Pluimveehouderij

Nieuws 2605 x bekeken 14 reacties

RCC: gangbare kip is ook plofkip

Amsterdam - Hamburgergigant McDonald's verkoopt plofkip en moet dat gewoon toegeven aan de klanten. Dat is grofweg het oordeel dat de Reclame Code Commissie (RCC) heeft gegeven over een klacht van Wakker Dier tegen Mc Donald's.

Wakker Dier had het bedrijf gedaagd omdat het vond dat het bedrijf consumenten voorloog over de productie van kippenvlees voor haar producten. McDonald's stelde op zijn website dat het geen gebruik maakt van plofkippen, maar van kuikens van leveranciers die zorgvuldig met hun dieren omgaan.

Uit de uitspraak blijkt dat de RCC het woord Plofkip beschouwt als synoniem van gangbare kip. De dieren die McDonald's verwerkt zijn afkomstig van gangbare productie, met een aantal extra eisen, maar het is gangbare productie die dan ook aangeduid moet worden als plofkip, aldus de RCC. Ook mag het concern niet ontkennen dat dergelijke dieren te maken hebben met fysieke problemen als kreupelheid. McDonald's slaagt er volgens de RCC niet in aan te tonen dat deze beweringen niet op zouden gaan voor de dieren die het bedrijf verwerkt.

Laatste reacties

  • siebe66

    wanneer gaat het gezonde verstand in nederland eens werken?

  • gerardb

    Plofkip is een door wakker dier verzonnen woord en heeft geen enkele basis. Hoe kan een onafhankelijk?, zichzelf respecterend, orgaan dat dan gebruiken om daar iets mee vergelijken?

  • jp.bierema

    De meeste Mac's staan buiten onze landsgrenzen en hier in Nederland gaat men voor LOW BUDGET.

  • koestal

    Dat geschreeuw van Wakker Dier trekt zich bijna niemand meer van aan ,op een paar boeren na ! De consument wil graag kip eten en liefst goedkoop.

  • tyeslemore

    Volgens wakker dier is de helft van de plofkippen bij AH kreupel.
    Ik heb de andere helft eens goed bekeken. Volgens mij kunnen die zonder tenen ook niet meer lopen.

  • miniplaat

    Ik heb serieus de neiging om de RCC zelf eens op te bellen. Waar denken ze in godsnaam dat ze mee bezig zijn?! De verklaring op de radio was dat de McDonald's niet kon aantonen dat de kippen geen plofkippen waren, waarop de RCC dat zo klakkeloos overneemt en de McDonald's dwingt de website aan te passen. Ondertussen verklaart wakker dier al 1.5 week op de radio de grote leugen dat 1 op de 2 'plofkippen' kreupel is. En dit wordt gewoon toegestaan?! Wordt de RCC soms gesponsort door de WD? Het gaat helemaal de verkeerde kant op met Nederland, laat het gezond verstand is gaan werken bij al die onwetende idioten die met een grote mond leugens staan te verklaren tegenover de rest van Nederland

  • ppda

    Nu maar hopen dat McDonald moedig genoeg is om bij haar standpunt te blijven. Tot nog toe hebben ze zich gelukkig niet veel aangetrokken van wakker dier.
    Eigenlijk zouden ze het tot aan de rechter moeten uitvechten om eindelijk eens de waarheid boven tafel te krijgen.

  • jordi 1455

    @miniplaat dat lijkt er wel op, wakker dier is vaker voor de reclamecodecommissie gedaagd, maar 1 keer zijn ze aangepakt omdat ze plagiaat pleegden.

  • Elevage

    #tylesmore, ze liggen allemaal keurig stil, blijkbaar moet je eerst vragen of ze een stukje willen lopen voor ze mee naar huis mogen ;-)

  • zon

    Droevig hoe de RCC kennelijk zomaar woorden kan legaliseren,heb nog nooit een kip zien ploffen in een stal.
    Duidelijk een staaltje linkse politieke correctheid.

  • Parel

    Pa? Ja, mijn zoon. Weet jij wat een plofkip is. Ik ken twee plofkippen, zoonlief. En dat zijn, Pa? De ene is heel bekend, dat is de terreurorganisatie Wakker Dier, en de andere is heel onbekend en dat is de RCC, oftewel de Reclame Code Commissie. Waarom zeg je dat Pa? Dat zeg ik zo, omdat de mensen die boodschappen doen in de supermarkt en die eten bestellen bij de Mac Donalds heel goedkoop eten willen en niet bereid zijn om daar zoveel voor te betalen, zodat elke kip een eigen persoonlijke verzorger heeft in een pracht van een hotel met park om te kunnen wandelen en een jager om alle vogels van elders af te schieten ter voorkoming van de vogelgriep.

  • pdenh1

    Het wordt hoog tijd, dat de 'Älliance'met voorzitter Dijkhuizen, een agrarisch boegbeeld, de negatieve reclame aan pakt en de nuchtere feiten laat zien. Voorts zal de 'keten', dus producenten, handel, retail en consumenten , eindelijk tot een gemeenschappelijke visie en daaraan gekoppeld beleid moeten komen, teneinde productie en consumptie te vrijwaren tegen oneigenlijk en misleidend gebruik in de social media. Opdat de kip van morgen een smetteloze reputatie krijgt.

  • Khalid en zijn maten

    Lekker hoor een stukje plofkip!

  • Marco22

    Laat RCC zelf es gaan kijken in een kippenstal ipv als een kip zonder kop achter WKD aan te hollen. In de de media heeft men een warm hart voor wkd. Het anp, nos journaal ed. nemen klakkeloos persberichten over van wkd zonder eens na te gaan over de waarheids gehalte van dergelijk bericht. Heel vaak wordt EIGEN onderzoek aangehaald je zou dan al nattigheid voelen. Niet de linkse indoctrine mediaas.
    Dit geld ook voor berichtgeving over Europese Unie (geweldig) en de toestand in het midden oosten. Waar Israel altijd de kwaaie pier is.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.