AlgemeenNieuws

Zondag populaire dag om naar de supermarkt te gaan

Hilversum – De omzet van de Nederlandse supermarkten vertoont in het eerste kwartaal van dit jaar een daling van 1,7 procent van 8,35 miljard euro in het eerste kwartaal van 2013 naar 8,21 miljard euro in het afgelopen kwartaal.

De zondagomzet groeide in 2013 met 23 procent  naar 900 miljoen euro, dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

De daling van de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar wordt mede verklaard door de late Pasen. In 2013 viel de paasomzet in het eerste kwartaal van het jaar, dit jaar valt het in het tweede kwartaal.

Rekeninghoudend met de verschoven paasdagen bleef de omzet in het eerste kwartaal van 2014 stabiel, het aantal kassabonnen steeg met 1,5 procent  echter de omzet per kassabon daalde met 1,5 procent  van 22,53 euro in 2013 naar 21,90 euro in 2014.

Vorig jaar is 2,70 procent  van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd, dit komt neer op 900 miljoen euro. Dit is een stijging van 23 procent  ten opzichte van 2012. Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6 procent  van hun supermarktbestedingen op zondag uit, onder 65-plussers is dit slechts 1,2 procent .

Ook regionaal zijn er grote verschillen in het zondags omzetaandeel. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) is dit met 5,27 procent  het hoogst, in het noorden van het land is dit met 1,08 procent  het laagst. In alle regio’s groeit het zondagaandeel in 2013. Consumenten kopen op zondag relatief vaak kant-en-klaar maaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Koffie, thee, suiker en wijn en aperitieven worden relatief veel minder aangeschaft.

Beheer
WP Admin