Vooral de merken Actimel, Danone, YoPro en Alpro draaien goed. - Foto: ANP RundveeNieuws

Hogere prijzen stuwen omzet Danone, nettowinst daalt iets

Danone draaide afgelopen jaar een omzet van ruim € 27,6 miljard. Dat is 7% meer dan in 2022, dankzij 7,4% aan prijsverhogingen met daartegenover een 0,4% lager volume.

In het vierde kwartaal kwam het volume vergeleken met een jaar eerder wel weer 0,8% hoger uit. De nettojaarwinst daalde met 8,1% naar € 881 miljoen.

De divisie zuivel en plantaardig leverde € 14,3 miljard aan omzet, een daling met 3,3%. In Europa houdt de verbetering aan, met name bij de merken Actimel, Danone, YoPro en Alpro. Dat volgt wel op een forse reorganisatie van de merkenportefeuille. Daarbij zijn minder goed draaiende producten geschrapt.

Laagste winstmarge voor divisie zuivel en plantaardig

Speciaalvoeding zoals baby- en kleutervoeding kwam met € 8,5 miljard 2,2% hoger uit. Hier spreekt Danone van ‘weerbarstige groei in een zacht-draaiende categorie.’ Flessenwater zoals Evian boekte met € 4,8 miljard een 5,5% hogere omzet. Over de hele linie gezien draait zuivel en plantaardig binnen de groep met 8,5% de laagste winstmarge, terwijl baby- en andere speciaalvoeding hier op 20,5% uitkomt.

CEO Antoine de Saint-Affrique over de jaarcijfers: ”2023 was een jaar van consistente vooruitgang. We hebben de wetenschap weer in het hart van wat we doen gezet en duurzaamheid strakker verankerd. We hebben belangrijke vooruitgang geboekt in het verscherpen van ons aanbod. Tegen een achtergrond die uitdagend blijft, zijn de progressieve verbeteringen van de volumes, de zichtbare vooruitgang bij zuivel/plantaardig in Europa en de aanhoudend sterke prestaties bij medische voeding bemoedigende tekenen. Zelfs nu er nog veel gedaan moet worden.”

Aandeelhouders krijgen een dividend uitgekeerd van €2,10 per aandeel. Dat is hoger dan analisten hadden verwacht: zij rekenden op €2,06.

Beheer
WP Admin