Pluimveehouderij

Nieuws 1335 x bekeken 22 reacties

Blij met een Ei over de 100 leden

Haps - De ledenwerfactie van stichting Blij met een Ei heeft tot dusver ruim honderd leden opgeleverd. Dat zegt voorzitter Alex Janssen.

Door de vogelgriep eind vorig jaar kwam de werving noodgedwongen op een laag pitje te staan, verklaart Janssen. Het doel was eind 2014 minimaal tweehonderd leden te hebben. Desondanks is hij tevreden met het huidige aantal.

Begin dit jaar gaat de werving weer volop van start. De stichting wil door het bezoeken van studieclubs en advertenties legpluimveehouders bewegen lid te worden. Zij kregen begin november 2014 een mail van de stichting met de daarin de vraag lid te worden.

Het lidmaatschap kost €200 per jaar. Het geld wordt gebruikt om de sector te promoten. Janssen: "Ik kan me niet voorstellen dat iemand geen €200 wil bijdragen om de sector te promoten en eiconsumptie te stimuleren." Voorheen werd de organisatie gefinancierd door het productschap.

Laatste reacties

  • zon

    Kan me ook heel goed voorstellen dat mensen niet willen betalen,dat is ieder zijn eigen keus.
    Bedroevend is wel dat ze reclame betalingen willen verplichten via de IKB
    Gedwongen betaling,Gedwongen diefstal.

  • joannes

    Wat ik me niet voor kan stellen is dat Dhr Janssen eerst de belasting ophaald voordat er geleverd wordt. Waarom kan een individueel reclame bureau of initiatief eea niet oppakken met een succesvolle aktie die vervolgens betaald wordt uit de baten? Dhr Jaanssen maakt de fout dat hij instituten als het Productschap wil copiëren terwijl dat juist de reden was om het op te doeken. Inefficiëntie! Met nieuwe belastingen wordt eea niet opgelost! In een verzadigde Eiermarkt heeft geen producent belang bij meer belastingen, alleen innovatieve oplossingen zijn interessant. En om consumenten organisaties uit de nek te houden zouden die fanatieke reclame bureaus een gat in de markt moeten zien om elkaar te gaan bestrijden met argumenten ipv eenzijdig ¨kaalgeplukte¨ eierproducenten extra te belasten. Het makkelijke geld is op!

  • Zents beheer

    #1 zon, nou nou wat een grote woorden. Wanneer ik alle wat jij noemt gedwongen betalingen op ons bedrijf optel kom ik aan dik 1000 euri's per maand waarvan ik van vele het nut niet van zie. Voor nog geen 17 euri's per maand mag ik deelnemen aan blij met een ei. En hier zie ik het nut wel van in.

  • schoenmakers1

    een goed initiatief is altijd welkom, maar ik heb mijn buik vol van het handelen van sommige personen naar eer en geweten, de eer is het geld wat naar henzelf toekomt en het geweten zijn de vriendjes, dit soort figuren weet altijd weer een verplichte bijdrage te bewerkstelligen

  • zon

    #3.dit zijn geen grote woorden,het is mijn zuur verdiende geld en ze willen het mij gedwongen afpakken en ik zie het nut er niet van in..
    100 leden willen meedoen,dit betekent dat1000 legpluimveehouders niet mee willen doen.dit zou je ook kunnen copieeren naar de bereidwilligheid om te betalen voor de ikb promotie bijdrage.

  • Cokie

    Zents beheer, doe jij lekker mee met de grote massa ik vermarkt zelf mijn eieren daar heb ik jullie niet voor nodig. hetzelfde geld voor het DGF ik draag zelf het risico dus wil ik ook niet meebetalen.

  • Zents beheer

    #5 #6, voorop gesteld ik respecteer ieders keuze.
    Mee doen met de grote massa is soms zoals in dit geval zinvol. Omdat je veel raakvlak en gezamenlijk belang hebt. Ik kan dan met relatief weinig geld naar mijn idee veel rendement verwachten. In veel andere gevallen trek ik liever mijn eigen plan.

  • Jeroen Rohaan

    Als door de algemene reclame van dit initiatief de consumptie van eieren omhoog gaat, gaat ook de eiprijs omhoog; immers meer vraag. Het zal niet makkelijk te berekenen zijn, maar doen diegene die niet deelnemen dan ook afstand van deze hogere prijs? En ja ook jij cookie zal een hogere prijs kunnen bedingen als de consumptie stijgt, of vraag je nog steeds dezelfde prijs als enkele decenia terug?

  • alex.janssen1

    Iedereen is vrij om deel te nemen. Blij met een Ei is al jaren een initiatief wat gesteund word door enthousiaste pluimveehouders. Door het wegvallen het van het productschap vond met het tot de dag van vandaag zeer jammer als deze manier van promoten weg zou vallen. Daarom nu bewust de keuze om op eigen benen te staan. Het steekt mij nog iedere dag dat met name consumenten denken maar 2/3 eieren per week mogen eten. Voor een hogere eierconsumptie wil ik mij inzetten. Niet voor alleen mezelf maar voor een sector waar ik graag net als anderen een boterham in willen blijven verdienen. Ik vind het ook jammer dat via dit medium continue het podium geboden wordt om elkaar en vooral onze sector onderuit te halen. Ik ben altijd een positief ingesteld mens en zal dat altijd blijven. En als inderdaad blijkt dat onze stichting onvoldoende resultaten boekt dan is men altijd vrij om te stoppen met betalen. Wij durven de nek uit te steken. We werken samen met de mmmEggie's, en ja ook met Ovoned samen. Gemakkelijker kunnen we het niet maken. Van eigen gewin is al helemaal geen sprake. Kost veel onbetaalde tijd, maar heb er dat graag voor over. Ben altijd bereid om in studieclub verband of op welke manier dan ook, de doelstelling van blij met een ei toe te lichten. VRIJBLIJVEND

  • Koen Franken

    Prima toch cookie dat jij al je eieren zelf vermarkt , ja is dan ook best te begrijpen dat je daar Blij met een ei niet voor nodig hebt . Maar ook dat je zelf de risico's durft te dragen wat betreft het DGF , knap van je .
    Succes met je 6 kippen overigens .

  • gerjan slingenbergh

    @alex jansen Blij met een Ei en MMMeggies hebben ruim onvoldoende resultaat bereikt als je kijkt naar de eierprijzen. Op zich is het niet verkeerd om de consumptie te promoten maar als je de productie niet kunt of wilt beheersen heeft het geen enkele zin. Stel dat de eieren weer 8 cent worden dan breidt de productie toch weer uit met als gevolg een prijsdaling. En bovendien verkopen de meeste pluimveehouders niet direct aan consumenten. Als de retailers meer eieren willen verkopen moeten zij daar geld voor uit trekken.

  • zon

    #9,ik kan uw initiatief waarderen.Of ik het een warm hart toedraag of iets meer mijn bedenkingen heb.Het is een goed idee.
    Waar het probleem ligt is dat er parallel aan deze promotie een gedwongen promotie via de IKB meelift.
    De produktschappen deden goed werk maar ze deden er teveel dingen bij die niet tot hun kerntaken hoorden.
    De opvolgers van deze produktschappen zouden zich ook enkel en alleen op deze kerntaken moeten concentreren.

  • koen.kerkhof1

    Wat is nu 200 euro op een jaar?? Er gaat voor ons als pluimveehouders op andere plaatsen veel meer geld verloren.
    Al zou het maar een beetje meer positief nieuws brengen over onze sector is het dat geld al zeker waard.
    Ik doe zeker mee.

  • joannes

    @koen.kerkhof1, het gaat niet om de hoogte van het bedrag! Het gaat om de vorm! Een mooi verhaal en een mooi plaatje in niet genoeg! Het gaat om effectiviteit en dat is nog lang niet bewezen met een initiatief wat op voorhand , nb met kosten want werven kost óók geld met (De stichting wil door het bezoeken van studieclubs en advertenties legpluimveehouders bewegen lid te worden. ) 200x200 is 40000€ op tehalen. Wat doe je nog voor dat geld wat effectief kan zijn tegen allerlei negatieve publiciteit uit verschillende hoeken. Het is water naar de zee dragen. Het gaan om een goed idee wat innovatief maar vooral ook effectief kan zijn. Geen bloempjes in een bloementuin poten die alleen maar één bloempje meer zijn. Je moet een Zonnebloem poten die alle aandacht kan trekken. Heb je de website gezien? Lijkt die onderscheidend? Kan die concurreren met die andere? Waarom zou je die aanklikken als consument? voor gecopieëerde informatie? Alleen een kritiek loze website voor eieren streelt het legkippen houders hart maar brengt geen reuring! En.... kan zeker niet het veronderstelde tegenwicht bieden voor al die Burger initiatieven. Daarbij, de NL eierhandel is vooral afhankelijk van Export en wordt bedreigt door importen uit derde landen waar de EU importrechten op kan heffen. Dus ook nog aandacht en geld op de verkeerde plaats. Kortom een belasting die met verleiding voor financiering een paar mensen een leuke baan verschaft maar meer niet!

  • koen.kerkhof1

    @joannes, als je zulke flinke taal uitspreekt, durf er dan ook gewoon je eigen naam onder te zetten. Bijzonder laf zo.

  • joannes

    @koen.kerkhof1, het gaat om de kritiek en het onderwerp! Het gaat niet om loyaliteit of personen. Op loyaliteit draait de wereld niet, anders waren er nu geen problemen. Het is juist de weerstand of de tegenstand (de vrije markt olv de EU) die je kan weerleggen voor meer ruimte en/of hogere prijzen. Probeer de vragen eens te beantwoorden die ik zomaar in in de vlucht kan bedenken. En dan heb ik nog geen eens verstand van de technieken die de ¨vijanden¨ in de markt allemaal inzetten zoals WD, de Retail, Dierenbescherming, en niet te vergeten alternatieven http://en.wikipedia.org/wiki/Just_Mayo Met onnozel houden en extra belastingen voor een goed gevoel win je je business niet! Ga dan een keer op vakantie of koop een goede sigaar!

  • joannes

    Van onderuit halen is geen sprake met opbouwende kritiek @alex.janssen1, Maar met commentaren als:
    ¨ Ik vind het ook jammer dat via dit medium continue het podium geboden wordt om elkaar en vooral onze sector onderuit te halen. Ik ben altijd een positief ingesteld mens en zal dat altijd blijven.¨ Breng je als hoofd argumenten die benodigde loyaliteit en vooral positief blijven. En dat in het geweld waar de eierhandel mee bedreigt wordt, is; Met een waterpistool op het slagveld verschijnen! Je bent naïf, egocentrisch of gewoon slecht voorbereid.

  • Zents beheer

    joannes, volgens mij ben jij geen pluimveehouder of aanverwant , maar zo iemand die 'overal verstand van heeft'. In jouw profiel lees ik : gepensioneerd , overig.
    Dus koop inderdaad maar een goede sigaar en ga op vakantie. En laat vooral pluimveehouders hun ding doen wanneer ze dat willen. Beter.

  • joannes

    Prima @Zents beheer, je gaat dus óók niet in op de argumenten ! Vooral de groep gesloten en loyaal houden! Het lijkt je beter maar of dat ook geldt voor de leden die bij moeten dragen aan een initiatief wat ¨op eigen benen moet staan¨. Het is het in stand houden van iets wat nog geen deuk in een pakje boter kan slaan! Of geslagen heeft! Of kom met tegenargumenten.... De kans die hier krijgt is je/de zaak te verdedigen, en die leden wel te overtuigen! Dat is wat anders dan 'Ik kan me niet voorstellen dat iemand geen €200 wil bijdragen om de sector te promoten en eiconsumptie te stimuleren.' Voorheen werd de organisatie gefinancierd door het productschap........ Want zulke argumenten is het refereren aan goodwill en trots om de zaak instand te houden.

  • Zents beheer

    joannes, de stichting Blij Met Een Ei bestaat volgens mij al bijna 20 jaar en is een begrip in de sector. Zij heeft haar nut al lang bewezen, al jouw argumenten ten spijt. Om één voorbeeld te geven : wanneer we een schoolklas ontvangen wenden we ons tot de stichting voor advies en folder materiaal etc. Jouw commentaar doet totaal geen recht aan het werk van de stichting en al haar vrijwilligers. Door kritiek te leveren zonder feiten kennis maak je jezelf schuldig aan datgene wat je Wakker dier verwijt.
    Let wel : ik werk niet voor de stichting maar mag lid zijn voor slechts 200 euri,s per jaar.

  • verstappen.joep

    Alex veel succes met je stichting. Ik ben het helemaal eens met Koen Kerkhof en Zents!
    Je moet onderwijsinstellingen bezoeken om de kinderen bewust te maken van hoe onze eitjes worden gemaakt!

  • joannes

    @Zents beheer, 20 jaar ingedutte routine aktie dan, die in ieder geval op de website absoluut geen tegenwicht kan bieden aan die overmacht van alerte en agressieve informatie, die, al die voor aandacht concurrerende organisaties hebben en promoten. Met Lief voor kinderen zijn en actieve vrijwiligers alleen verkoop je geen eieren. Kinderen die overigens al vaak voor de 5de jaar een mobiel en mobiele website beheersen. Zorg dat je minstens op het huidige aandachtsniveau kan concurreren met je diegene die de competitie aangaan voor eet idieeën en..... notabene óók gretig voor waarschijnlijk het spektakel in die klassen worden uitgenodigd. Het komt neer op met gelijke middelen je wapenen! Klik voor de aardigheid dat video filmpje eens aan en vergelijk dat met wat er bij WD op de site staat. Alleen al de technische kwaliteit van dat filmpje is een wereld van verschil. Het zal oa wel het gebrek aan geld zijn voor zoiets maar met die 40.000 € kom je er dan óók niet. Succes ermee maar wees realistisch; hou geen zaken in stand voor het instand houden!

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.