Schiphol koopt boerderijen en krijgt natuurvergunning
Luchthaven Schiphol krijgt een natuurvergunning. Minister Christianne van der Wal verleende dinsdag de vergunning, die inmiddels is gepubliceerd in de Staatscourant.
Schiphol vroeg de vergunning al op 1 oktober 2020 aan, maar sindsdien is de aanvraag een aantal keren aangevuld. Schiphol gebruikte de stikstofrechten van verschillende boerderijen om via extern salderen voldoende stikstofruimte te creëren. Eerder verschenen berichten in de media dat Schiphol enkele tientallen miljoenen euro’s uittrok om bedrijven en stikstofrechten op te kopen. Daarbij ging het onder meer om agrarische bedrijven in Wijdewormer en Grootschermer (N.-H.)
Motie Tweede Kamer, geen afgifte natuurvergunning
De Tweede Kamer-fractie van GroenLinks/PvdA reageert boos op het besluit van Van der Wal. Woordvoerder Habtamu de Hoop: “Het is ongekend dat midden in deze klimaat- en stikstofcrisis Schiphol de komende jaren een vergunning krijgt voor nog meer vluchten. Terwijl de landbouw, industrie en mobiliteit allemaal hun eerlijke bijdrage moeten leveren aan het oplossen van de stikstofcrisis, heeft het demissionaire kabinet – door slecht beleid – het recht van de sterkste laten prevaleren.”
De Tweede Kamer vroeg Van der Wal in februari in een motie om geen natuurvergunning af te geven voor de luchthavens Schiphol en Lelystad, zolang niet duidelijk is dat ‘de luchtvaart op een eerlijke wijze bijdraagt aan het oplossen van het stikstofprobleem’.
Reactie op motie controversieel verklaard
De motie van Suzanne Kröger (GroenLinks) werd mede ingediend door de Partij voor de Dieren en BoerBurgerBeweging. De motie werd aangenomen met steun van onder meer de toenmalige regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66.
De minister zegt dat ze zich ervan bewust is dat de Tweede Kamer haar reactie op die motie controversieel heeft verklaard. Zij zegt dat ze zich als bevoegd gezag aan de geldende procedures moet houden. De individuele vergunningverlening staat volgens haar ‘los van politieke afwegingen of politieke besluitvorming en betreft de uitvoering van staand beleid’.
De stikstofuitstoot van Schiphol kan effect hebben op bijna dertig Natura 2000-gebieden, blijkt uit de vergunning. Tegen de vergunning kan gedurende een periode van zes weken beroep worden aangetekend.
Lees meer over het stikstofbeleid

Het laatste stikstof nieuws op je mobiel.
Bekijk hier hoe je deze app vastzet op het startscherm van je mobiel.
Hier geldt maar EEN woord SCHANDE.
Te triest voor woorden dit mens. Ze zal volgend jaar wel bij schiphol n baantje krijgen!
Het grote geld regeert . Heeft niets meer te maken met stikstof of milieu . Wie geld heeft koopt zijn zonde af . Dus boeren rechten vasthouden en uiteindelijk zo duur mogelijk verkopen als je er aan toe bent .
En de PAS melders maar laten zweven.
Wat een toestand hebben ervan hier. Schande