Premium
Coca Cola houdt de vraag groot en produceert krap, zodat alle producten snel door de leveringsketen gaan. Melkveehouders doen het net andersom, zegt columnist Mari van Genugten. - Foto: Canva RundveeColumn

‘Regel aanbod en vraag zoals Coca-Cola: 29% marge’

Reacties

  1. Dat mensen liever een glas cola drinken als een glas melk begrijp ik nog wel,als je op een feest ,n glas melk vraagt kijken ze je aan of je wel goed bij je hoofd ben.Wat ik niet begrijp dat er een markt is voor sojamelk,haver melk ,rijste en amandel melk en misschien straks Jaap Korteweg melk .Het is niet te zuipen de voedingswaarde is minder dan koemelk en is hartstikke duur zo rond de 1,70 per liter tegenover huismerk melk van jumbo wat 89 ct kost en het is nog slechter voor het milieu ook. Blijkbaar doen de boeren toch iets niet goed

  2. Coca Cola is in principe ook een bulkproduct maar wordt op de markt gebracht wordt door een enkele producent wereldwijd. Het grote verschil tussen Coca Cola en de melkveehouderij is dat Coca Cola de vraag en het aanbod zo dicht mogelijk rond het punt houdt waar de winst maximaal is. Melk wordt geproduceerd door heel veel afzonderlijke producenten wereldwijd die allemaal als doel hebben zo veel mogelijk melk te produceren. Dat resulteerd in lange periodes van lage prijzen en korte periodes van hoge prijzen. Uiteindelijk blijven alleen de boeren met de allerlaagste kostprijs over.

  3. boeren en tuinders geven hun producten mee, en kijken wel wat ze er voor krijgen. dat is luiheid. bij cola is het meer, dit is de prijs en anders geen levering. bij de consument in de winkel is het ook dit is de prijs, anders laat je de winkelwagen maar staan. en niet andersom.

  4. Omroep Friesland heeft recent een reportage uitgezonden over de verwaarding van melk.
    “De laatste 25 jaar is het volume melk met 25% toegenomen en de laatste 10 jaar is de omzet van zuivelproducten met 67% toegenomen, de prijs die de boer voor de melk ontvangt blijft over langere periode nagenoeg gelijk”.

    Makkelijk dmv Google te vinden:
    Omrop TIP: Fryslân DOK over melk

    1. @ coopmans: had je eerst per twee melkveehouders 1 zuivelmedewerker bij de coop, nu meer werknemers dan boeren. Maw de personeelskosten bij de coop is flink gestegen en dat moeten de boeren betalen door een lagere boerenmelkprijs.

  5. Invloed op melkprijzen heb je niet behalve dan de gebruikelijke toeslagen, maar dan die 29% ? toch wel een opsteker voor de Coca-Cola boeren onder ons!

  6. Coca Cola is eigenaar van het zuivelmerk Fairlife, welke marge maakt het bedrijf op de verkoop van deze zuivelproducten? en welke marge maken de producenten van de melk?

  7. De vraag waarom Cola duurder is als melk is een onzin vraag. De enige overeenkomst tussen melk en Cola is dat het allebei vloeibaar is.

  8. Volgens mij mogen de boeren niet samen zo’n coop maken. Daarnaast zijn er al melkveehouders die 29% van hun omzet overhouden. Boeren die weinig kosten maken/ hebben.

  9. Het belangrijkste verschil tussen Cola en melk is dat Cola een merkproduct is terwijl melk een bulkproduct is.
    Bij een merkproduct wordt de prijs bepaalt door dat wat de koper het waard vindt. Voor de producent is het van belang de koper zoveel mogelijk waarde te laten hechten aan zijn product. Dan accepteert hij een hoge prijs.
    De prijs van een bulkproduct wordt bepaalt door vraag en aanbod. Deze prijs vindt een evenwicht op een niveau waarbij de efficiëntste producenten nog net kunnen bestaan.

    In feite wil Mari van Genugten dat wij zuivel van een bulkproduct omzetten in een merkproduct. Dat is nou precies waar de grote coöperaties mee bezig zijn maar waar boerengroepen als BFCB en DDB dwars voor gaan liggen. Ze zijn tegen Planet Proof en tegen samenwerking met Natuurmonumenten. Ze zijn tegen alles wat onze zuivel tot een onderscheidend merkproduct moet maken.

Beheer
WP Admin