Van der Wal: “Ik wil dat we echt begin 2023 met elkaar kijken hoe we die ruimte gaan verdelen, hoe we daar überhaupt mee omgaan." - Foto: ANP AlgemeenNieuws

Minister wil discussie over opgekochte stikstofruimte Schiphol uitstellen

“Het juiste gesprek op het juiste moment”. Dat zegt minister voor Natuur en Stikstof Christianne van der Wal over voorstellen van Kamerleden om de opgekochte stikstofruimte van bijvoorbeeld Schiphol in te zetten voor iets anders dan de luchthaven.

Eigenlijk spreekt de hele Kamer schande van het feit dat Schiphol – waar de regering grootaandeelhouder van is – en Rijkswaterstaat, een uitvoeringsinstantie van datzelfde Rijk, boerderijen opkocht om een vergunning voor respectievelijk de luchthaven of verbreding van een snelweg te regelen. Vooral omdat een paar duizend (boeren)bedrijven al meer dan drie jaar wachten op legalisatie van hun bedrijf, omdat eerder alleen een melding onder het PAS voldoende was. Partijen van coalitie en oppositie aan zowel de linker- als de rechterkant van het politieke spectrum zijn verontwaardigd: het kabinet wilde toch de prioriteit bij PAS-melders leggen? Waarom houdt de minister de opkooppraktijken niet tegen?

Landbouwminister Piet Adema is het niet oneens met de Kamer. “Het is een onwenselijke situatie”, zei hij over de actie van Schiphol. Zijn eerdere claim dat de regering de luchthaven hierover heeft aangesproken, blijkt niet te kloppen. Voorafgaand aan een kort debat over natuur (en stikstof) gisteren, corrigeert Adema zichzelf. Desgevraagd zegt stikstofminister Christianne van der Wal dat het simpelweg ‘een foutje van haar ambtsgenoot is geweest’.

En, meldt ze de Kamer: nu is niet het juiste moment om de discussie te openen over waar de schaarse stikstofruimte heen moet gaan. “Ik wil dat we echt begin 2023 met elkaar kijken hoe we die ruimte gaan verdelen, hoe we daar überhaupt mee omgaan. Het gaat om het voeren van het juiste gesprek op het juiste moment. Laten we eerst eens zorgen dat we stikstofruimte creëren met elkaar en dan het gesprek hebben en kijken hoe we dat verdelen.”

Prioriteit bij woningbouw, of toch bij PAS-melders

Later verduidelijkt Van der Wal waar de prioriteiten nu liggen: de vorige minister die over het stikstofdossier ging, Carola Schouten, heeft in de stikstofwet afgesproken dat de ruimte uit de reductiemaatregelen in diezelfde wet beschikbaar is voor zeven grote infrastructuurprojecten en woningbouw. Een van die projecten is de A27 bij Utrecht, waarvoor acht boerderijen zijn opgekocht. Er is toentertijd ook € 15 miljoen vrijgemaakt voor Rijkswaterstaat, zodat die stikstofruimte kon verwerven voor de benodigde natuurvergunning.

En tóch hebben de PAS-melders prioriteit, maar dan gaat het om het uitdelen van de ruimte die vrijkomt met de aanpak van 2.000 tot 3.000 bedrijven, zoals eind vorige maand aangekondigd. Pas in het nieuwe jaar wil minister Van der Wal verder praten over het uitdelen van schaarse ruimte. Die ruimte moet er eerst maar eens komen.

Motie PvdA weggestemd

En dan nog: “Eerst de natuur”, zegt ze, als ze uitlegt waarom ze het niet eens is met een voorstel van GroenLinks en PvdA: om ministeries te instrueren om geen stikstofruimte meer op te kopen, maar prioriteit te geven aan PAS-melders, natuur en woningbouw. De suggestie van indiener Thijssen (PvdA) om natuur bovenaan het prioriteitenlijstje te zetten, was niet voldoende, volgens de minister. De motie met dit idee werd overigens weggestemd, alleen de linkse oppositie, SGP en BBB stemden voor.

Lees meer over het stikstofbeleid

Reacties

  1. Uitstel van de discussie is dus gewoon Schiphol meer tijd geven om stikstof te kopen. Ik zeg niet dat ik tegen ben maar ik ben bang dat het veel te goedkoop verkocht wordt. Denk niet wat het jouw waard is maar bereken wat het schiphol waard is en er voor over zal hebben. Indicatie: en dan moet voor Schiphol niet denken in miljoenen maar miljarden voor de hoeveelheid die ze nodig hebben.

Beheer
WP Admin