Redactieblog

2072 x bekeken 3 reacties

Don't miss the crisis

De kop van deze column roept misschien vragen op. Crisis, welke crisis en zouden we die niet kunnen missen? 'The better the party, the better the hangover'; nog zo een: welke party en kunnen hangovers goed zijn? Beide uitspraken hoorde ik afgelopen week op een congres en hebben betrekking op de situatie in de melkveehouderij.

"Don't miss the crisis" is er eentje die staat als een huis en menig boer heeft er zijn voordeel mee gedaan. Voor de wind zeilen kan iedereen, maar als het moeilijk wordt, kun je dan ook koers houden?

De melkveehouderij bevindt zich in economisch mindere en onzekere tijden. Veel boeren zijn aan het scenario denken en spelen daar op in. Feit is dat de fluctuaties in de melkgeldopbrengsten elkaar sneller opvolgen, dan in het verleden. Waardoor? Mijn inziens meer veroorzaakt door wereldwijde conjunctuur dan door de nationale. Geldt sowieso voor zuivel; wereldhandelsverdragen die geen grensbescherming accepteren, economische groei, handelspolitiek c.q. -boycot en natuurverschijnselen zetten de gang naar prijsverandering. Eerst bewegen de termijnmarkten, dan de internationals, dan het land met haar ondernemingen en dan de boeren. En elke schakel die beter de mainstream kan opvangen, kan bufferen, zal de dip ervaren als minder zwaar. Zoals de RFC-boeren.

En ja, op een gegeven moment je niet meer druk maken om de melkprijs, want daar kun je weinig aan doen. Maar wel over de kostprijs, die kun je wel degelijk voor de korte af lange termijn beïnvloeden. In 2012 heeft menig boer betere beslissingen voor de bedrijfsvoering genomen dan in 2014 met de bijzonder hoge melkprijs.

En hoe lang de melkprijsdip nu duurt? Weet niemand; het enige evangelie dat opgeld doet is dat je kunt zeggen: het wordt vanzelf weer beter. Maar, wanneer de prijs bijzonder hoog is (geweest), kan het dal ook wel eens diep zijn en lang.

Koers houden; consumenten begrijpen en NGO's meenemen in de evolutie. Robuustheid in de bedrijfsvoering, met focus op duurzaamheid, efficiëntie en effectiviteit in de bedrijfsprocessen, gewoonweg beter boeren dan je collega.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Wollig verhaal, behalve de laatste 6 woorden zijn goed gekozen.

  • Farmas

    'Op een gegeven moment je niet meer druk maken om de melkprijs'  ??
    Wat voor een type ondernemer is deze man als je je niet meer druk zou maken over de prijs die je voor je producten krijgt.
    Volgens mij ben je dan geen ondernemer maar ben je gewoon producent in de meest basale zin van het woord.
    Bij de tips die dhr. Van Weperen geeft mis ik toch echt de belangrijkste: let op de kostprijs!
    daar heeft zoiets als een robuuste bedrijfsvoering niets mee te maken.
    we gaan het meemaken in de tweede helft van 2015, niet de boeren met 80 - 100 koeien die niet geïnvesteerd hebben krijgen het moeilijk. Maar de 'robuuste boeren' met dure pasgebouwde stallen die voor 70% gevuld zijn krijgen het financieel zwaar.
    Het gaat om de vraag wie er kan melken voor een melkprijs van 30 cent en wie heeft de lessen uit 2009 het beste onthouden.

  • agratax2

    Jan wat versta je onder Duurzaamheid? Hetzelfde als politiek links?
    Of betekent jouw duurzaamheid 'Mijn bedrijf tot in lengte van dagen laten voortbestaan met een acceptabel rendement?'  

Of registreer je om te kunnen reageren.