Home

Nieuws 599 x bekeken

Nestlé zoekt online groei in China

Nestlé zet voor verdere groei in China vol in op 'e-commerce', het verkopen van producten via webwinkels.

Vanaf zondag verkoopt Nestlé bovenop eerder gelanceerde producten nog eens 67 producten via Tmall, een verkoopplatform van internetgigant Alibaba. Onder de producten zijn Nido-melkpoeder uit Nederland en Damak-chocolade uit Turkije.

Verwachte groei

Met de introductie van 67 nieuwe producten komt het totale aanbod van Nestlé op 154 producten en 30 merken. Onder de nieuwe producten zijn ook Wyeth-babymelkpoeder uit Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de VS en Nescafé Gold-koffie uit Frankrijk. De Zwitsers verwachten veel van groei met zuivel, omdat Chinezen hun eigen productie niet geheel vertrouwen.

Nestlé voert onder de vlag van haar 150-jarige jubileum een campagne met flinke prijsverlagingen op Tmall. Vorig jaar groeiden de verkopen van Nestlé in China plus Hong Kong en Macao met 6% tot 7,1 miljard Zwitserse franc, wat bij de huidige wisselkoers neerkomt op zo'n €6,4 miljard.

Kansen in China

Nestlé is het grootste voedingsconcern wereldwijd maar kampt al enige kwartalen met tegenvallende groei. De groei wordt onder meer afgeremd door een recessie in Brazilië en gebrek aan economische groei in Rusland en Zuid-Afrika. Expansie in China moet het bedrijf helpen haar langjarige groeidoel van 5 tot 6% per jaar te halen.

Tmall, voorheen Taobao, is in 2010 online gegaan en uitgegroeid tot een stevige concurrent voor Amazon. Het bedrijf claimt meer dan 180 miljoen klanten per jaar te bedienen. Nestlé gaat ook campagne voeren via Youku Tudou, één van de meest populaire online video- en streamingdiensten in China. De Chinese 'e-commerce'- markt groeit gestaag. Naar verwachting zullen Chinezen in 2018 meer kopen dan Amerikanen en Europeanen bij elkaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.