Boerenblog

16 reacties

‘Onbegrijpelijke krachtvoerregels’

Zonder draagvlak geen resultaat! Carola Schouten en haar ministerie ‘willen regels doordrukken zonder oog voor de praktijk’.

Het kabinet neemt ingrijpende besluiten vanwege de coronapandemie. Daar is draagvlak voor. Marc Calon stapt op, omdat hij draagvlak mist onder een deel van de leden. Carola Schouten en haar ministerie trekken zich echter niets aan van draagvlak. Zonder overleg, zonder oog voor de praktijk willen ze regels doordrukken om de bouw vlot te trekken.

Bij corona gaat het om leven en dood. Minister-president Mark Rutte sprak Nederland toe en zei dat hij geen leuke boodschap had. Op basis van adviezen van deskundigen én de publieke opinie kwamen de leefwereld van mensen en de halve economie tot stilstand. De maatregels werden geaccepteerd, want iedereen zag het gevaar van de besmetting op zich afkomen. Persoonlijke en zakelijke belangen moesten wijken, gezondheid en gezondheidszorg stonden voorop. Na een forse stijging van het aantal zieke mensen en overlijdens ging het na enkele weken beter. De tijd voor versoepelingen en het herstarten van de economie komt eraan. Ook nu is draagvlak belangrijk.

Helaas lijkt draagvlak bij LNV een onbekend woord

Helaas lijkt draagvlak bij LNV een onbekend woord. Tussen alle coronadiscussies door, is minister Carola Schouten voortvarend aan de slag met de stikstofcrisis. Ze heeft haast, want zodra de economie weer mag starten, moet de bouw kunnen bouwen, zonder stikstofbelemmeringen.

Ze stelt relatief veel geld beschikbaar, maar helaas voor maatregelen die nauwelijks winst opleveren. Onbegrijpelijk.

Krachtvoervoorstellen zijn grootste schok

De grootste schok zijn de krachtvoervoorstellen met een maximumhoeveelheid eiwit, per bedrijf, per grondsoort en met een aantal uitzonderingen. Onoverzichtelijk en onwerkbaar.

In de praktijk zal er volgens veevoerdeskundigen eerder meer dan minder eiwit gevoerd gaan worden. Waarom dan toch doorzetten?

Het lijkt erop dat er op papier een stikstofvermindering moet zijn, zodat de bouw kan starten. De uitvoering in de praktijk op een veehouderijbedrijf is voor de minister niet van belang, draagvlak evenmin.

Coronacrisis en afhankelijkheid van China

De coronacrisis maakte duidelijk dat zorg en voedsel basisbehoeften zijn. En dat de afhankelijkheid van China zeer risicovol is. Dat lijkt nog niet doorgedrongen tot LNV.

Het zo snel mogelijk doorgaan van de ‘oude’ economie staat voorop, en daarin is blijkbaar steeds minder ruimte voor de land- en tuinbouw.

De stikstof kan opgekocht worden door bedrijven buiten de landbouw, en de landbouw zelf krijgt onwerkbare regels. Voor vernieuwing en ontwikkeling is geen plaats.

Zouden de politieke partijen in Den Haag dit allemaal onderschrijven? Ook daar gaat het om draagvlak. Als genoeg politici de koers van de minister steunen, kan ze rustig doorgaan en betekent dat een enorme klap voor de sector.

Laten we hopen dat veel politici de land- en tuinbouw wél steunen en de minister tot de orde roepen

Laten we hopen dat veel politici de land- en tuinbouw wél steunen en de minister tot de orde roepen.

Er is alleen zinvol resultaat te verwachten voor landbouw én natuur én bouw als er draagvlak is, als het om praktijkgerichte, effectieve regels gaat. Dan is er toekomst, dan is er perspectief, en niet alleen op papier.

De politiek is aan zet.

Lees alles over het stikstofbeleid in dit dossier.

Laatste reacties

  • kanaal

    en er zijn al veel te veel regels.

  • Zuperboer

    T gaat maar om één ding en dat is tegen boeren zeggen dat ze lastig zijn voor de samenleving. Een beleid van wegtreiteren en de jeugd ontmoedigen. CU is bij uitstek geschikt om elke levensvreugd weg te nemen. Daarvoor worden ze door Rutte handig ingezet. Maar helaas voor hen zit boeren in je bloed. Boeren willen voedsel produceren en dat is de redding van de massa die voor de elitie die ons bestuurt niet telt.

  • vanlimpt

    Dat mens is echt van de pot gerukt hoor

  • Bennie Stevelink

    Het beleid wordt momenteel niet gemaakt door landbouwkundigen en zelfs niet door milieumensen. Het wordt eenzijdig gemaakt door juristen. Het gaat uitsluitend om het vinden van juridische ruimte voor het verlenen van vergunningen buiten de landbouw.

  • farmerbn

    Moesten de Nederlandse boeren eerst stikstof inleveren voor de natuur, nu dus voor de bouw en voor bedrijven die hun stikstofvergunningen niet of niet op orde hebben. Stonden de boeren op het Malieveld samen te demonsteren met de bouwers, de overheid heeft die twee sectoren nu tegenover elkaar gezet. Verdeel en heers. VVD en CDA laten dit slechte beleid uitvoeren door dwerg CU en CU voert het nog uit ook!

  • .....

    @Bennie, is het verbieden van voer juridisch wel houdbaar? In een dictatuur wel, maar in een democratie?

  • kraats

    Harlekijn ...

  • kraats

    Trekpop...

  • m.de.vries3

    Zolang Schouten de etiketten boycot van de wijn uit Israel zal er niets goeds van Schouten kunnen komen. Schrijf gerust brieven naar de C U vooral richting tegen de boycot want de CU is fanatiek tegen antiesemitisme.

  • D. de Jong

    Technocratie ten koste van democratie.

  • haj146

    Idd @farmerbn.
    Het gaat natuurlijk helemaal niet over stikstof. Vollenbroek wou het plan van de overheid wel op z’n geweten hebben. Op basis van emotie wordt al jarenlang getracht de veehouderij te verwijderen. Dit is niet gelukt. Nu dus een andere tactiek. Cu is regeergeil en wil dit plannetje van de VVD graaiers wel uitvoeren. Maxime verhagen heeft voor zijn baantje het CDA onder d duim.
    De voermaatregel is maar een onderdeel van de hetze tegen de veehouderij. Half Nederland is in handen van enkele tienduizenden boeren. Dat kunnen ze niet zien en de Haagse graaiers willen daar de baas spelen. Simpel as maar kan

  • @123

    Een berichtje van enkele dagen terug op prikkebord " Op 2 april 2020 zijn de besluiten op de handhavingsverzoeken bij MOB binnengekomen.Minister Schouten erkent dat de vliegvelden Schiphol, Rotterdam-Den Haag ,Eindhoven en Lelystad in werking zijn zonder een geldige natuurvergunning.De minister geeft aan dat de vliegvelden hiervoor een vergunning moeten aanvragen voor 1 oktober 2020. Daarvoor moet "stikstofruimte" worden gevonden". . En waar kun je nu stikstof vinden buiten de landbouw?

  • schooteind1

    Er waren ooit collega's, ook op dit forum, die waren blij met deze minister. Ik hoor ze niet meer.....ze zijn er ook niet meer. Zelfs v. Aartsen deed het nog beter dan Mw Schouten; wat een aanfluiting. CU zou zich moeten kapot schamen. Ook het CDA trouwens omdat ze met de start van dit kabinet bedankte voor deze post.

  • nvanrooij1

    De hele stikstofsoap gaat helemaal niet over het redden van de natuur. Van elke emissiebesparing gaat 77% de grens over. Van het restant gaat 70% naar nieuwe ontwikkelingen ( voorlopig zonder vergoeding) zodat er 7 % over blijft voor de natuur. Op die manier moeten we alles saneren voordat we onder de KDW ‘s zitten.
    Dit is dus onhaalbaar. Realisme lijkt zeer gewenst.

  • Piet p

    Snapte toen al niet dat boeren en bouwers schouder aan schouder stonden te protesteren.
    Destijds waren de belangen ook al tegenovergesteld.
    Daarom kun je alles met ze uithalen zullen ze in denhaag wel denken.

  • famboenink@hetnet.nl

    Het lijkt erop dat er op papier een stikstofvermindering moet zijn, zodat de bouw kan starten
    waar democratie verdwijnt is waar technocratie verschijnt
    een deskundige / ambentaar bepaalt het beleid aan de bevolking heeft men schijt

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.