RundveeNieuws

Rabobank: kansen Poolse zuivelsector

Utrecht – Polen heeft de potentie om uit te groeien tot een van de grote zuivelspelers in Europa. Wel vereist het land een specifieke aanpak van buitenlandse zuivelondernemingen willen zij succesvol zijn.

Internationale zuivelondernemingen doen er goed aan samen te werken met lokale spelers. Ook een overname van een Poolse zuivelonderneming behoort tot de mogelijkheden om investeringen in Polen tot een succes te maken. Dat blijkt uit een marktrapport van Rabobank.

Polen is op basis van de melkproductie het vierde grootste land in de EU. Volgens officiële cijfers lag de melkproductie in 2012 op 9,8 miljard kilo. Niet alle melk gaat echter naar de industrie. Rabobank gaat daarom uit van een totale melkproductie van rond de 12 miljard kilo. De melkproductie gaat in de periode 2015 tot 2020 met zo’n 10 procent toenemen. Dit komt doordat er steeds meer melk aan de industrie geleverd gaat worden en door een snelle uitbreiding van melkveebedrijven na afschaffing van de quota.

De kostprijs van melk ligt in Polen relatief laag. Dit is met name een gevolg van goedkoop voer en arbeid. Vanwege de lage kostprijs liggen de melkprijzen in Polen ook structureel lager, 12 procent in 2012, dan in de rest van de EU. Goede productieomstandigheden en een relatief onderontwikkelde lokale markt geven Polen een voordeel ten opzichte van andere EU-landen die hun focus volledig op de export hebben liggen.

Het valt in Polen echter nog niet mee om rauwe melk te collecteren. De zuivelindustrie is versnipperd. Melkveehouders hebben vaak langlopende contracten met lokale spelers en het vertrouwen in internationale bedrijven is niet groot. Lokale zuivelondernemingen bieden vaak stabielere prijzen. Daarbij zijn Poolse merken sterk gepositioneerd in de markt. Poolse consumenten wisselen niet snel van merk en niet onbelangrijk: Poolse zuivel is vaak goedkoper.

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin