Rabobank steekt durfkapitaal in korte keten-platform Lokalist
Lokalist, een start-up die bedrijven in de korte keten verbindt, krijgt een kapitaalinjectie van Rabo Ventures, de durfinvesteringstak van Rabobank. Zo wil het bedrijf uitgroeien tot een landelijk opererend netwerk. Rabobank hoopt dat het jonge bedrijf boeren kan helpen bij directe verkoop, in de zogeheten korte keten. Volgens Alex Datema, directeur Food & Agri bij Rabobank, kan Lokalist helpen de positie van boeren in de keten te versterken en zo boeren extra toekomstperspectief geven.
Lokalist biedt een online platform waar producenten hun voedingsproducten zelf kunnen aanbieden. Via het streekhandelsplatform kunnen ze in contact komen met afnemers, zoals retailers, cateraars, horeca en consumenten. Anders dan in andere afzetketens blijft de aanbieder zelf langer betrokken bij het product en kan hij zelf bepalen wat, wanneer, voor welke prijs en aan wie iets verkocht wordt.
Rabobank: vraag naar lokale producten
Volgens Rabobank is er veel vraag naar lokale producten. De bottleneck wordt gevormd door praktische problemen op het gebied van logistiek en administratie. Lokalist zou daar oplossingen voor hebben. Lokalist is nu nog vooral actief in de Randstad en Brabant. Partijen willen niet zeggen om hoeveel geld het gaat, maar dat zou ‘substantieel’ zijn. Bedoeling is dat over drie jaar 1.500 boeren en voedselmakers zijn aangesloten bij het platform.