezen kunnen verminderen en wat het oplevert als we meer graan in het rantsoen stoppen.”

U melkt op 25 locaties. Melkers staan erom bekend dat ze het na een paar maanden voor gezien houden. Hoe houdt u de kwaliteit onder het personeel vast?

“Goed personeel is de sleutel tot een winstgevend bedrijf. We investeren daarom veel in ons personeel. Dat doen we al door de mensen huisvesting bij het bedrijf aan te bieden en door ze te motiveren. Zo bieden we trainingen aan en we zijn erg gespitst op gezondheid en veiligheid.”

Uw bedrijf levert alle melk aan Fonterra. Hebben de lage melkprijzen invloed gehad op VDL?

“Fonterra staat onder veel druk. Wij hebben echter altijd een prettige relatie met het bedrijf gehad en dat is nog steeds zo. Australische melkveebedrijven die leveren aan Fonterra zijn in de crisistijd altijd beter betaald dan de Nieuw-Zeelandse collega’s. Wij beurden omgerekend € 26,40 per 100 kilo, terwijl in Nieuw-Zeeland de prijs op hetzelfde moment op € 16,50 lag. Fonterra was ook wel genoodzaakt om de prijs in Australië hoog te houden om de concurrentie met andere zuivelfabrieken het hoofd te kunnen bieden. Dus daar hebben wij niet veel onder geleden.”

Wat gaat er veranderen voor VDL nu er een nieuwe eigenaar is?

“Niet veel, voor zover ik nu kan zien. De nieuwe koper heeft aangegeven dat ze de intentie hebben ons melkveebedrijf uit te breiden, zowel in capaciteit als in banen. Dat kan ik alleen maar zien als iets positiefs.

Beheer
WP Admin