Massey Ferguson vernieuwt de 3-serie trekkers. Die omvat de smalspoortrekkers, de platformtrekkers (zonder cabine) en de AL-serie met een laag zwaartepunt. Allen worden gebouwd door Carraro Agritalia in Italië. - Foto's: Bob Karsten. MechanisatieNieuws

Vlakke vloer en Fase 5-motor in MF-smalspoortrekker

Trekkerfabrikant Massey Ferguson (MF) vernieuwt zijn smalspoortrekkers. De 3-serie gaat de 3700-serie vervangen. Meest opvallend zijn de vlakke vloer, de transmissie met vijf versnellingen en een Stage 5-motor tot 120 pk.

Massey Ferguson introduceerde de nieuwe 3-serie smalspoortrekkers in Marseille (Fr.). De 3-serie vervangt later dit jaar de 3700-modellen. De eerste trekkers zijn vanaf oktober leverbaar in Nederland.

Het gaat om zes verschillende platformen waarvan de smalste minimaal 1 meter breed is (3VI-serie) en de breedste uitvoering begint vanaf 1,70 meter breed (3AL-serie). Bij de modellen tót 75 pk wordt alleen het uiterlijk vernieuwt en voldoet de motor nu aan de Fase 5-emissienorm. Alle modellen met meer dan 75 pk ondergaan daarnaast een grotere vernieuwing. Zo is er een cabine met (bijna) vlakke vloer en een transmissie met vijf versnellingen (i.p.v. vier). Massey Ferguson laat de trekkers bouwen door het Italiaanse Carraro Agritalia, wat ook trekkers bouwt voor John Deere, Claas en Valtra. Claas communiceerde eerder dit jaar eenzelfde vernieuwing.

De 3VI-serie is de smalste van de nieuwe trekkers, en deze is er vanaf 1 meter breed. Het nieuwe uiterlijk ligt in lijn met de eerder geïntroduceerde 5S, 6S, 7S en 8S-series.
De 3VI-serie is de smalste van de nieuwe trekkers. Deze is er vanaf 1 meter breed. Het nieuwe uiterlijk ligt in lijn met de eerder geïntroduceerde 5S, 6S, 7S en 8S-series.

Nu met AdBlue

De nieuw 3-serie is voorzien van een 3,6 liter FPT-viercilindermotor en die leveren voortaan tot 120 pk en 465 Nm in de smalspoortrekkers. De platform-trekkers (3GE, zonder cabine) en 3AL-serie zijn hierbij een uitzondering; hierbij is 105 pk het maximale. De motoren voldoen aan de Fase 5-emissienorm met behulp van een dieseloxidatiekatalysator (DOC), uitlaatgasrecirculatie (EGR), dieselpartikelfilter (DPF) en AdBlue-injectie (SCR-techniek).

De 10 liter grote AdBlue-tank ligt onder de motorkap, waar voorheen de dieseltank was geplaatst. Die dieseltank wordt voortaan onder de cabine gebouwd, zodat de grootte ervan niet beperkt wordt door een optionele frontaftakas. De smalspoortrekkers hebben daardoor altijd een 75 liter grote dieseltank, en optioneel 100 liter inhoud. De accu heeft daarvoor moeten wijken; die plaatst Massey Ferguson voortaan onder de AdBlue-tank, met externe accupolen.

De aankoppelingen zijn schuin gemonteerd naar de uitstapzijde, om gemakkelijker te kunnen aankoppelen. De trekkers zijn leverbaar met een hydrauliekpomp met een pompcapaciteit van 67 of 93 l/min.
De aankoppelingen zijn schuin gemonteerd naar de uitstapzijde om gemakkelijker te kunnen aankoppelen. De trekkers zijn leverbaar met een hydrauliekpomp met een pompcapaciteit van 67 of 93 l/min.

Categorie 4-filter

De cabine wordt voortaan hoger gemonteerd, en daardoor is de transmissietunnel in de modellen vanaf 75 pk bijna verdwenen (nu nog 3 cm hoog). De elektrische hefbediening is nu vernieuwd, met een draairegelaar. Massey Ferguson kan voortaan af-fabriek een categorie 4-cabinefilter leveren voor tijdens gewasbeschermingswerk, wat naast stof ook damp en aerosolen uit de lucht filtert.

De 3AL-serie is de breedste van de in Italië gebouwde trekkers (vanaf 1,70 meter). AL staat voor Alpine, waarbij de nadruk ligt op een laag zwaartepunt.
De 3AL-serie is de breedste van de in Italië gebouwde trekkers (vanaf 1,70 meter). AL staat voor Alpine, waarbij de nadruk ligt op een laag zwaartepunt.

Een vijfde versnelling

De transmissie heeft voortaan vijf versnellingen, in plaats van vier. In combinatie met drie groepen zijn er nu maximaal 30 versnellingen vooruit en 30 achteruit, en de trekker is optioneel leverbaar met elektro-hydraulische powershuttle en elektro-hydraulische hoog-laag. De trekker rijdt voortaan 40 km/u met 1.700 motortoeren. Schakelen gaat voortaan met een nieuwe pook met bowdenkabels. En er is nu een rem-tot-neutraal-functie leverbaar, waarmee de trekker automatisch (ont)koppelt bij remmen tot stilstand.

Meer hydrauliek

De trekkers zijn leverbaar met een hydrauliek met een pompcapaciteit van 67 of 93 l/min. De aankoppelingen zijn schuin gemonteerd naar de uitstapzijde, om deze gemakkelijker te kunnen aankoppelen. De nieuwe hefinrichting met optioneel vlakstelinrichting en hydraulische stabilisatie tilt 3.700 kilo en de fronthef tot 2.800 kilo.

Er is een Essential- en Efficient-uitvoering; de eerste heeft mechanische of elektrische hef- en mechanische hydrauliekbediening. De laatstgenoemde heeft beide elektronisch.

De hefinrichting van de trekkers zijn optioneel voorzien van een vlakstelinrichting en hydraulische stabilisatie.
De hefinrichting van de trekkers zijn optioneel voorzien van een vlakstelinrichting en hydraulische stabilisatie.
Beheer
WP Admin