Mechanisatie

Achtergrond 6 reacties

Agritechnica: dit wil je weten over de trekkers van morgen

Op de mondiale mechanisatiebeurs Agritechnica in Hannover tonen fabrikanten hoe trekkers in de toekomst eruitzien en hoe moderne landbouw bedreven wordt.

Agritechnica in het kort

  • Fabrikanten presenteren concepten van de toekomst
  • Steeds meer trekkers en werktuigen op rupsen
  • Machines steeds slimmer en verbonden met de cloud

Mechanisatiebeurs Agritechnica, van 10 tot en met 16 november in het Duitse Hannover, lijkt qua statuur steeds meer op de fameuze internationale IAA autoshow in Frankfurt. Op de autobeurs der autobeurzen presenteren automerken naast nieuwe modellen ook prototypes, toekomstmodellen en innovatieve concepten.

Dat pad lijkt de Agritechnica ook te bewandelen; niet alleen nieuwe machines, maar ook inkijkjes in de toekomst. De opvallendste gedachtespinsels waren te zien op de stands van Massey Ferguson, John Deere, Steyr, Farmtrac, Merlo en Stoll.

Spookachtige Massey Ferguson op witte banden

Neem de spookachtige Massey Ferguson. In het wit, op witte banden en met een ondoorzichtige cabine lijkt het op een concepttrekker waar een creatieve geest op los is gegaan en waar je verder nooit meer van hoort, maar de Next-trekker die Massey Ferguson laat zien is wel degelijk een concept waaraan ook echt gewerkt wordt.

Eerder verschenen al spionagefoto’s van een soortgelijke trekker in de media en dat blijkt inderdaad deze trekker te zijn die model staat voor een nieuwe generatie MF-trekkers van 200 tot 300 pk. Veel kan MF er nog niet over vertellen, behalve dan dat dit ongeveer het uiterlijk zal zijn.

Dus met een cabine met voorover geplaatste, tamelijk rechthoekige voorruit als tegenhanger van de meer als glazen bol gevormde cabines waarmee Deutz Fahr al jaren geleden in een meer extreme vorm een trend zette.

De spookachtige witte MF oogt als een futuristische concepttrekker. Deze MF staat echter model voor een nieuw model dat in de nabije toekomst daadwerkelijk wordt voorgesteld. - Foto's: Mark Pasveer
De spookachtige witte MF oogt als een futuristische concepttrekker. Deze MF staat echter model voor een nieuw model dat in de nabije toekomst daadwerkelijk wordt voorgesteld. - Foto's: Mark Pasveer

De motor zal een Agco Power-dieselmotor zijn, de transmissie is nog ongewis. MF belooft dat het heel zeker een flinke stap zijn die de richting voor de toekomst aangeeft. Dat doet vermoeden dat daar elektriciteit aan te pas gaat komen? Een volledige hybride aandrijving of een door elektromotoren aangedreven cvt-transmissie en op spindelmotoren bediende hefinrichting? Wat de elektronica betreft zal de trekker naar verluidt alles in huis hebben waar we nu alleen nog maar van dromen. Telemetrie, vergaande autonomie? MF voorziet dat, zoals nu al bij de Ideal-maaidorser, de trekker ook zonder stuur leverbaar zal worden.

Getrokken spuiten worden steeds geavanceerder

Lemken heeft met de Orion 12 een luxe opvolger voor de Albatros-serie. Een spuit met een tankinhoud van 4.000 tot 6.000 liter. Bijzonder: via de wielsnelheden wordt de stuuruitslag voor spoorvolging bepaald. Hardi heeft met de Aeon-serie een nieuw high-end model ontwikkeld boven de huidige Commander-serie. Het wordt Hardi’s eerste spuit met fuseebesturing én meedraaiende spatborden. De Fendt Rogator is nu ook TIM-ready. TIM-ready zorgt dat de trekker automatisch de rijsnelheid houdt om de optimale druppelgrootte te realiseren.

Farmtrac zet in op hybride aandrijving

De Indiase trekkerfabrikant Farmtrac gelooft in hybride aandrijving, dus half diesel, half elektrisch.

Op de Steyr-stand ook een futuristische trekker. In plaats van een dieselmotor en transmissie voorziet de Oostenrijkse fabrikant elektrische aandrijving, met in elk wiel een eigen wielmotor. Een drone zal de trekker vergezellen en realtime voorzien van de nodige data.


  • Merlo werkt aan een elektrisch concept; de e-Worker-verreikers. Merlo verwacht de verreikers in 2021 in productie te nemen. Er ligt een accu rechts naast de cabine. Een elektromotor drijft een hydrauliekpomp aan. De verreiker zou 8 uur werken op één acculading. Daarna moet de e-Worker 8 uur aan het stroomnetwerk om op te laden.

    Merlo werkt aan een elektrisch concept; de e-Worker-verreikers. Merlo verwacht de verreikers in 2021 in productie te nemen. Er ligt een accu rechts naast de cabine. Een elektromotor drijft een hydrauliekpomp aan. De verreiker zou 8 uur werken op één acculading. Daarna moet de e-Worker 8 uur aan het stroomnetwerk om op te laden.

  • Farmtrac toont een hybridetrekker die deels draait op diesel en op elektriciteit. Het accupakket is verstopt in het grote frontblok. Er is keuze uit 4 rijstrategieën: diesel, elektrisch, hybride of de ‘combustion modus’, waarbij het accupakket alleen helpt bij vermogenspieken. Accu’s opladen kan via de (deels onbenutte) diesel of via het net (kabel). Over 2 jaar is de trekker praktijkrijp.

    Farmtrac toont een hybridetrekker die deels draait op diesel en op elektriciteit. Het accupakket is verstopt in het grote frontblok. Er is keuze uit 4 rijstrategieën: diesel, elektrisch, hybride of de ‘combustion modus’, waarbij het accupakket alleen helpt bij vermogenspieken. Accu’s opladen kan via de (deels onbenutte) diesel of via het net (kabel). Over 2 jaar is de trekker praktijkrijp.

  • Deze trekker heet ‘Steyr Konzept’ en staat voor een studiemodel hybridetrekker met een revolutionaire aandrijflijn: volledig elektrisch (max. 250 kW), geen transmissie meer of aandrijfassen. In plaats daarvan heeft elk wiel zijn eigen wielmotor die wordt gevoed vanuit een dik accupakket en/of via een viercilinder dieselmotor. Ook aftakas en hydrauliek worden elektrisch aangedreven. Verder hangt dit concept vol met futuristische ideeën, zoals een duikbril-stuur, een actief geveerde cabine en vierwielbesturing en -vering. En: er vliegt (bijna) altijd een drone mee. Over 5 jaar rijden de eerste prototypen volop rond, zo is de belofte.

    Deze trekker heet ‘Steyr Konzept’ en staat voor een studiemodel hybridetrekker met een revolutionaire aandrijflijn: volledig elektrisch (max. 250 kW), geen transmissie meer of aandrijfassen. In plaats daarvan heeft elk wiel zijn eigen wielmotor die wordt gevoed vanuit een dik accupakket en/of via een viercilinder dieselmotor. Ook aftakas en hydrauliek worden elektrisch aangedreven. Verder hangt dit concept vol met futuristische ideeën, zoals een duikbril-stuur, een actief geveerde cabine en vierwielbesturing en -vering. En: er vliegt (bijna) altijd een drone mee. Over 5 jaar rijden de eerste prototypen volop rond, zo is de belofte.

Toekomstpaviljoen van John Deere

John Deere had centraal in zijn stand een groot toekomstpaviljoen ingericht. Meest sciencefiction is een futuristische autonome elektrische trekker, een soort grote motorkap op rupsen, met daarachter aangekoppeld een werktuig. Maar ook een conventionele trekker met robotbesturing kan. En wordt in de toekomst een spuitrobot op rupsen gemeengoed, of toch een grote spuitdrone?

De manager van morgen kan thuis van achter de computer het veldwerk in de gaten houden. Maar handig is misschien ook wel dat de manager met een trekker met in de cabine geïntegreerde computerschermen ter plekke is, zodat hij én alles in de gaten kan houden, én met de trekker ter plekke zo nodig ook nog wat klusjes kan doen. Het kan nog alle kanten op, aldus de fabrikant.

De rups(band) zet nog harder door

Opvallend: het aandeel rupsen onder trekkers, zelfrijders, aanhangers en toekomstige concepten neemt toe. Niet alleen onder zware zelfrijders, maar (juist) onder de kleine (autonome) voertuigen. Een sprekend voorbeeld is de Camso ‘halftrack-rups’ voor trekkers van 110 tot 165 pk waarbij er keuze is uit rupsbreedtes van 34 of 54 centimeter. Bijzonder: de trekker houdt de maximale rijsnelheid. Richtprijs set € 34.000, vanaf 2020 leverbaar. Tot slot: op de vele concepten en zelfrijders viel op dat er veelal rupsen onder zaten van het Nederlandse Zuidberg.

Hydromotor wordt vervangen door elektromotor

Nog een preview van John Deere en ZF: in toekomstige cvt-transmissies worden de hydromotoren vervangen door elektromotoren, tonen opengewerkte dummies op zowel de John Deere-stand als op de ZF-stand. Ook een preview bij voorladerfabrikant Stoll. Geen technische details, alleen een voorlader in camouflagekleuren. Merlo werkt aan een elektrisch aangedreven verreiker.

Medeauteurs: Geert Hekkert, Bas van Hattum, Bob Karsten en Martin Smits

Bekijk het complete artikel met veel meer foto’s in het digitale magazine Boerderij nr. 8 (19 november 2019)

Laatste reacties

  • agratax(1)

    Als ik even op deze ontwikkeling door filosofeer.
    Dat deze ontwikkelingen door gaan laat geen twijfel. De vraag is wat betekent dit voor de huidige landbouw structuur. Kan het ons bekende gezinsbedrijf deze investeringen aan of is dit alleen weg gelegd voor grootschalige industrieele bedrijven. Als dat zo is dan zal in de wereld van de gezinsbedrijven er een omslag moeten gaan plaats vinden van de huidige vorm naar zeer intensief Samenwerken, waarbij uiteindelijk we toe groeien naar enkele zeer grote eenheden per provincie waarbij de aandeelhouders de strategie bepalen. Dat zou de opstap kunnen zijn naar Natuur inclusieve landbouw. Per slot zullen de aandeelhouders de kapitaalkrachtigen zijn die niet direct betrokken zijn bij de huidige landbouw.

  • WGeverink

    Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat voor een facature niet de meest geschikte persoon mocht worden aangenomen maar een minderheid moest zijn. De directies van bedrijven worden onder druk gezet om meer vrouwen in de top posities neer te zetten. Ik heb niets tegen minderheden en vrouwen. Ik ben zelfs met een vrouw getrouwd...(Ik hoop niet dat ik discrimineer omdat mijn vrouw niet tot een minderheid behoord). Enfin. Er wordt op deze manier wel erg veel druk gelegd op het maken van politiek correcte beslissingen die ten koste kunnen gaan of ten koste gaan van de prestaties van een bedrijf of instelling. Hetzelfde geldt voor de transitie naar electrisch rijden. We weten dat electrisch rijden politiek correct is en dat er niks negatiefs over gezegt mag worden. Toch is electrisch rijden niet milieu vriendelijk als alle vervuiling bij elkaar opgeteld wordt. Bovendien moet er nog een Aziatisch of Afrikaans land worden geregeld waar in de toekomst tegen geringe vergoeding de versleten batterijen kunnen worden ontmanteld of gestapeld. Ik denk daarom dat we om te beginnen al onze energie moeten stoppen in de ontwikkeling van een medicijn tegen politiek correcte krankzinnigheid.

  • Jan-Zonderland

    Ik zie ooit nog wel eens een kentering komen mbt het steeds verder electronificeren van trekkers. Het wordt op een geheven moment allemaal te duur terwijl het netto rendement van al die poespas maar minimaal is. Back to the basics: hi/lo, electr omkeer en evt electronische hef en 30% goedkoper.

  • faeane

    Back to the basics trekkers komen niet terug want met deze tractoren verdienen de fabrikanten en dealers niks. Kijk maar eens naar de prijs van standaard onderdelen versus merkgebonden onderdelen.

  • l coumans

    In india worden ze nog gemaakt de no nonsens trekkers geen shit er op

  • WGeverink

    Er is niks mis met simpele trekkers. In plaats van een nieuwe trekker te kopen kun je ook de oude restaureren en daarna de autosteer, extra hydrauliek, verlichting, en electronische aansluitingen plus aparatuur/hulpmiddelen installeren.https://youtu.be/o8ncWvI2nr8

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.