Home

Nieuws 1677 x bekeken

Minder vlees in schijf van vijf

Den Haag - De consument moet minder vlees, boter en suiker eten en meer plantaardige eiwithoudende producten en vis. Dat is de kern van Richtlijnen goede voeding 2015, dat de Gezondheidsraad woensdag heeft uitgebracht.

Het advies zal volgend jaar worden uitgewerkt in een nieuwe schijf van vijf van het Voedingscentrum.

Doel van de richtlijn is het voorkomen van chronische volksgezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten of kanker.

Rapport WHO

Het advies van de Gezondheidsraad is gebaseerd op  de wetenschappelijke kennis die op dit moment beschikbaar is over de gezondheidseffecten van voeding.  Op het punt van de vleesconsumptie sluit het advies aan bij de aanbeveling die het internationaal onderzoekscentrum voor kankeronderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vorige week deed: "beperk de consumptie van rood vlees en met name van bewerkt vlees", aldus de Gezondheidsraad.

Gezondheidswinst bij meer plantaardig dieet

Volgens de Gezondheidsraad is overtuigend aangetoond dat een meer plantaardig dieet gezondheidswinst oplevert. Er is minder bewijs dat dat effect ook optreedt bij een dieet met minder dierlijke producten.  Volgens de raad is 'het aannemelijk dat matiging van de vleesconsumptie goed is voor de gezondheid'. Vooral bij vleesetende mannen komen meer chronische ziekten voor, zo blijkt uit onderzoek.  Minder vlees en tenminste een keer per week vis is gezonder, aldus de raad.

In het algemeen komt het advies erop neer om minder dierlijke en meer plantaardige producten te eten, minder zout, minder suiker, geen alcohol en alleen filterkoffie.

Advies zuivel, groente en fruit blijft gelijk

Voor zuivel (kaas, melk, yoghurt) blijft het advies ongeveer gelijk aan het bestaande advies: "neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt." Boter valt nadrukkelijk niet onder de aanbevolen zuivel. De consumptie daarvan wordt afgeraden. Voor de consumptie van fruit en groente geeft de Gezondheidsraad heel concrete adviezen:  minstens 200 gram groente en minstens 200 gram fruit. Voor vlees of zuivel zet de raad niet zulke standaarden.

Herziening richtlijnen dagelijks menu

Het is de derde keer sinds 1986 dat richtlijnen worden gegeven voor een gezonde samenstelling van het dagelijkse menu.  Meer dan voorheen is daarbij gelet op concrete voedingsmiddelen en voedingspatronen en minder op voedingsstoffen, zoals verzadigde vetzuren, suiker, vezels, cholesterol, vitamines en mineralen.

Of registreer je om te kunnen reageren.