AlgemeenAchtergrond

Keten kan korter

De jonge vleesveehouder Pascal Mom uit De Liemers gelooft er heilig in. Samen met boeren, verwerkers en middenstanders heeft hij Liemers Trots opgericht. De nieuwe, Gelderse club moet de verkoop van streekproducten een impuls geven. De consument wil wel, weet Mom.

Pal tegenover de boerderij, aan de weg van Didam naar Doesburg, staat een bankje. Pascal Mom heeft er vanuit de woonkamer uitstekend zicht op. Deze weken – mooi weer, lange avonden – is het bankje vrijwel continu bezet. Er zitten vooral wandelaars en fietsers, maar ook automobilisten stappen uit en bezetten de bank. Even uitrusten, maar vooral even kijken naar de kudde Blondes d’Aquitaines die daar in het grasland loopt.

Mom (22) ziet het allemaal gebeuren. De burgers vinden het prachtig om zijn zoogkoeien met kalfjes in de wei te zien grazen. Als de toeschouwer zich omdraait, ziet hij een uithangbord in de voortuin van de boerderij. Hier is ’(h)eerlijk rundvlees’ te koop. Menige passant komt achterom voor de bestelling van een vleespakket. Zijn dieren maken gratis reclame voor hem. Daar kan geen flyer tegenop.

Mom gelooft heilig in directe verkoop aan consumenten. De consument wordt steeds kritischer, de voorkeur van een groeiende groep gaat uit naar producten uit eigen streek. Dat is voor het gevoel duurzamer, veiliger. En, om een deftig woord te gebruiken, transparanter. Waarom vlees uit Argentinië of Ierland kopen als hetzelfde vlees, maar dan lekkerder en veilig geproduceerd, om de hoek is te verkrijgen? Bijvoorbeeld bij de jonge vleesveehouder uit Loil, die ze af en toe in het dorp zien lopen. Bekend maakt bemind, constateert Mom. Hij ervaart dat vrijwel dagelijks. Boeren en tuinders zijn geliefd bij streekbewoners. In zijn gebied, De Liemers, is dat zeker zo.

Mom heeft samen met zijn vader een vleesveebedrijf. Volgend jaar hoopt hij het diploma van de HAS in Den Bosch te ontvangen. Het bedrijf is helaas te klein om van te leven – zijn vader werkt fulltime bij de Gezondheidsdienst voor Dieren -, maar dat is voor de jonge Mom absoluut geen reden om weinig energie in de onderneming te stoppen. Integendeel, de veestapel is zijn lust en zijn leven. Als het even kan, gaat hij uitbreiden. Dat gebeurt zeker als het lukt om de directe verkoop in de streek op te krikken.

Mom is een van de bestuursleden van Liemers Trots, een kleine club van boeren, tuinders en verwerkers die de verkoop van streekproducten in De Liemers een impuls wil geven. Langzaam maar zeker sluiten steeds meer producenten en verwerkers zich aan.

Liemers Trots kiest voor korte ketens, zegt Mom. Hij noemt een voorbeeld. De akkerbouwer teelt graan en brengt dat naar de molenaar in het dorp. De molenaar maalt en levert het meel vervolgens aan de bakker. En die maakt er op zijn beurt een heerlijk Liemers-broodje van.

Zo’n korte keten kun je ook opzetten met vlees, zegt Mom. Hij ziet het helemaal voor zich. Rund- en varkensvlees van boeren uit de eigen streek verkrijgbaar bij alle slagers in De Liemers. Zijn biefstuk ziet hij al staan op de menukaart in de restaurants van Zevenaar en Doetinchem.
Mom is hoopvol gestemd. Pas had het bestuur van Liemers Trots een avond georganiseerd voor belangstellende boeren, verwerkers en restauranteigenaars. Bijna tachtig mensen kwamen opdagen. Allemaal hartstikke enthousiast. Het kan niet anders, zegt Mom, de missie van Liemers Trots wordt een succes.

Volgens Mom is samenwerking de essentie van het hele verhaal. In zijn eentje lukt het hem niet om bijvoorbeeld een supermarkt te beleveren. Daarvoor is zijn bedrijf te klein. Door samen te werken met andere veehouders kan hij afnemers wel verzekeren van een continue aanvoer. Misschien lukt het zelfs om supermarkteigenaren zo ver te krijgen dat zij een hoek inrichten met producten van Liemers Trots. Dat zou volgens Mom helemaal prachtig zijn.

Hij zet toch een kanttekening. De consument die kiest voor een product uit eigen streek verwacht kwaliteit. Terecht, zegt Mom. Daar moeten de producenten dan ook aan voldoen. Vandaar dat zijn club gaat werken met scherpe criteria die vervolgens ook worden gecontroleerd. Over de certificering hebben de bestuursleden inmiddels heel wat uurtjes vergaderd. Want wat is haalbaar en controleerbaar? Liemers Trots wil in ieder geval geen gebakken lucht verkopen. Als een product een ster krijgt, dan moet die ster ook echt wat betekenen.

Natuurlijk gaat het de jonge veehouder ook om omzet. Directe verkoop levert meer op. Dat ziet hij in zijn eigen portemonnee. Maar daarnaast is het leuk en leerzaam. De afnemer geeft direct zijn mening. Dat is meestal positief en als een klant speciale wensen heeft dan probeer je daar op in te spelen, zegt Mom.


Nieuwsbrief Graanmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de graanmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin