Melkveehouder Jim Pluym heeft zijn shovelbak gevuld met eiwitmix en maismeel, ingekocht via MijnVoer.nl. Naast deze twee producten, voert en Pluym nog drie broksoorten die hij tegen een scherpe prijs kon inkopen. Deze werkwijze bespaart hem €1.000 per maand. - Foto: Peter Roek RundveeAchtergrond

Inkooporganisatie levert veehouder altijd geld op

Inkopen via een inkooporganisatie levert veehouders altijd financieel voordeel op. Zowel bij het kopen van (meng)voer als zaden of andere gebruiksvoorwerpen.

Veehouders die aansluiten bij inkoopcollectieven besparen op hun kostprijs. Er zijn kortingen mogelijk van 10% tot 40% op de reguliere prijs. Farmers4all, MijnVoer, DeltaFeed, Stichting Agrarisch Collectief en LTO Ledenvoordeel houden zich bezig met collectieve inkoop.

Farmers4all

Farmers4all is in 2004 opgericht door Richard Kimmann. “Ik ben kleinschalig begonnen, vanaf 2004 zijn we online gegaan met de webshop Farmers4all”, vertelt Kimmann, die nu werkt met twaalf medewerkers. Zijn onderneming kan meer dan 11.000 producten leveren in talloze categorieën. Onder andere stalbenodigdheden, voeders, producten voor melkwinning, strooisels, drinkbakken, verzorging en jongvee. “Farmers4all heeft nu 3.000 leden, waarvan 2.300 rundveehouders. Het aantal leden is redelijk constant, maar de omzet stijgt elk jaar. Leden bestellen steeds meer producten met korting via ons.”

Kosten deelname

Een deel van de (kleinere) producten koopt Kimmann zelf in en slaat hij op in zijn eigen loods. Andere producten zoals, brandstoffen, meststoffen, ruwvoer en mengvoer gaan rechtstreeks naar de melkveehouder. De kosten van deelname aan Farmers4all bedragen € 87,50 per jaar. “Dit lidmaatschapsgeld hebben boeren bij aanschaf van goedkopere producten bij ons snel terugverdiend. De besparing loopt al snel in de duizenden euro’s per jaar”, zegt Kimmann. “Via nieuwsbrieven laten we deelnemers ook weten op welk moment ze bepaalde producten tegen een gunstige prijs kunnen inkopen.”

Breed inkopen bij DeltaFeed

De agrarische inkoopcoöperatie DeltaFeed is opgericht in 1975. “Het idee is ontstaan toen twee melkveehouders ontdekten dat als ze samen krachtvoer kochten, dit voor beiden een prijsvoordeel opleverde”, zegt Peter Boersen, voorzitter van DeltaFeed. De coöperatie bundelt de vraag naar diensten en/of goederen van haar leden en koopt die gezamenlijk in. Voorbeelden zijn krachtvoer, dieselolie, kuil- en grondmonsters, boerderijbenodigdheden, diergeneesmiddelen, energie, jongveeopfok Duitsland, boxstrooisel, kunstmest en zaaizaad.

DeltaFeed heeft 130 leden-melkveehouders en 20 inkoopgroepen voor verschillende producten. “Wij doen geen actieve acquisitie en ons ledenaantal is al jaren constant”, zegt Boersen. “Soms zijn er ook incidentele inkoopgroepen voor bijvoorbeeld melkrobots of landbouwmachines. Per product laten we, onder dezelfde voorwaarden, minimaal vijf offertes uitbrengen. De goedkoopste gaat leveren.”

Leden van DeltaFeed betalen jaarlijks € 70 contributie per bedrijf. “Naast een financieel voordeel bij inkoop van producten, zijn de leden nauw betrokken bij een of meer inkoopgroepen. Dat vergroot ook hun kennis en deskundigheid van inkoop.”

MijnVoer: voerprijzen vergelijken

MijnVoer is een online-vergelijkingssite voor op maat gemaakte mengvoeders en is in 2012 opgericht. Het doel is om de kostprijs te verlagen en technische resultaten te verbeteren. Veehouders kunnen 24 uur per dag voerprijzen vergelijken en direct voer bestellen bij meer dan 20 mengvoerbedrijven. Ongeveer 300 veehouders doen dat op regelmatige basis.

“Voer en advies is losgekoppeld. Veehouders werken met een onafhankelijke voeradviseur en kunnen op mijnvoer.nl prijzen van hun persoonlijke voersamenstelling of van losse producten met elkaar vergelijken en op basis daarvan scherp inkopen”, zegt Petra Tielemans, directeur van MijnVoer.

Door deze vergelijking is voeraankoop via MijnVoer gemiddeld € 2,50 tot € 3,00 per 100 kilo goedkoper. “Dat scheelt € 750 op een bulkauto van 25 ton, maar het kan nog veel meer zijn. Bij MijnVoer weet de veehouder precies welke grondstoffen hij voert en hoeveel. De grondstofsamenstelling blijft hetzelfde, totdat de veehouder hier zelf aanpassingen in maakt met zijn/haar onafhankelijke adviseur”, zegt Tielemans. “MijnVoer controleert strikt op kwaliteit, zodat de persoonlijke voersamenstelling bij alle leveranciers gelijk blijft.” Veehouders betalen geen contributie of lidmaatschap aan MijnVoer.

Inkoop is meer dan euro’s

Veehouders kunnen sinds 2002 ook producten en diensten voordelig inkopen via LTO Ledenvoordeel. Hierbij gaat het om producten in de categorieën: energie, verzekeringen, veiligheid, bedrijfsvoering, diensten, mobiliteit, telecom & IT en overig. “Een veehouder kan bij ons al snel € 2.000 per jaar besparen door slimme inkoop. Maar belangrijker nog dan een prijsvoordeel, is de waarde van hetgeen je koopt. Naast prijs gaat het ook over kwaliteit, service en gemak”, zegt Arnout Goeman, manager van LTO Ledenvoordeel. “Wij letten dan ook niet alleen op de prijs, maar ook op de betrouwbaarheid en kwaliteit van leveranciers en het product. Tot in detail, zoals algemene voorwaarden bij inkoop. Bij complexe vraagstukken, zoals bijvoorbeeld investeren in energiesystemen of bij dakrenovatie, kunnen veehouders van ons ook advies krijgen. Dat is minstens zo belangrijk als het financiële voordeel.”

Reacties

  1. En toch moeten akkerbouwer en veehouder samenwerken. Volgens mij moet dat lukken.
    Maar dat kan alleen als er een goede regisseur is die er op toeziet dat er eerlijke verdeling is. Op dit moment is er geen samenwerking, we kunnen rustig spreken dat er soms een chaos is. En daar maken partijen misbruik van.

    1. Juist Hein Worp zelfs de overheid maakt daar misbruik van . En aangezien we te veel voor de snelle winst gaan . Verliezen we de lange termijn uit de ogen . Mijn leverancier moet mij niet uitkleden en ik moet hem niet moeten uitkleden zo zou het moeten zijn . als ik dan een vuist maak en wat meer volume omzet kan ik korting krijgen . Dan voel ik mij toch maar lekker voor de gek gehouden als ik al jaren klant ben en altijd de prijs . betaald die er voorstond . Dan nieuwe klanten lagere prijs en de vraag is of ze trouwe klant blijven . Dan wordt je gebruikt of beter gezegd misbruikt .Dan ga je er anders overdenken. En het mogelijk hetzelfde doen . En dit loopt dan op den duur ook weer spaak want als meer mensen dit gaan doen kunnen de prijzen niet omlaag . Omdat er steeds minder zijn die zich laten misbruiken . Die dus de kortingen van de ander betaald of betaalde

  2. de werking van cooperaties is teniet gegaan op het moment dat die zowel de belangen van akkerbouwers als veehouders gingen behartigen.
    De akkerbouwer wil een hoge prijs terwijl de veehouder een lage prijs wil hebben
    Je kunt geen twee heren dienen

  3. Eigenlijk te gek voor woorden dat dit kan . De boeren hebben in verre verleden coöperaties opgericht en nu zijn we eigenlijk weer het zelfde aan het doen . Het wiel moet weer opnieuw uitgevonden worden . Of zijn de coöperaties grote logge bedrijven geworden die bezig zijn met groeien en overleven . Of managers die hun eigen doel nastreven . En het doel waar voor de coöperatie is opgericht uit het oog verloren hebben . In plaats van samen te werken is men elkaar gaan beconcurreren in elkaars werkgebieden . Ik vraag mij af of de boer daar beter van is geworden of gaat worden . Blijkbaar niet want dan was het ontstaan van deze nieuwe inkoop groepen niet ontstaan en zouden ook niet kunnen bestaan .

Beheer
WP Admin