Varkenshouderij

Achtergrond

Frievar lanceert plusketen voor varkenshouder

Met het plus-(keten)programma van Frievar kunnen varkenshouders via een stappenplan doorgroeien naar 100% Frievar. Steven Dekker van Frievar legt het programma uit.

Sinds een halfjaar is Steven Dekker werkzaam bij Frievar om varkensbedrijven te werven voor de vernieuwde keten van het Friberne-vlees. Dekker, afkomstig vanuit de telecombranche, is nu het aanspreekpunt van de varkenshouders en heeft als doel om meer varkenshouders enthousiast te maken voor de Frievar-keten. Een nieuwe opzet, het plus-(keten)programma moet zorgen voor nieuwe aanwas van bedrijven.

Steven Dekker (44) is sinds een halfjaar het aanspreekpunt bij Frievar voor varkenshouders. - Foto: Ronald Hissink
Steven Dekker (44) is sinds een halfjaar het aanspreekpunt bij Frievar voor varkenshouders. - Foto: Ronald Hissink

Zijn er al nieuwe deelnemers voor de plusketen?

‘Ik moest eerst de varkenssector ontdekken en dat heb ik gedaan door veel partners in de keten te leren kennen en varkenshouders te ontmoeten op de beurs in Hardenberg en aan de keukentafel. De telecombranche en de varkenshouderij zijn beide dynamisch, maar ook heel anders. Varkenshouders zijn ondernemers met passie voor hun bedrijf, heb ik gemerkt. Helemaal overstappen naar een keten als Frievar is voor veel ondernemers een grote stap in een keer. Vandaar dat we nu een plus-programma aanbieden waarin ondernemers de mogelijkheid hebben om via een stappenplan door te groeien naar 100% Frievar. Er zijn twee bedrijven die op het punt staan om in de nieuwe keten te stappen.”

Wat houdt het plus-programma in?

“Bedrijven kunnen instappen in het basisprogramma en via het plus-programma eventueel doorgroeien naar 100% Frievar. Het basisprogramma levert aan de reguliere markt. Varkenshouders maken gebruik van de kennis van de partners in de keten van Frievar, maar hebben nog minimale verplichtingen voor wat betreft keuze van voerleverancier en dierenarts. Het plus-programma levert een plus op door het aan de retail onder een private label te verkopen. Varkenshouders mogen onder voorwaarden van grondstoffenkeuze zelf een voerleverancier kiezen, maar de afzet wordt geregeld door Frievar-trade. Om voor 100% Frievar te mogen produceren gelden meer eisen, zoals de Friverdi-zeug als genetica, het gebruikmaken van de producten van de partners van Frievar en het gebruik van kruiden. Met 100% Frievar willen we de vraaggestuurde markt bedienen met eigen merken: Friberne en het Gaasterlands kruidenvarken. Die zullen we in de loop van het jaar presenteren.”

Hoe gaat Frievar de borging van het Friberne-vlees realiseren?

“We vinden dat het vlees 100% traceerbaar moet zijn. We willen met behulp van een vleespaspoort de borging garanderen. Via blockchaintechnologie ontwikkelen we dit in de komende jaren verder. Doordat we de keten gesloten hebben, kunnen we met DNA ons vlees traceren. Dit geeft ook de mogelijkheid om met QR–codes op de verpakking consumenten te informeren waar het vlees is geproduceerd tot op bedrijfsniveau.”

Wat voor bedrijven zoekt Frievar?

“Voor de afzet van het Friberne-vlees (100% Frievar) is er op korte termijn ruimte voor zeugenbedrijven van rond de 300 tot en met 500 zeugen om de verhouding zeugenbedrijven en vleesvarkensbedrijven in balans te houden. Verder zijn wij op zoek naar bedrijven voor de plusketen. We richten ons vooral op ‘kleinere’ gezinsbedrijven, die in de reguliere handel minder voordeel kunnen behalen. Maar belangrijker dan bedrijfsgrootte is dat varkenshouders bewust een keuze maken om in een keten te stappen. Transparantie en samenwerking zijn de speerpunten voor een goede ketensamenwerking. Deze samenwerking vertaalt zich in betere technische en financiële cijfers. Hoewel wij de varkenshouders zoveel mogelijk willen ontzorgen, blijven het wel eigen ondernemingen, waarbij de verantwoordelijkheid ook bij de ondernemer ligt.

Of registreer je om te kunnen reageren.