Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

Italiaanse Eima: slimme rotorkopeggen en design

Het 100-jarig bestaan van Fiat trok flink de aandacht op de Italiaanse Eima-machineshow.

‘Fiat Centenario’. Oftewel: het eeuwfeest van het merk Fiat was met stip de grootste aandachttrekker op de indrukwekkende tweejaarlijkse Italiaanse machineshow Eima. New Holland toonde op een prominente plek op de grootste Eima-stand terracotta-gekleurde New Holland-trekkers.

New Holland komt met de ‘limited edition’ van terracotta-gekleurde New Holland-trekkers, alleen voor de typen T5.120, T5.115, T4.110 LP, T4.110 F en de TK4.110 rupstrekker - foto: Bas van Hattum.
New Holland komt met de ‘limited edition’ van terracotta-gekleurde New Holland-trekkers, alleen voor de typen T5.120, T5.115, T4.110 LP, T4.110 F en de TK4.110 rupstrekker - foto: Bas van Hattum.

New Holland – dat al zijn roots in Italië heeft – liet ze speciaal ontwikkelen ter ere van het 100-jarig jubileum van het trekkermerk Fiat. New Holland laat van 5 types elk 100 stuks bouwen. Er komen naar schatting zo’n 20 stuks naar Nederland.


  • De Indiase trekkerfabrikanten Solis en Escort (Farmtrac) hebben succesvol voet aan de grond gekregen in Europa. Dat zet andere Indiase fabrikanten aan het denken. Kartar ziet in Europa ook mogelijkheden. Kartar is in India naar eigen zeggen de grootste maaidorserfabrikant en bouwt ook trekkers. De fabrikant zegt binnenkort een motor geschikt te hebben die voldoet aan Tier 4 Final - foto: Martijn Knuivers.

    De Indiase trekkerfabrikanten Solis en Escort (Farmtrac) hebben succesvol voet aan de grond gekregen in Europa. Dat zet andere Indiase fabrikanten aan het denken. Kartar ziet in Europa ook mogelijkheden. Kartar is in India naar eigen zeggen de grootste maaidorserfabrikant en bouwt ook trekkers. De fabrikant zegt binnenkort een motor geschikt te hebben die voldoet aan Tier 4 Final - foto: Martijn Knuivers.

  • Ook op typisch mechanische werktuigen als rotorkopeggen doet elektronica zijn intrede. Brevismart van Breviglieri meet het koppel op de aandrijfbak en de werkdiepte. Wordt de grond harder of zachter en verandert daardoor de werkdiepte en vermogensbehoefte, dan wordt de werkdiepte gecorrigeerd. Dat scheelt brandstof. Het systeem is gekoppeld aan gps. Bij het oprijden van het perceel wordt de kopeg automatisch gelijk ingesteld als de vorige keer dat het perceel gekopegd is. Al-sense van Alpego staat voor automatische hoogteregeling, Al-guard bepaalt op basis van draaiuren het moment van onderhoud - foto: Martijn Knuivers.

    Ook op typisch mechanische werktuigen als rotorkopeggen doet elektronica zijn intrede. Brevismart van Breviglieri meet het koppel op de aandrijfbak en de werkdiepte. Wordt de grond harder of zachter en verandert daardoor de werkdiepte en vermogensbehoefte, dan wordt de werkdiepte gecorrigeerd. Dat scheelt brandstof. Het systeem is gekoppeld aan gps. Bij het oprijden van het perceel wordt de kopeg automatisch gelijk ingesteld als de vorige keer dat het perceel gekopegd is. Al-sense van Alpego staat voor automatische hoogteregeling, Al-guard bepaalt op basis van draaiuren het moment van onderhoud - foto: Martijn Knuivers.

  • Gaspardo heeft een snelzaai-element voor mais en suikerbieten ontwikkeld - Chrono - waarmee zaaisnelheden tot 15 kilometer per uur mogelijk zijn. Met de huidige MTR is 9 kilometer per uur de top. De Chrono is enigszins vergelijkbaar met het Tempo-zaaielement van Väderstad. Gaspardo bouwt in 2019 tien nulserie-machines. Een daarvan zal ook in Nederland worden gedemonstreerd - foto: Martijn Knuivers.

    Gaspardo heeft een snelzaai-element voor mais en suikerbieten ontwikkeld - Chrono - waarmee zaaisnelheden tot 15 kilometer per uur mogelijk zijn. Met de huidige MTR is 9 kilometer per uur de top. De Chrono is enigszins vergelijkbaar met het Tempo-zaaielement van Väderstad. Gaspardo bouwt in 2019 tien nulserie-machines. Een daarvan zal ook in Nederland worden gedemonstreerd - foto: Martijn Knuivers.

  • Bargam heeft haar getrokken spuiten onder handen genomen en noemt deze voortaan Spraymax. De bomen zijn nu opgehangen aan één centrale parallellogram-arm in plaats van twee. Dit genereert meer ruimte voor een bredere stuuruitslag van de wielen; tot 30 graden is nu mogelijk. De wielen zijn (optioneel) onafhankelijk geveerd - foto: Martijn Knuivers.

    Bargam heeft haar getrokken spuiten onder handen genomen en noemt deze voortaan Spraymax. De bomen zijn nu opgehangen aan één centrale parallellogram-arm in plaats van twee. Dit genereert meer ruimte voor een bredere stuuruitslag van de wielen; tot 30 graden is nu mogelijk. De wielen zijn (optioneel) onafhankelijk geveerd - foto: Martijn Knuivers.

  • De Franse voorladerfabrikant MX heeft een voorlader ontwikkeld voor trekkers tussen de 250 en 400 pk, de TX400-serie. De TX400-serie omvat drie types. Het zwaarste type, de TX430, kan 3,2 ton tillen en tot 5,5 meter hoog heffen. Vanwege de rijke uitrusting zijn er geen opties. Derde ventiel, vering en snelaansluiting zijn standaard - foto: Martijn Knuivers.

    De Franse voorladerfabrikant MX heeft een voorlader ontwikkeld voor trekkers tussen de 250 en 400 pk, de TX400-serie. De TX400-serie omvat drie types. Het zwaarste type, de TX430, kan 3,2 ton tillen en tot 5,5 meter hoog heffen. Vanwege de rijke uitrusting zijn er geen opties. Derde ventiel, vering en snelaansluiting zijn standaard - foto: Martijn Knuivers.

  • Dieci heeft een kleiner model toegevoegd aan haar serie compacte Mini Agri-verreikers. De Mini Agri 20.4 meet slechts 3,4 bij 1,55 bij 1,9 meter en kan 2 ton heffen. Maximale hefhoogte is 4 meter. Het hart van de machine is een 3-cilinder Kubota van 50 pk. Gehoorbescherming is nodig, een waarschuwingssticker meldt dat onder volle belasting het geluidsniveau in de cabine 104 dBa kan bedragen - foto: Martijn Knuivers.

    Dieci heeft een kleiner model toegevoegd aan haar serie compacte Mini Agri-verreikers. De Mini Agri 20.4 meet slechts 3,4 bij 1,55 bij 1,9 meter en kan 2 ton heffen. Maximale hefhoogte is 4 meter. Het hart van de machine is een 3-cilinder Kubota van 50 pk. Gehoorbescherming is nodig, een waarschuwingssticker meldt dat onder volle belasting het geluidsniveau in de cabine 104 dBa kan bedragen - foto: Martijn Knuivers.

  • Een paar weken geleden presenteerde trekkerfabrikant Carraro een illustratie van een hybride concepttrekker. Op de Eima stond het echte exemplaar van de Ibrido. De Ibrido is gebaseerd op een standaard smalspoortrekker. Onder de motorkap zitten een 105 pk dieselmotor en een elektromotor. De accu’s zitten onder de motorkap en voor de onderruitjes van de cabine. Bij zwaar werk kan de elektromotor de dieselmotor ondersteunen. Carraro meldt dat de trekker na 2020 gelimiteerd beschikbaar zal komen onder het merk Carraro. De fabrikant heeft de techniek voor haar eigen merk ontwikkeld. Van de andere merken die op basis van Carraro-trekkers ook in de fabriek worden gebouwd; Claas, John Deere en Massey Ferguson, komt vooralsnog geen hybride-uitvoering - foto: Martijn Knuivers.

    Een paar weken geleden presenteerde trekkerfabrikant Carraro een illustratie van een hybride concepttrekker. Op de Eima stond het echte exemplaar van de Ibrido. De Ibrido is gebaseerd op een standaard smalspoortrekker. Onder de motorkap zitten een 105 pk dieselmotor en een elektromotor. De accu’s zitten onder de motorkap en voor de onderruitjes van de cabine. Bij zwaar werk kan de elektromotor de dieselmotor ondersteunen. Carraro meldt dat de trekker na 2020 gelimiteerd beschikbaar zal komen onder het merk Carraro. De fabrikant heeft de techniek voor haar eigen merk ontwikkeld. Van de andere merken die op basis van Carraro-trekkers ook in de fabriek worden gebouwd; Claas, John Deere en Massey Ferguson, komt vooralsnog geen hybride-uitvoering - foto: Martijn Knuivers.

  • Nog niet eerder gezien op een show: deze Kubota M6121. Een bijzondere keuze voor Kubota is dat deze trekker alleen mét voorlader geleverd wordt. Deze M6 is tevens het enige M6-model dat bestaat en is in de basis een uitgeklede M7 met de 6-traps powershift. De brutoprijs is circa €110.000 - foto: Bas van Hattum.

    Nog niet eerder gezien op een show: deze Kubota M6121. Een bijzondere keuze voor Kubota is dat deze trekker alleen mét voorlader geleverd wordt. Deze M6 is tevens het enige M6-model dat bestaat en is in de basis een uitgeklede M7 met de 6-traps powershift. De brutoprijs is circa €110.000 - foto: Bas van Hattum.

  • Claas greep de Eima aan om de nieuwe Nexos-smalspoortrekker voor te stellen mét voorasvering. Hier getoond is het nieuwe model Nexos 240F. Claas noemt de voorasvering ‘Proactiv’. Concurrent Massey Ferguson, die haar smalspoortrekkers bij dezelfde Italiaanse fabrikant laat maken (Agritalia), kan nu ook voorasvering leveren, maar had die nog niet op de beurs staan - foto: Bas van Hattum.

    Claas greep de Eima aan om de nieuwe Nexos-smalspoortrekker voor te stellen mét voorasvering. Hier getoond is het nieuwe model Nexos 240F. Claas noemt de voorasvering ‘Proactiv’. Concurrent Massey Ferguson, die haar smalspoortrekkers bij dezelfde Italiaanse fabrikant laat maken (Agritalia), kan nu ook voorasvering leveren, maar had die nog niet op de beurs staan - foto: Bas van Hattum.

  • Het Italiaanse Atlas maakte deze universele trekkerkrik. Je maakt deze vast aan de achterkant van de trekker, waarna je de achterwielen eraf kunt halen. Er ontstaat dan een zee van ruimte zodat de monteur overal makkelijk bij kan voor onderhoud en reparatie. Met ingeschakelde voorwielaandrijving kun je zelfs de trekker nog verrijden binnen de werkplaats, of van spuitplaats naar werkplaats - foto: Bas van Hattum.

    Het Italiaanse Atlas maakte deze universele trekkerkrik. Je maakt deze vast aan de achterkant van de trekker, waarna je de achterwielen eraf kunt halen. Er ontstaat dan een zee van ruimte zodat de monteur overal makkelijk bij kan voor onderhoud en reparatie. Met ingeschakelde voorwielaandrijving kun je zelfs de trekker nog verrijden binnen de werkplaats, of van spuitplaats naar werkplaats - foto: Bas van Hattum.

  • Vredestein greep wijnland Italië aan om een nieuwe serie banden te tonen voor compacttrekkers. Het is de zogenoemde Traxion 65/70-serie. Het betreft 14 nieuwe maten van een kleine 240/70 R16 tot een iets grotere 420/65 R20. Vredestein baseerde de basis van deze serie op de grotere Traxion Optimall-serie en belooft een 10% lagere bandenspanning dan de gemiddelde concurrent. De grootste maat, de 420/65 R20, kost bruto €723 - foto: Bas van Hattum.

    Vredestein greep wijnland Italië aan om een nieuwe serie banden te tonen voor compacttrekkers. Het is de zogenoemde Traxion 65/70-serie. Het betreft 14 nieuwe maten van een kleine 240/70 R16 tot een iets grotere 420/65 R20. Vredestein baseerde de basis van deze serie op de grotere Traxion Optimall-serie en belooft een 10% lagere bandenspanning dan de gemiddelde concurrent. De grootste maat, de 420/65 R20, kost bruto €723 - foto: Bas van Hattum.

Daags voordat de Eima-show opende, hield de Italiaanse machinefederatie haar tweejaarlijkse rede met daarin de nodige verkoopcijfers en voorspellingen. Meest opvallend daarbij was dat de markt voor tweedehands trekkers in 4 jaar tijd met 33% groeide naar een kleine 30.000 stuks per jaar.

In het algemeen was de voorzitter – Alessandro Malavolti – negatief over de stemming voor de landbouw. Volgens hem is dit het gevolg van kwakkelende handelsprijzen voor graan, melk en vlees en onkunde in de politiek. Dat de Italiaanse landbouwminister niet de moeite nam om de Eima – na Agritechnica de belangrijkste internationale beurs van Europa – te openen, vond Malavolti een regelrechte aanfluiting.

Veel aanbieders van smalspoortrekkers

Zijn cijferpresentatie sloot hij positief af: niet eerder was de wijnproductie in Italië zo groot als nu. Die steeg met 15% tot een gigantische productie van 49 miljoen hectoliter, respectievelijk 3 en 6 miljoen hectoliter meer dan Frankrijk en Spanje.

En dat was te zien op de Eima. Behalve dat er veel aanbieders van smalspoortrekkers waren, grepen de meesten de Eima aan om nieuwe modellen te tonen.

Zo krijgen de Massey Ferguson- en Claas-smalspoortrekkers een geveerde vooras en toonde Landini een zogenoemde GT-uitvoering met aan boord alle denkbare moderne technieken zoals een stuurautomaat en een stuurbekrachtiging. Die laatst wordt – naarmate de rijsnelheid toeneemt – steeds stugger.

De Case IH Maxxum 145 wint in de TOTY-2019 twee prijzen: die van de mooiste en beste trekker- foto: Bas van Hattum.
De Case IH Maxxum 145 wint in de TOTY-2019 twee prijzen: die van de mooiste en beste trekker- foto: Bas van Hattum.

Verkiezing Tractor of the Year 2019: Case IH wint

Case IH won twee van de vier awards tijdens de Tractor of the Year-verkiezing (Toty) op de eerste dag van de Eima-show. Die van mooiste trekker van 2019 (Best of Design 2019) en de overall award van Toty-2019.

De belangrijkste reden dat de Case IH Maxxum wint, is de goede transmissie: een 8-traps powershift die zeer soepel wisselt tussen de groepen en werkt volgens een zogenoemd DSG-principe. Een bewezen principe dat afgekeken is van de automobielindustrie waar de DSG-automaat populair is.

De overige twee Toty-prijzen gingen naar de Fendt 313 Vario in de categorie beste boerentrekker (Best of Utility) en naar Same (Deutz-Fahr) Daar won het type Same Frutteto cvt 115S in the categorie beste specialistentrekker (Best of Specialized).

De Toty was georganiseerd door journalisten uit 25 Europese landen. Vanuit Nederland neemt de redactie van Trekker zitting in Toty. Eind 2019 vindt de uitreiking plaats op de Agritechnica. Daar worden de winnaars voor 2020 bekendgemaakt.

Laatste reacties

  • ed12345

    Martin Knuivers u schrijft dat New Holland al zijn roods in Italie heeft
    Ik dacht dat New Holland zijn roods in Pennsylvanie in het dorp New Holland liggen met de bouw van hooi en stro machines
    Kunt u de italianse roods van New Holland toelichten dat is intressant om te weten

  • Bas van Hattum
    Redactie

    @ed12345; het klopt wat u zegt. Goed gezien! Met de roots in dit artikel wordt bedoeld dat de de aansturing en eigenaarschap van New Holland volledig vanuit Italië gebeurt. in 1991 nam Fiat (toen ook deels FiatAgri genoemd) Ford-New Holland over. Drie jaar later verdwenen de namen Fiat/FiatAgri en Ford/Ford-New Holland van de motorkappen en werd alles 'New Holland' genoemd.

Of registreer je om te kunnen reageren.