De 5 genomineerden voor titel Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2024. - Foto's: Jan Willem Schouten, Koos Groenewold, Mark Pasveer en Peter Roek AlgemeenNieuws

Dit zijn de 5 genomineerden Agrarisch Ondernemer 2024, stem op jouw favoriet

De genomineerden voor de titel Agrarisch Ondernemer van het Jaar zijn bekend. Stem nu op jouw favoriete ‘Agrarisch Ondernemer 2024’ en bepaal mee wie de publieksprijs wint.

Wie wint de titel ‘Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2024’? Uit vele inzendingen koos onze deskundige jury 5 genomineerden. Na uitvoerige bedrijfsbezoeken beslist de jury op 27 maart 2024 wie de winnaar is.

Naast de juryprijs dingen de genomineerden ook mee naar de publieksprijs. Jouw stem telt hierbij! Steun je favoriet en help hem of haar de publieksprijs en € 2.500 te winnen. Stem vóór 27 maart 00.00 uur en maak het verschil.


Innovatie in de akkerbouw: familie Van den Hoek

De familie Van den Hoek uit Heinenoord (Z.-H.) blinkt uit in de akkerbouw. Zij streven naar de hoogste kwaliteit met minder inputs.

Peter (56) en Arie-Pieter (59) van den Hoek, twee broers, behoren tot de voorlopers in de akkerbouw. Ze telen met passie en zoeken continu naar verbeteringen. Het delen van kennis met collega’s vinden ze belangrijk.

Innovatie en inzet

De familie investeert constant in duurzaamheid en kwaliteit, waarbij ze de inzet van gewasbeschermingsmiddelen verlagen. Zonnepanelen op alle daken verminderen de energiekosten.

Familiebedrijf met toekomst

De jonge generatie, Wim (23) en Chris (22), en medewerker Jan-Willem dragen bij aan de vernieuwing. Hun energie en visie stimuleren de groei van het bedrijf.

Duurzaamheid in actie

Sinds 2005 verrijken bloemrijke akkerranden van 10 hectare het bedrijf, bevorderen de biodiversiteit, en dringen het gebruik van chemie terug.

Kringloopdenken

De Van den Hoeks werken volgens kringloopprincipes: stro ruilen ze tegen geitenmest en ze gebruiken restproducten als fosfaatmeststof.

Minder chemie, meer mechanica

Met de aanschaf van een Spotsprayer en een mechanische schoffel verlagen ze het gebruik van chemische middelen aanzienlijk.

Toekomst: waterstof

Het bedrijf, al energieneutraal dankzij zonnepanelen, plant de productie van waterstof om diesel en propaan te besparen.

Lees meer over het bedrijf van familie Van den Hoek


Biologisch melkveebedrijf Samsom: natuur en landbouw hand in hand

Joost Samsom uit Wilnis benadrukt het belang van gezinsbedrijven voor landschapsbehoud. Natuur en landbouw kunnen volgens hem goed samengaan, mits er een eerlijke vergoeding is.

Sinds 1991 runt Joost het bedrijf met zijn vrouw Liesbeth en zoon Simon. In 2001 schakelden ze over naar biologische landbouw, gedreven door de wens voor een duurzamere aanpak.

Innovatie: mobiele melkrobot

Simon en Joost ontwikkelden een mobiele melkrobot voor hun koeien, aangepast aan de unieke structuur van hun land. Dit innovatieve systeem verbetert het welzijn van de koeien en de efficiëntie van het melken.

Duurzame toekomstvisie

Het bedrijf streeft naar verdere verduurzaming, zoals het overkappen van het achtererf voor zonnepanelen, een overdekte uitloop voor de koeien, en een hooidrooginstallatie.

Trots op dierenwelzijn

De Samsoms wonnen een award van de Dierenbescherming, een erkenning voor hun inzet voor dierenwelzijn. Joost ziet het gezinsbedrijf als cruciaal voor de diversiteit op het platteland.

Paviljoen De Grote Sniep: natuur en recreatie

Joost ontwikkelde paviljoen De Grote Sniep met uitkijktoren in een natuurgebied, bewijs van zijn visie op multifunctioneel landgebruik. Dit initiatief biedt ruimte voor natuurbeheer en recreatie, en versterkt de band tussen gemeenschap en landschap.

Lees meer over het biologisch melkveebedrijf Samsom


Peter Oosterhof: biologische melkveehouderij met passie

Peter Oosterhof in Drenthe transformeerde zijn gangbare melkveebedrijf naar een biologische werkwijze. Dit betekent geen kunstmest, meer beweiden, en minder krachtvoer, maar levert meer werkplezier en een gezonde winst op.

Na een natuurherstelproject bij zijn boerderij, koos Oosterhof voor een natuur-inclusieve aanpak. Dit leidde tot de certificering als biologisch bedrijf in 2019.

Kruidenrijke weiden

Geïnspireerd door het Pure Graze-systeem, zaait Oosterhof zijn weiden in met een kruidenrijk grasmengsel. Dit bevordert de biodiversiteit en verbetert de bodemgezondheid.

Duurzaamheid in praktijk

Het bedrijf van Oosterhof is nagenoeg antibioticavrij en energieneutraal, dankzij 200 zonnepanelen. Een elektrisch vorkheftruckje vermindert de CO2-uitstoot.

Uitdagingen en oplossingen

Oosterhof zoekt naar manieren om het gebruik van plastic bij het verpakken van grasbalen te verminderen. Dit past bij zijn streven naar een minimale milieu-impact.

Eigen Kaasmerk WeideWolmer

Een deel van de melk wordt verwerkt tot het eigen kaasmerk WeideWolmer. Deze romige, smaakvolle biologische kaas versterkt de lokale identiteit en duurzaamheid van het bedrijf.

Focus op kernactiviteiten

Ondanks de succesvolle zijprojecten, richt Oosterhof zich op de kern van zijn bedrijf: het produceren van biologische melk op een gezonde bodem. Zijn motto: de beste tweede tak is een uitstekende eerste tak.

Lees meer over het melkveebedrijf Oosterhof in Foxwolde (Dr.)


Boer Spierings: van boerderij naar beleving

Jasper Spierings en zijn vrouw Afke Baukje transformeren hun melkveebedrijf in Oss (N.-Br.) tot een educatief centrum. Ze verkopen eigen kaas en vlees en runnen een groeiende kinderopvang.

De Landwinkel van Boer Spierings, met de allure van een markthal, biedt een breed scala aan producten. Alle kazen komen van melk van eigen koeien en worden ter plaatse geproduceerd.

Van weide tot winkel

De Spierings laten zien waar eten vandaan komt door transparant te zijn over hun vlees- en kaasproductieproces. Hun Brandrode-runderen leveren het vlees dat in de eigen slagerij wordt verwerkt.

Kinderopvang met een missie

De kinderopvang op de boerderij leert kinderen over de herkomst van hun eten en het belang van natuur. Dit succesvolle concept heeft geleid tot de uitbreiding naar vijf groepen.

Boer en manager

Jasper Spierings blijft, ondanks zijn rol als manager, nauw betrokken bij de zorg voor de negentig melkkoeien. Hij en zijn vrouw streven ernaar de kaasproductie verder uit te breiden.

De toekomst: daghoreca en ambassadeurschap

Met de introductie van daghoreca breidt Boer Spierings de beleving voor bezoekers verder uit. Door hun bedrijfsvoering creëren ze ambassadeurs voor de landbouw van de toekomst.

Kwaliteitskaas als trots

De productie van kwaliteitskaas, zoals de camembert De Ossekop, onderstreept de toewijding van Jasper Spierings aan hoge kwaliteit. Deze kaas is zelfs in sterrenrestaurants te vinden.

Lees meer over het bedrijf van Jasper en Afke Baukje Spierings


Tomesen Pluimveehouderij: Innovatie en Maatschappelijke Betrokkenheid

Roy en Maud Tomesen zien de uitbreiding van Doetinchem (Gld.) als een kans voor hun legpluimveebedrijf. Dit biedt mogelijkheden voor meer directe verkoop en maatschappelijke betrokkenheid.

In hun winkel verkopen de Tomesens eigen eieren, kippen-, en rundvlees, naast streekproducten van lokale agrariërs. Automaten vergemakkelijken de aankoop.

Maatschappelijke betrokkenheid

Roy en Maud tonen hun betrokkenheid door eieren tegen kostprijs te leveren aan Mini Manna en door lokale clubs te sponsoren. Ze streven naar een grotere rol in de korte keten.

Duurzame partnerschappen

Het bedrijf werkt samen met Albert Heijn in het Beter voor-programma en zet grote stappen richting duurzaamheid, onder andere door het gebruik van groene stroom en duurzaam voer.

Circulaire innovatie

Met 3.300 zonnepanelen op de stallen zijn de Tomesens nagenoeg zelfvoorzienend in hun energiebehoefte. Ze investeren in stroomopslag en gebruiken restbrood als waardevol kippenvoer.

Regionale afzet van uitgelegde kippen

Roy heeft een lokale markt ontwikkeld voor uitgelegde kippen, die verkocht worden als soepkip of verwerkt tot producten zoals kipburgers.

Versterking van het landschap

Het bedrijf draagt bij aan de biodiversiteit met houtwallen, een hoogstamboomgaard, en een leefgebied voor bijen. De Tomesens verkopen ook honing van eigen bijenvolken.

Wereldwijde kennis door Nuffield

Dankzij deelname aan het Nuffield-scholarprogramma hebben Roy en Maud een breed netwerk opgebouwd en nieuwe inzichten verkregen, die ze toepassen in hun bedrijfsvoering.

Lees meer over het legkippenbedrijf van Roy en Maud Tomesen


Boerderij, Food&Agribusiness, Groenten&Fruit en Pluimveehouderij gaan in de verkiezing van Agrarisch Ondernemer van het jaar op zoek naar de beste agrarisch ondernemer: de meest prestigieuze ondernemersprijs in de agrarische sector.