Pluimveehouderij

Nieuws 6 reacties

Bio-eieren: van vraag- naar drukmarkt

De markt voor biologische eieren staat flink onder druk en is veranderd van een vraag- in een drukmarkt.

Dit zei Johan Verbeek, voorzitter van coöperatie Biomeerwaarde Ei, dinsdag 19 maart tijdens een forumdiscussie tijdens de beurs Dutch Poultry Expo.

Afzet Nederlandse eieren in Duitsland onder druk

De afzet van Nederlandse (biologische) eieren in Duitsland heeft een flinke tik van de fipronil-affaire gehad en in combinatie met de uitbreiding van de eierproductie in Duitsland en de toenemende voorkeur van Duitse consumenten voor Duitse en regionaal geproduceerde producten, is de afzet van Nederlandse eieren in Duitsland onder druk komen te staan. En waar Biomeerwaarde ei tot nu toe altijd het merendeel van de eieren van de leden al vooruit voor vaste prijzen had verkocht en slechts zo’n 10% los, verkoopt de coöperatie nu, noodgedwongen, bijna alle eieren los. En krijgen de leden uitbetaald op een wekelijkse achteraf notering.

Geen voorschotprijs

Biomeerwaarde Ei, die dit jaar 5 jaar bestaat, kon de leden daardoor het afgelopen najaar voor het eerst in haar bestaan geen (voorschot)prijs voor de eieren in het komende jaar voorleggen.

Concurrentie van Beter Leven

Sinds januari moet Biomeerwaarde Ei in verhouding meer eieren in Nederland afzetten. Daar ondervindt het bio-ei concurrentie van eieren met Beter Leven keurmerk, die bij enkele supermarktketens het ‘gewone’ scharrelei hebben vervangen. Verbeek: “We worden bijna uit de markt gedrukt door BLk 1 ster-eieren.”

Verhaal vertellen aan consumenten

Met Pasen in het vooruitzicht, loopt de afzet van biologische eieren een stuk beter, aldus Verbeek. Biomeerwaarde Ei werkt er aan om de biologische markt op een andere manier te positioneren. “Wij moeten ons verhaal vertellen aan de concumenten.”

Biologische pluimveehouders zetten van ongeveer 600.000 legkippen de eieren af via Biomeerwaarde Ei. Dat komt overeen met zo’n 25% van de biologische productie.

Laatste reacties

  • V

    Dus dankzij de Dierenbescherming zitten binnen afzienbare tijd er weer meer kippen op gehokt . Het geeft wel aan dat geen dierlijke producten eten iets met de hersens doet.

  • Almagro

    “Wij moeten ons verhaal vertellen aan de consumenten.”
    Probleem is dat deze consument het verhaal niet meer geloofd.
    Gangbaar positioneert zich steeds beter terwijl bio zich probeerde te onderscheiden en te groeien door schandalen die gangbaar werden aangerekend De laatste problemen als gevolg van fipronil in eieren waren juist met biologische eieren en opgehokte bio eieren worden gewoon voor de volle prijs afgerekend Bio eieren zijn niet lekkerder en zeker niet gezonder en qua duurzaamheid scoren gangbare eieren zelfs beter.
    Hét grootste verschil met gangbaar is eigenlijk de prijs in de winkel.

  • Johan wat denk je van de binnenlandse investeerders die ook flink aan de weg hebben getimmerd.

  • gewoon wat langer leegstaan vd zomer en aanbod drukken...is kwestie van balans

  • Joerissen

    Geeft weer aan dat de consument een onbetrouwbare partner is als je produceerd wat de consument zegt te kopen! Het zijn veelal de schreeuwers die gehoord worden. Ga af op betrouwbare verkoopcijfers van winkelketens en stem daar de aanvoer op af. Vertel het verhaal van duurzaamheid op een goede manier. En ja hoor, gangbaar scoort hier beter. Hou een beetje schaarste in de aanvoer. Beter voor iedereen.

  • Tuig

    De verkoop van bio eieren loopt goed. Er is te veel aan verdiend de laatste jaren, er zijn er te veel bij gekomen.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.