RundveeNieuws

Arla haalt Melkunie van stal

Nijkerk – Zuivelonderneming Arla Foods brengt na tien jaar het merk Melkunie weer op de markt. Dat melden Mark Schreuders en Louis Rippen, respectievelijk verkoop- en marketingdirecteur bij Arla, in een interview met vakblad Distrifood dat aanstaande zaterdag wordt gepubliceerd.

Arla verwacht veel van het merk dat al meer dan tien jaar van de Nederlandse markt is verdwenen. Eind augustus gaat de campagne van start en worden 31 dagverse zuivelproducten, melk, karnemelk, yoghurt en vla, van Friesche Vlag vervangen door de merknaam Melkunie. Rippen laat in het interview weten dat in 2000 nog 500 miljoen liter melk onder het merk Melkunie werd verkocht.

De verkoop van het merk Melkunie aan Arla was een gevolg van de fusie tussen Friesland Foods en Campina in 2009. De EU-commissie stelde naast de verkoop van de fabrieken in Nijkerk en Bleskensgraaf als voorwaarde dat ook de merken Friesche Vlag (dagvers) en Melkunie moesten worden opgegeven. Arla mag het merk Friesche Vlag voor tien jaar in licentie gebruiken voor dagverse zuivel in Nederland. Daarna loopt de licentie af. FrieslandCampina mag het merk Friesche Vlag daarna niet meer voeren op haar dagverse zuivel in Nederland, wel op langhoudbare zuivel en koffiemelk. Op het merk Melkunie rusten zover bekend geen beperkende voorwaarden. Tot nu toe lag het merk nog bij Arla op de plank.

In 2010 liet oud-directeur Arla, Marc Ligthart, nog vol overtuiging weten dat er geen plannen waren om op korte termijn met het merk Friesche Vlag te stoppen. “Friesche Vlag is van oudsher zeer geliefd”, aldus destijds Ligthart. Het concern lijkt haar strategie te hebben aangepast.

Beheer
WP Admin