Een flinker waaier van drijfmest gaf gras een groeispurt

Hoe groter de waaier hoe zwaarder de maaier want een flinke gift drijfmest zette het gras aan tot groeien. In 1992 werd de ketsplaat verboden.

Een giertank van maar liefst 5.000 liter! zo ronkte de beschrijving achter op deze foto uit 1980. Tegelijk was er het besef dat dergelijk zwaar materieel de bodem verdichtte wat nadelig was voor de gewasgroei. Vandaar dubbellucht voor de trekker én tandenbanden voor de tank, om de druk zoveel mogelijk te spreiden. - Foto: Misset

Een giertank van maar liefst 5.000 liter! zo ronkte de beschrijving achter op deze foto uit 1980. Tegelijk was er het besef dat dergelijk zwaar materieel de bodem verdichtte wat nadelig was voor de gewasgroei. Vandaar dubbellucht voor de trekker én tandenbanden voor de tank, om de druk zoveel mogelijk te spreiden. - Foto: Misset


De één vond het stinken, de ander associeerde de geur met vruchtbaarheid. Feit was dat vroeger het voorjaar doortrokken was van de geur van drijfmest. Een plattelandsluchtje, heette het dan en daar was niet iedereen een liefhebber van. Burgers niet, maar ook boerinnen hingen de was niet buiten op dagen dat de giertank over het land reed.Drijfmest, en dan vooral de verspreiding via de giertank, was altijd al controversieel. Het was zoals Johan Cruijff zei: “Elk voordeel hep se nadeel.”

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Ketsplaat

Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Lees meer over


Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.


Noeverman
8 apr 2022

Wij hebben ontheffing net als zoveel boeren in nederland . Hoop dat Margreet dat er even bij vermeld

Armer
8 apr 2022

Wij in frankrijk ketsen nog steeds

Brand
8 apr 2022

wij hebben het vaak zo gedaan, net voor een bui regen of tijdens een donkere regenachtige dag kon je de mest daarna, niet meer terug vinden zien liggen , ( alle ammoniak kwam met de regendruppeltjes naar beneden) .sorry, voor de ammoniak vervluchtigden te verminderen ,is het voorgaande nog steeds de beste meetoden.