Een Braziliaans varkensbedrijf in aanbouw. Daarbij is steeds meer aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid. Foto: Guus ten Hove VarkensAchtergrond

Meer oog voor dierwelzijn in Braziliaanse varkensketen

Zorgen over kiloknallers hebben ze in Brazilië niet zoals hier. Wel werken de grote Braziliaanse bedrijven in de varkenskolom aan meer dierenwelzijn.

Zorgen over de leefomstandigheden van de dieren in Brazilië bleven tot voor kort beperkt tot een enkele niet-gouvernementele organisatie (ngo) en een handvol consumenten. Tegenwoordig groeit het aantal bewuste en kritische consumenten, waarbij er meer aandacht is voor wat ethisch en correct is. Het bedrijf Brasil Foods (BRF), qua omvang in de top 10 van de wereld en eigenaar van onder meer de merken Sadia en Perdigão, doet steeds meer aan het bevorderen van het dierenwelzijn bij de productie. Een van de maatregelen is om in een aantal jaren voor de  productie van varkens de groepshuisvesting in te voeren.

Frísia

Een van de bedrijven die ook inspeelt op deze ontwikkelingen is Frísia, het voormalige Batavo, in de plaats Carambei in de zuidelijke deelstaat Parana. Nederlandse kolonisten vestigden zich in 1911 in deze regio en in 1925 werd de coöperatie opgericht, die vooral bekend werd door het merk Batavo.

Nieuwe locatie voor biggenproductie

Frisia refereert aan de Nederlandse provincie Friesland waar een groot deel van de kolonisten vandaan kwam. Het bedrijf is actief in verschillende sectoren van de agribusiness en produceert naast zuivel ook veevoer. Met het oog op de ontwikkelingen in de varkenshouderij is recentelijk een nieuwe locatie voor de productie van biggen in gebruik genomen. Met een investering van €10 miljoen beschikt de coöperatie nu over een moderne en technologisch vooraanstaand stallencomplex. Voor de 5.000 zeugen hanteert men de als veel diervriendelijker geziene groepshuisvesting. De mest wordt verwerkt tot biogas en daarmee wordt de energie opgewekt die nodig is voor de klimaatbeheersing in de stallen.

Nieuwe aanpak moet leiden tot 10% meer rendement

De nieuwe aanpak is niet alleen gericht op het inspelen van de veranderde vraag van de markt maar men hoopt ook een 10 procent hoger rendement te behalen. “Schaalgrootte is van wezenlijk belang bij iedere onderneming. De coöperatie kan bij dit proces van vernieuwing een belangrijke stimulator vormen”, zegt Renato Greidanus, president van Frísia. De ontwikkeling van nieuwe marktconcepten zoals Good Farming, Puur en Eerlijk, Milieukeuren Keten Duurzaam Varkensvlees hebben in Nederland al een grote vlucht genomen. Dierenwelzijn is een van de pilaren van de duurzame productie en dat is nu ook een eis van de Braziliaanse consument aan het worden.

Beheer
WP Admin