Mechanisatie

Nieuws 23 reacties

Kamer stemt kentekenplicht trekker weg

De invoering van trekkerkentekens gaat niet door.

De Tweede Kamer heeft tegen het wetsvoorstel gestemd waarin de kentekenplicht geregeld zou worden. De trekkerkentekens liggen politiek zeer gevoelig. Er werd daarom hoofdelijk gestemd. Van de aanwezige Kamerleden stemden 71 leden tegen het wetsvoorstel, 69 leden stemden voor. VVD, CDA, SGP en PVV stemden tegen de invoering van kentekens op alle landbouwtrekkers en aanhangwagens. De stemmingsuitslag is mede veroorzaakt door de afwezigheid van een aantal Kamerleden. Wanneer iedereen aanwezig was geweest, waren waarschijnlijk 75 mensen voor en 75 mensen tegen het wetsvoorstel geweest.

Hoe het nu verder gaat met de kentekenplicht, is nog onduidelijk.

Europese verplichtingen

Verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) komt later met een reactie. Eerder gaf de minister al aan dat de kentekens nodig zijn om aan Europese verplichtingen te kunnen voldoen voor de registratie van landbouwvoertuigen die harder rijden dan 40 kilometer per uur, dat per mei 2018 verplicht is, en voor de verplichte registratie en typegoedkeuring van alle nieuwe landbouwvoertuigen.

VVD-Kamerlid Barbara Visser reageert met enige verbazing over de uitslag van de stemmingen. Haar partij was tegen het wetsvoorstel. “Maar dit had ik ook niet verwacht, omdat de kentekenplicht op verzoek van de Tweede Kamer in 2013 ingevoerd zou worden. Toen was er wel een meerderheid”, legt Visser uit. CDA en SGP reageren positief op het niet doorgaan van de kentekenplicht, omdat deze boeren alleen maar zou opzadelen met extra kosten.

De Kamer stemde wel in met moties die vragen om het verhogen van de maximumsnelheid van landbouwvoertuigen naar 40 km/h en het landelijk stimuleren van de aanleg van ontsluitingswegen en routes speciaal voor landbouwverkeer.

Belangen vóór veiligheid?

Loonwerkersorganisatie Cumela Nederland reageert teleurgesteld op de uitslag van de stemmingen. “We hadden echt de hoop dat het er nu door zou komen. Electorale belangen hebben blijkbaar voorrang gehad boven de verkeersveiligheid”, zegt Hero Dijkema van Cumela Nederland. Hij vreest dat de snelheidsverhoging en het openstellen van rondwegen voor landbouwverkeer nu ook op de lange baan wordt geschoven, omdat wegbeheerders en ook het ministerie duidelijk hebben aangegeven dat dit alleen kan als de kentekens worden ingevoerd in verband met de handhaving. Ook is Dijkema bezorgd over het naleven van de Europese regels, die via de kentekening zou plaatsvinden. “Als er een andere vorm van registratie komt, zal dit altijd duurder zijn dan het huidige voorstel”, aldus Dijkema.

Jacob Bartelds, voorzitter van LTO Noord is teleurgesteld. “We zaten natuurlijk niet op kostenverhoging te wachten voor onze leden, maar in dit totaalpakket zou ook de toegang op rondwegen geregeld worden en de snelheidsverhoging naar 40 km/h. We gaan de toegang op wegen nu met de regionale wegbeheerders proberen te regelen, omdat dit toch de verkeersveiligheid ten goede komt”, aldus Bartelds.

Laatste reacties

  • .....

    Heeft die Jacob Bartels wel contact gehad met zijn leden hierover?

  • Frederiqe

    alles rijdt al 20 jaar 40 km/u dus wat een onzin weer

  • farmerbn

    Slecht dat CUMELA altijd gaat voor lastenverhoging bij boeren. Je zou als boer eigenlijk alleen met loonwerkers moeten werken die niet lid zijn van die club.

  • farmerbn

    NL moet kentekens invoeren van Brussel maar doet dat niet. Kunnen ze de derogatie en het fosfaatplafond ook wel naast zich neerleggen.

  • schapendoes

    Ik ben verbaasd dat trekkers geen kenteken hebben. Nooit op gelet. Ik fiets vaak over landbouwweggetjes, omdat ik daar nu eenmaal woon. Behalve auto's, busjes etc. word ik ook door trekkers regelmatig de berm ingedreven. Toch handig als er een 'naamkaartje'bij staat.

  • haj146

    Die lto man en cumela hebben t niet begrepen of wa. Ik heb 5 trekkers die amper op de weg komen. En hier allemaal een kenteken op? Wat draagt het bij?

  • info36

    Die Cumula en LTO zou je toch naar de maan lanceren.

  • farmerbn

    Normaal gesproken eerst een kenteken , dan periodieke keuring en daarna wegenbelasting. Met even daarna een sloopverplichting/verbod op weggebruik voor trekkers van voor bv 1995. CUMELA voor en LTO slaapt.

  • Hr19

    Snap niet dat er boeren nog lid zijn van de LTO, ben je aardig getikt volgens mij. Eerst quotum eraf willen hebben, en dan later fosfaatrechten invoeren en de boeren korten die niet gegroeid zijn.
    Dat ze voor een kenteken zijn, is helemaal van de zotte. Belangenbehartiging? Je leden de nek omdraaien. Regels hebben we meer dan genoeg!

  • moi !

    We moeten naar een efficiëntere manier. Men gaat toch geen kentekenplicht invoeren , met al zijn kosten , met als doel een gemakkelijke manier van handhaving.

  • Vhouder

    als cumela voor is ben ik altijd tegen en anders om

  • Herman 1122

    Alles wat boven 40 km/h rijdt is altijd in overtreding.
    Let op uw verzekering.
    De jonge gastjes op de snelle loonwerker trekkers maken het iedereen lastig, ondanks een rijbewijs.

  • PIETER123

    LTO kan nog iets leren van CUMELA als het om belangenbehartiging gaat voor hun leden.Immers meer loonwerk en grotere machines.Verplichte mest injectie is zo'n voorbeeld als enige land in de EU.Veel diesel en CO2 uitstoot bodemverdichting duidelijke correlatie achteruitgang weide vogel.Wet is niet weer terug te draaien gezien hun claim.Zijn boeren hun belangen behartiging wel mans genoeg om de goed geoliede PR machine van deze club te weerstaan. LTO ga eens bij deze mensen in de keuken kijken.

  • Peet1212

    Prima nieuws voor de gewone boer. Cumela kan me de pot op

  • destoof

    Hey Herman 1122 waarom alleen de jonge gastjes?

  • francois xavier

    hebben jullie, hollanders geluk. al meer dan 50j hebben we hier in belgie kenteken plicht. iedere nieuwe aankoop, nieuw nummer. (=kosten). 2jaar geleden hebben ze de kleur veranderd, weer kosten! alles op wielen achter trekker ook kenteken identiek met trekker. tot nu toe wel maar 1x keuring bij aankoop. miserie.

  • .....

    Pfff die CUMELA daar moet de mededingsautoriteiten eens even naar kijken met hun adviezen aan loonwerkers over de tarieven die ze hun klanten moeten voorschotelen

  • gjh

    gelukkig op kosten zitten we niet te wachten en op die sukkels van het LTO ook niet

  • vandenbrandcv1

    NL hoeft niet in alle gevallen kentekens van Brussel.
    Blij dat Kamer naar stem NMV en NAV heeft geluisterd. Het lijkt erop dat LTO het belang van Cumela ipv boeren vertegenwoordigde.

  • wiljo

    Best Cumela / Lto
    De kamer heeft besloten: Géén Kenteken, en verhoging van snelheid 40 Km/uur en stimuleren van ontsluitingswegen en routes.
    Da's duidelijk genoeg, en daar moet je de wegbeheerders aan houden!!

  • jan4072

    Ik weet niet hoe hard de combinatie met de trekker op de N-wegen en het kenteken is maar het is wel heel veel waard als ik niet meer met mijn trekker en werktuigen op voetgangers snelheid door de achterstraatjes hoef met alle voetgangers en fietsers en kinderwagens, maar ook gewoon de grote weg kan pakken.

  • breukers1

    Geen kenteken is niet meer van deze tijd. Als je je trekker zonder kenteken wil exporteren is een bijna omogelijke zaak!!! Het lijkt er op dat "tegen" zijn belangrijker is dan de reden waarom!

  • vandenbrandcv1

    @breukers1 Iedereen die wat speciaals wil zoals Cumela, de internationale handel, rijdend over de grens gaat, kan ook nu al een kenteken op een tractor regelen. Belast daar niet de familie bedrijven mee die niet zoveel op de openbare weg komen die toch al genoeg hebben om gewoon het hoofd boven water te hebben. Dit wordt anders het nw melkkoetje voor belastingheffing apk s en mechanisatiebedrijven

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.