Mechanisatie

Achtergrond 26 reacties

Roelofs reviseert 200 Fendt Vario-bakken per jaar

200 Fendt Vario-transmissies per jaar reviseren, modificeren en wereldwijd verkopen voor een prijs die 30 tot 35% lager ligt dan bij Fendt. Geleverd inclusief testrapport en een jaar garantie. Het gebeurt in het Gelderse Oene, waar Derk Jan Roelofs 7 jaar geleden zijn eerste Vario reviseerde.

Roelofs reviseert circa 200 Fendt Vario-transmissies per jaar. Dit gebeurt volgens een vast omlijnd proces. Allereerst wordt de volledige bak gedemonteerd, en gaan alle onderdelen in de wasmachine. Vervolgens bouwen kundige monteurs de bak weer op. Zij inspecteren tijdens de opbouw elk onderdeel.

Lees verder onder de foto

Elke gereviseerde Vario wordt op deze bank getest, en afgeleverd inclusief testrapport. - Foto's: Ronald Hissink
Elke gereviseerde Vario wordt op deze bank getest, en afgeleverd inclusief testrapport. - Foto's: Ronald Hissink

Alle onderdelen blijven bij elkaar

Defecte onderdelen worden vervangen door nieuwe. Slijtdelen zoals plunjers, spiegelplaten, ventielplaten, lagers en afdichtingen worden altijd vernieuwd. Belangrijk is dat tijdens dit hele proces alle onderdelen uit een bak bij elkaar blijven, en als geheel weer worden opgebouwd. Er komen geen onderdelen uit verschillende bakken door elkaar.

Bij elke bak een testrapport

Om de kwaliteit te garanderen en discussies uit te sluiten, gaat elke gereviseerde bak op de testbank. Deze heeft Derk Jan met zijn mannen zelf ontwikkeld. De waarden slaan ze op op een laptop. Maar er zitten ook manometers op, zoals je die aan kunt sluiten als de bak in een trekker zit. Hierbij beschikt Roelofs over het originele Fendias-programma. De testcyclus die de trekker uit kan voeren, wordt nu nog handmatig nagebootst, maar ze werken aan een programma dat dit automatisch doet.

Lees verder onder de foto

Met 2 man sterk reviseren ze bij Roelofs dagelijks Fendt Vario’s.
Met 2 man sterk reviseren ze bij Roelofs dagelijks Fendt Vario’s.

Elke gereviseerde transmissie krijgt een testrapport mee. Ontstaan er na inbouw problemen, dan is het een kwestie van drukken vergelijken, en meteen wordt duidelijk of de Vario de veroorzaker is. Als onder garantie alsnog problemen ontstaan, keert Roelofs meteen € 750 voor ontstane ongemakken uit. Een vast bedrag, zodat geen discussie ontstaat over de kosten van afslepen en huren van een vervangende trekker.

Modificaties zelf ontwikkeld

Als je 200 transmissies per jaar reviseert, weet je de zwakke punten wel te benoemen. Hiervoor ontwikkelde Derk Jan in samenspraak met zijn leveranciers verschillende modificaties. Deze worden op elke Roelofs-bak doorgevoerd. Een mooi voorbeeld hiervan is de holle planetair-as. De groeven van de spiebanen hierop lopen niet over de volle lengte, en het bijbehorende tandwiel heeft maar een korte tegenvertanding. In de praktijk blijkt het contactoppervlak te klein, waardoor de spiebanen kapotgaan. De as van Roelofs heeft langere spiebanen op de as én in het tandwiel. Door de lagere vlaktedruk blijft het nu heel.

Lees verder onder de foto‘s


  • De ring met schroefdraad klemt de buitenring van het lager van de pompas vast (tegen meedraaien).

    De ring met schroefdraad klemt de buitenring van het lager van de pompas vast (tegen meedraaien).

  • In Oene liggen 15.000 gebruikte Fendt-onderdelen op voorraad.

    In Oene liggen 15.000 gebruikte Fendt-onderdelen op voorraad.

Een ander voorbeeld is de lagering van de pompas. Het conische lager zit bij de originele Fendt-bak opgesloten met een dikke ring, geborgd door een seegerring. Hierdoor gaat de buitenring van het lager soms draaien in het huis, slaat het huis uit, en dan breekt er een stuk uit het gietwerk. Roelofs maakt schroefdraad in de behuizing, waarna een speciale moer het lager beter vastklemt. Met nieuwe modificaties blijft Roelofs de bak doorontwikkelen.

Lees verder onder de foto

Derk Jan Roelofs en Eli Achterberg.
Derk Jan Roelofs en Eli Achterberg.

Merendeel naar het buitenland

De Vario-markt in Nederland zit behoorlijk op slot. Bijna alles is dichtgetimmerd door leasecontract, onderhoudscontract of garantie. In die gevallen wordt de Vario altijd vervangen via het ruilsysteem van Fendt. De klanten van Roelofs zijn diegenen die de reparatie zelf moeten betalen. Uitsluitend een enkele inruiler die buiten de garantie valt krijgt nog wel eens een Roelofs-bak. 85% van de gereviseerde transmissies gaat naar het buitenland. Vooral in Duitsland zitten nog boeren die zo’n trekker met eigen geld betalen en ook de revisie zelf bekostigen. Die proberen eerder een Roelofs Vario.

Over het reviseren van Fendt Vario-transmissies valt nog veel meer te vertellen. Dat doen we dan ook in de uitgebreide reportage in de digitale versie van Trekker magazine .

Laatste reacties

  • slatan

    Geen beste bakken dus......haha.

  • maxisprint

    De oude gewone versnellingsbakken uit de oude 800 serie waren veel beter, en je kon er ook alle oude hulpchauffeurs mee weg sturen
    Ook hebben alle vario's veel te veel electronicastoringen

  • boerderij12

    hoelang duurt zon revisie want in tussentijd kan trekker niet draaien

  • deB.


    Dat is toch al jaren bekend, die foute lelijke groen met rode kleur(hoe verzin je die kleuren bij elkaar), afgevoerd in een zeilwagen op weg naar de revisie!!

  • el

    We hadden ruim 10000 uur op de vario, nooit geen probleem mee gehad! Problemen met de electronische aansturing van de hydroliek was uiteidelijk de reden van verkoop!

  • ,

    Je koopt een trekker die zeker € 30-40000 duurder is als een andere met de enige zekerheid dat tussen de 5000 en 9000 uur de variobak kapot gaat.

  • Roelofsoene

    We hebben elk type Vario-transmissie op voorraad staan, zo kan de klant weer snel aan het werk!

  • stickie

    Bakken zijn over het algemeen wel betrouwbaar, het idee is wel mooi van vario altijd elke gewenste snelheid bij juiste motor toeren.
    Maar het is eigenlijk veelste gecompliceerd systeem met al die hydropompen en dergelijke ik zie meer toekomst in 18(liever nog meer) trapst bak met dubbele koppeling voldoet in meeste gevallen prima en meer trekkracht.
    Helemaal als je ziet hoeveel van die dikke Fendt’s 900 serie soms alleen maar voor dumper staan te roppen wat heb je dan aan een vario?

  • farmerbn

    Eens met stickie. Gewoon een bak die niet kapot gaat. Wie koopt er nu een trekker waarvan je weet dat er dure stukken komen?

  • xw

    farmer bn dat vinden wij ook. Maar toch, hier in midden Brabant rijden er onvoorstelbaar veel Fendt tractoren. Als je daar naar kijkt, moet melken en akkerbouwen goud geld opleveren. Trouwens als een varkenshouder tractoren heeft (en die zijn er tegenwoordig nogal wat) dan is het Fendt. Als je hier geen Fendt rijdt ben je 2e rangs. En die vario bakken? die worden gewoon verwisseld alsof het zoete broodjes zijn die over de toonbank gaan. Maar ja, da's geen punt, want 't is Fendt he.

  • stickie

    Farmerbn en xw, Fendt heeft nu eenmaal extreem goede naam opgebouwd en Fendt rijder zal ook nooit wat slechts over Fendt zeggen dat hebben ze goed voor elkaar gekregen.

    Afgezien van vario klopt alles wel aan een Fendt over alles is na gedacht en zit netjes en goed in elkaar.
    Nu nog powershift met dual clutch en met de MAN motoren die in nieuwe types komen heb je misschien wel beste trekker vd wereld.

    Heb zelf aantal Case IH trekkers (ook 2 vario’s) ben dus geen Fendt boer...

  • pinkeltje

    Alsof er aan powershift transmissies niet wordt gesleuteld..... Het gaat om het totale plaatje en daar is kosten per draaiuur een belangrijke factor in.

  • stickie

    Pinkeltje, zeker wel alles gaat stuk maar over het algemeen niet zo vaak als een vario.

  • Oldebroek

    Ik ben op zoek naar een tel. nummer of mailadres.

  • als je een groenrode waas voor je ogen hebt weetje niet beter.

  • mtseshuis

    Nou ja, hier rood cvx, maar toch flinke spijt, was het maar een van de donkergroene geweest.... Qua rijden en software kan er niks tegenop..

  • dieseldam

    Beste trekker is toch de JOHN DEERE.

  • Vhouder

    heb zelf new holland maar vind die fendt perfect

  • Albert Albers

    Met hoeveel uur is een full powershift bak gemiddeld aan revisie toe? Die werken in principe toch gewoon met (hydraulisch bediende) koppelingsplaten, dus ook aan slijtage onderhevig. En wat kost dat dan?
    Wat mij wel opvalt is dat wanneer je een gebruikte trekker zoekt, de Fendt trekkers gemiddeld veel meer uren hebben dan andere merken.

  • stickie

    Albert, beetje bak gaat wel 12-15000 uur mee maat goed alles kan stuk en revisie van ps bak is relatief goedkoop.
    Dat verhaal met Fendt trekkers met veel uren zit wel verhaal achter zijn totaal niet interessant voor export Ford Fiat NH MF JD gaan met 20000 uur nog de hele wereld over Fendt blijft in de EU.

  • Roelofsoene

    Ons telefoon nummer 0578-641107 e-mail info@roelofsoene.nl Mvg Roelofs Oene

  • Gat

    New holland t7030 waar ik vast op zit. Heb ik 8500 uur bak revisie gehad powershift.
    Daarbij moet ik wel zeggen dat die gechipt is naar maximaal vermogen. Liert wel.
    Zit nu al boven de 11000 uur.
    Vaste chauffeur zegt veel.
    En als ie begint te klapperen in de versnellingen ff met warme olie de bak kalibreren. Kun je zelf makkelijk zat.



  • BO(skabout)ER

    Ik lees altijd zoveel negatiefs over Fendt bakken. Toen we op ons bedrijf zo'n 10 jaar geleden een nieuwe trekker kochten vertelden alle verkopers van andere merken de nadelen van vooral de Vario bak bij aankoop van een Fendt. Toch besloten een Fendt vario te kopen omdat ik denk dat dit op lange duur eerder een goedkope trekker is. De Vario heeft momenteel 12.000 uur en loopt nog steeds op de 1e versnellingsbak. Ik ben er wel van bewust dat hij binnenkort kapot kan gaan. Maar dat is toch heel wat anders als 7000 uur.

  • slatan

    Claas is de baas....

  • farmerbn

    5.000 uur koffie gedronken met de trekker aan?

Laad alle reacties (22)

Of registreer je om te kunnen reageren.