Foto: Mark Pasveer RundveeNieuws

Fusie FrieslandCampina en Milcobel antwoord op krimp veestapel

De fusie van de coöperaties FrieslandCampina en Milcobel is hoofdzakelijk ingegeven door de krimp van de veestapel en de melkplas. Dat blijkt uit de toelichting die de top van beide bedrijven woensdagmiddag gaven op de voorgenomen fusie.

“Schaalbehoud is de beste manier om de winstgevendheid van FrieslandCampina en Milcobel te beschermen”, zo zei FrieslandCampina-CEO Jan Derck van Karnebeek. “We moeten erkennen dat de hoeveelheid melk in België en Nederland kleiner wordt. Goeie capaciteitsbenutting van ons netwerk is cruciaal. Ook helpt schaalgrootte bij de verduurzaming die we voort willen zetten. Samen ben je sterker.”

Coöperatievoorzitter Sybren Attema van FrieslandCampina stelt vast dat in heel Noordwest-Europa sprake is van krimp in veestapel en melkvolume. “Dit komt door regelgeving, maar ook doordat kleinere bedrijven geen opvolger hebben. Dit leidt tot consolidatie in de zuivel.” De fusie is volgens Attema het antwoord op deze ontwikkelingen. “We willen een leidende rol, we willen graag regie houden, zo willen we krachtig blijven en dat is belangrijk voor een toonaangevende melkprijs.”

Nieuwe leden

Het wervingsprogramma dat FrieslandCampina vorig jaar in België op touw zette, heeft tot nu toe 40-50 nieuwe leden opgeleverd. De fusiepartners hopen op verdere groei in België en ook nieuwe leden in Noord-Frankrijk te kunnen werven. Daar is Milcobel al actief. Milcobel-CEO Peter Grugeon: “Daar zit potentieel.”

In België zijn meer bedrijven actief aan het werven. Door de fusie wordt de positie van FrieslandCampina in België sterker, is de bedoeling, en wordt het een aantrekkelijker optie voor Belgische boeren, licht Van Karnebeek toe. “Dat is de positieve kant van concurrentie op de melkmarkt. Er wordt gevochten om de gunsten van de veehouders en dat is gunstig voor hen.”

De voorbereidingen voor het voorstel namen niet meer dan twee maanden in beslag, zo blijkt tijdens de presentatie. De bestuurders zien hierin een bewijs dat beide bedrijven elkaar goed liggen. Samen zijn de coöperaties goed voor een melkvolume van ongeveer 10 miljard kilo melk. Beide ondernemingen vullen elkaar volgens Van Karnebeek goed aan. Zowel qua productportfolio als productielocaties. Milcobel is onder meer sterk in mozzarella, room en boter. En FrieslandCampina wil Belgische melk verwaarden in kaas.

De fusiepartners verwachten dat de Belgische mededingingsautoriteiten nog wel even kritisch naar de kaasmarkt kijken, omdat beide bedrijven in België op die markt zitten. Maar ze verwachten geen problemen. Hoewel de fusie moet leiden tot efficiencyverbetering, staan er geen productielocaties op de tocht. Beide bedrijven hebben recent gesaneerd.

Formeel geen overname

Het heet een fusie, maar in feite neemt FrieslandCampina Milcobel op. Een overname is het niet, omdat beide organisaties coöperaties zijn en de leden gelijkwaardig zijn. Maar duidelijk is dat de kleinere partij opgaat in de grotere.

De naam van de fusie-organisatie wordt FrieslandCampina. Wie de CEO wordt, is nog niet bekend. Milcobel gaat wel iemand leveren voor het bestuur van de coöperatie. Ook is nog niet duidelijk waar het hoofdkantoor komt. Daarvoor is het nog te vroeg. Het hele volgende jaar zal nog in het teken van de fusie staan, pas aan het eind van het jaar wordt groen licht van de mededingingsautoriteiten verwacht. Tot die tijd blijven de beide bedrijven zelfstandig opereren. De huidige aandelen Milcobel worden omgezet in melkcertificaten FrieslandCampina. De leden van Milcobel worden volwaardig lid van de coöperatie met volwaardig lidmaatschap en zeggenschap. Voor hen gaat dezelfde garantieprijs gelden. Volgens Van Karnebeek komt er geen vermogensuitwisseling bij de fusie. “De melkcertificaten op naam zullen voor beide soorten leden gelijk zijn.”

Sybren Attema van FrieslandCampina benadrukt dat het vermogen van de huidige leden van FrieslandCampina niet zal verwateren. “De nominale waarde van de melkcertificaten blijft gelijk. Er is geen verwatering.” Met een overgangstermijn van 2 jaar gaat voor hen ook het kwaliteits- en duurzaamheidsprogramma Foqus Planet gelden. De huidige 9 ledenkringen van Milcobel worden samengevoegd tot 2 nieuwe Milcobel-districten: Oost en West. Dan zijn er straks binnen het nieuwe FrieslandCampina in totaal 16 districten.

Meer dan €14 miljard omzet

Attema benadrukt dat de fusie zal helpen om een toonaangevende melkprijs te realiseren voor de leden-leveranciers. Betty Eeckhaut, voorzitter van Milcobel, spreekt van ‘regionale complementariteit’. FrieslandCampina is gerekend in hoeveelheid verwerkte melk 7 keer zo groot als de Belgische fusiepartner.

Beide bedrijven komen gezamenlijk op een omzet van meer dan €14 miljard, en hebben in 20 landen 22.000 medewerkers. Ze verwerken 10 miljard kilo ledenmelk, geleverd door 11.000 leden-melkveebedrijven die eigendom zijn van 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.

FrieslandCampina heeft iets minder dan 15.000 leden, goed voor 9.417 melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België. In 2023 is 9,4 miljard kilo ledenmelk verwerkt en was de omzet €13,1 miljard. Er zijn 21.000 medewerkers.

De resultaten

Milcobel heeft zes vestigingen in België en één in Noord-Frankrijk. De omzet van het bedrijf is €1,3 miljard. Er zijn 1.550 ledenbedrijven en het melkvolume is 1,3 miljard kilo. Er werken 1.600 mensen. Eén deel van Milcobel gaat niet mee in de fusie. Milcobels Ysco-business wordt verkocht.

Milcobel draaide niet goed. Vorig boekjaar werd een verlies geleden van €12 miljoen en de melkprijs bleef achter bij die van concurrenten. Er is ook gereorganiseerd. FrieslandCampina had het in het vorige boekjaar erg moeilijk, maar liet in de loop van dit jaar betere resultaten zien. FrieslandCampina verloor niet alleen geld, maar ook leden en melk.

Samen zijn de fusiepartners ongeveer even groot als het Scandinavische Arla, dat in 2023 een jaaromzet van €13,7 miljard noteerde en 13,9 miljard kilo melk verwerkte.

In de eerste helft van volgend jaar willen beide partijen een fusievoorstel klaar hebben. De ledenraad van FrieslandCampina, de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de mededingingsautoriteiten moeten nog groen licht geven.