VarkensOpinie

Gelijke behandeling

Als er voor koeien geen quotum meer is, dan voor varkens en pluimvee geen dierrechten meer.

Deze weken worden de laatste stappen gezet als het gaat om het mestbeleid. Voor de varkenshouderij is de inzet dat de dierrechten verdwijnen. Investeren in dierrechten is investeren in gebakken lucht. Beter is het te investeren in de verwerking van mineralen. Zo maken we die tot waarde en investeren we in onze toekomst.

Geen quotum, dan ook geen dierrechten

LTO-vakgroep Varkenshouderij vindt dat er een gelijk speelveld moet zijn. Alle sectoren moeten gelijk behandeld worden. Dus als er voor koeien geen quotum meer is, dan voor varkens en pluimvee geen dierrechten meer. Het is het een of het ander. Elke veehouder met een mineralenoverschot moet zijn bijdrage leveren. Wel is het zo dat de taakstelling per gebied kan verschillen. In veedichte gebieden is er een hogere taakstelling dan in veearmere gebieden. Ik zie en hoor dat er een groot draagvlak is om dit mineralenprobleem op te lossen. Dat moet ook. Als het mineralenprobleem niet wordt opgelost, dreigt een korting op het te houden aantal dieren. Binnenkort komt er hopelijk meer duidelijkheid.

Vitaal uier

Vanuit LTO hebben we de kennisnetwerkgroep Vitaal Uier ondersteund met een bijdrage voor het ontwikkelen van een scorekaart. Die is goed als managementinstrument te gebruiken. Onze zeugen moeten topprestaties leveren en er komen steeds meer biggen. Dus dan is een goed uier belangrijk. De kennis komt ook via VarkensNET beschikbaar.

Nieuw I & R

Via het Productschap Vee en Vlees wordt gewerkt aan de contouren van een nieuw Identificatie en Registratiesysteem. Bij dierziekte-uitbraken is dit, samen met de Regeling Varkensleveringen, een belangrijk middel om contacten te achterhalen. Daarom is het goed dat deze systemen geïntegreerd zijn en blijven. Het nieuwe systeem is het moment om ook transportmiddelen een uniek nummer te geven. Dat hebben we nodig voor goede tracking en tracing.

(Internationaal) transport vormt een risico bij insleep en verspreiding van dierziekten. Hoe vermijden we deze risico’s? We spraken er tijdens de vakgroepvergadering uitgebreid over. Een belangrijke optie is het scheiden van wagens die zeugen en vleesvarkens vervoeren van wagens die biggen vervoeren. Meer comfort is belangrijker dan reistijd. Internationaal moet de controle op reiniging en ontsmetting worden aangetrokken. Hoe kunnen we voortgang boeken op dit dossier?

Risico’s verzekeren?

In de vakgroep spraken we ook over Porcopol, de onderlinge verzekering voor zeugenhouders. Sinds 2009 biedt deze verzekering de mogelijkheid bedrijfsschade te verzekeren ten gevolge van een uitbraak van de ziekte van Aujeszky, maar ook voor Klassieke Varkenspest en mond- en klauwzeer. De deelname aan deze onderlinge neemt echter af. Komt dat door onbekendheid? Of neemt de belangstelling af omdat we al een tijd lang gelukkig geen uitbraken hebben? Verzekeren is een goede optie. Denk er nog even over na. Tegen een relatief laag bedrag kun je dit risico verzekeren. Het zou jammer zijn als wegens gebrek aan deelname deze verzekering verdwijnt. De weg terug is heel lastig.

Het onderwerp producentenorganisaties gaan we verder uitdiepen. Ook willen we praten met glastuinbouw om ervaringen uit te wisselen.

Een overzicht van de prijzen voor vleesvarkens vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin