Raymond Knops: ‘Meer verantwoordelijkheid kan stagnatie mestverwerking vlot trekken’
Concrete taakstellingen voor decentrale overheden en meer verplichte mestverwerking voor boeren kunnen de stagnatie in mestverwerking vlot trekken. Dat concludeert oud-minister Raymond Knops in zijn verkenning naar opschaling van de mestverwerkingscapaciteit. Mestverwerking moet niet worden gezien als probleem, maar als oplossing. Het kan juist ontwikkelruimte bieden, ook voor andere ruimtelijke ontwikkelingen, en bijdragen aan verdere verduurzaming door productie van groen gas.

Raymond Knops was Tweede Kamerlid namens CDA en staatssecretaris en minister van Binnenlandse Zaken in kabinet Rutte III. Inmiddels is hij strategisch adviseur bij Valcon. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten
Vergunningverlening is het knelpunt voor mestverwerking. “Mestverwerking heeft van nature geen positieve associatie. Als vergunningverleners dan bij weinig ruimte, vanwege stikstof, moeten kiezen tussen bedrijvigheid, woningbouw of mestverwerking, dan staat mestverwerking niet bovenaan. Terwijl mestverwerking een oplossing is voor veel problemen. Om de een of andere manier wordt dat echter nog niet zo gezien. Gemeenten wijzen soms op basis van allerlei liflafjes vergunningsverzoeken af, terwijl de aanvrager eigenlijk aan alle voorwaarden voldoet. Het imago van mestverwerking is in het beste geval neutraal, maar vaak negatief. Het wordt geassocieerd met stank. Dat had ik eerlijk gezegd ook toen ik aan deze opdracht begon, maar ik heb er nu een paar bezocht en je ruikt daar niks, behalve als je bovenop het proces staat.”
Wat moet er gebeuren om het imago van mestverwerking te verbeteren?
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses









