Mechanisatie

Achtergrond 16 reacties

Case IH Maxxum is hightech geworden

De Case IH Maxxum draait automatisch op de kopakker en schakelt zijn 8 powershifttrappen als een cvt. Een proefrit bij de fabriek in Oostenrijk.

De Maxxum is een evergreen die al decennia op de markt is. De eerste Case IH Maxxum werd al in 1989 geïntroduceerd om precies te zijn. Bijna 30 jaar geleden. In die tijd is er veel veranderd. Eigenlijk alles behalve de naam en herkomst, blijkt uit een proefrit met de Maxxum 145 op een berg in Oostenrijk, vlakbij de fabriek in St Valentine waar hij samen met de evenknie bij Steyr, de Profi van de band rolt. De gelijkwaardige New Holland T6 wordt in het Engelse Basildon gebouwd.

Lees onderaan dit artikel het eindoordeel van de proefrit.

Powershift met 8 trappen

De Maxxum is flink gegroeid met een wielbasis van 2.642 millimeter, maar draait toch op 10,8 meter. Hij werd eind vorig jaar voorgesteld en is te herkennen aan de donkere grill die voor het eerst op de Optum werd geschroefd. De geveerde cabine met 4 stijlen en dakrand met 360 graden lichtpakket was er al vanaf 2016. Grootste verandering is dat de Maxxum nu te krijgen is met de ActiveDrive8. Dat is een 8 traps powershiftbak met 3 groepen (A-, B-, C-Range). Er is een dubbele koppeling en 2 aandrijflijnen. De in totaal 24 versnellingen voor en achteruit worden afhankelijk van snelheid en last alvast voorgeschakeld en klaargezet zodat het schakelen soepeler gaat. Hierdoor lijkt het met voldoende belasting bijna alsof je met een cvt rijdt.
Lees verder onder de foto‘s.

De Maxxum is voortaan eenvoudig te krijgen met mechanische ventielen en 4-trapspowershiftbak tot hightech-trekker met 8-trapsbak en compleet software pakket. Onderdeel daarvan is automatisch keren op de kopakker en snelstuursysteem. - Foto's: Frits Huiden
De Maxxum is voortaan eenvoudig te krijgen met mechanische ventielen en 4-trapspowershiftbak tot hightech-trekker met 8-trapsbak en compleet software pakket. Onderdeel daarvan is automatisch keren op de kopakker en snelstuursysteem. - Foto's: Frits Huiden

Active Clutch II

In groep B is onder volle last tussen de 4,3-18,1 km/u te werken zonder een groep te schakelen. Ruim voldoende voor het meeste werk. Daar bovenop is er allerhande software zoals de Active Clutch II waarmee je de trekker kan ontkoppelen via het rempedaal. Handig bij voorladerwerk, maar je moet ook flink doortrappen om de trekker te ontkoppelen. In de terminal op de armleuning is dit instelbaar, net als de ActiveClutch II, maar ook de Memory shuttle (vooringestelde wegrijversnelling) en Smoothshift.

Maximale snelheid van 53 km/uur

De ActiveDrive8 is te krijgen in 3 varianten; maximale snelheid van 53 km/uur, 40 km/uur of 40 km/uur ECO met gereduceerd toerental. De minimale snelheid van de bak is 190 meter/uur. De bak in de Maxxum is al veel geprezen. Zo mat de DLG in Gross Umstadt de zwaarste viercilinder, de Maxxum 145 van 175 pk door, en stelde vast dat deze met een ActiveDrive 8 bak een brandstofverbruik van slechts 258 g/kWh heeft. De 8-trapspowershiftbak is uiteraard ook op de Steyr Profi en New Holland T6 te krijgen en heet dan respectievelijk S-Control 8 en Dynamic Command. Binnenkort is deze bak ook op de enige zescilinder in deze serie te krijgen. Het nieuwe S-Brake waarbij een aanhanger remt via de cvt-bak, is ook te krijgen op deze 8-trapspowershiftversie.

Optie is het AccuTurn Pro-systeem waarbij de trekker automatisch keert op de kopakker en de werktuigen worden bediend via de kopakkerautomatiek. Alleen het aanraken van het stuur schakelt het systeem af.
Optie is het AccuTurn Pro-systeem waarbij de trekker automatisch keert op de kopakker en de werktuigen worden bediend via de kopakkerautomatiek. Alleen het aanraken van het stuur schakelt het systeem af.

Slimme software

De Maxxum heeft bovendien flinke stappen gemaakt in slimme CNH-software met gps-hardware van Trimble. Toch is het instapmodel nog steeds te krijgen met 4-trapspowershiftbak en mechanische ventielen. Wie echter kiest voor het meest luxe model krijgt een bijna volledig te robotiseren trekker. Dat begint bij de keuze voor een traploze CVX-transmissie of de genoemde ActiveDrive 8-powershiftbak. Elektrische ventielen horen daarbij.

Rechtrijden op gps

Eerstvolgende stap is de AFS 700 Pro-terminal met gps op de armleuning. Dan beschik je over rechtrijden op gps (AccuGuide) en een uitgebreide kopakkerautomatiek waarin meerdere machines zijn in te stellen (HMC II) Wie dat heeft gekocht maakt nog maar een kleine stap naar de laatste softwarefase AccuTurn Pro. Daarmee kan de trekker zonder tussenkomst van de chauffeur geheel automatisch keren op de kopakker. Bij New Holland heet dit IntelliTurn en bij Steyr S-Turn. Fendt (Variotronic Turn Assistant), Claas (Auto Turn) en John Deere (AutoTrac Turn) hadden al een soortgelijke automatiek.

Onder de kap een FPT-viercilindermotor die inclusief boost maar liefst 129 kW (175 pk) levert. De motor voldoet aan de uitlaatgasemissie stage IV en heeft een onderhoudsinterval van 600 uur.
Onder de kap een FPT-viercilindermotor die inclusief boost maar liefst 129 kW (175 pk) levert. De motor voldoet aan de uitlaatgasemissie stage IV en heeft een onderhoudsinterval van 600 uur.

Vriendelijk in gebruik

Het AccuTurn II van Case IH onderscheidt zich met een gebruiksvriendelijke duiding van de acties in het kopakkerprogramma. Er zijn 2 verschillende lussen te kiezen die de trekker op de kopakker draait. Een variant is in te stellen op een getrokken werktuig om schade te voorkomen, zoals een band die in de dissel grijpt. Er zijn tot maximaal 10 werkgangen over te slaan en er is een minimale kopakker nodig van 12 meter breed vanaf de virtuele kopakkerlijn. Voor het naderen van elke kopakker vraagt de software of de chauffeur wil draaien. Drukt de chauffeur op ‘yes’ dan gaan de kopakkerautomatiek (HMCII) en het keren op gps (AccuTurn) samen in werking. Doet de chauffeur niks dan blijft het werktuig aan de grond en in werking, maar stuurt de trekker wel naar de volgende werkgang.

Chauffeur onwel

Stel de chauffeur valt in slaap of is onwel en de trekker heeft net zijn laatste werkgang afgerond, dan keert de trekker naar een buiten het perceel liggende niet bestaande werkgang. Daar zit nog geen beveiliging op dat de trekker stopt. AccuTurn schakelt verder alleen af wanneer aan het stuur wordt gedraaid. Na een onderbreking door te remmen blijft AccuTurn actief.

Nieuw op de Maxxum is ook snelsturen (ASC). Hierbij is in drie gradaties het aantal stuuromwentelingen te reduceren. Bijzonder is dat voor en achteruit een andere instelling kunnen hebben. Ook is er een nieuwe voorlader joystick om de Stoll-voorlader in Case IH-kleuren te bedienen. Nog niet klaar is de automatiek van de lader. Er zijn nog geen vaste hoogte- en dieptegrens of kiphoek in te stellen om snel, veilig en geautomatiseerd met de voorlader te werken. Onder andere bij Fendt is dit wel in te stellen via de trekkerterminal.

Op de multihendel zitten de meeste belangrijke functies van de trekker. Ook op de nieuwe voorlader-joystick zijn de powershifttrappen te schakelen.
Op de multihendel zitten de meeste belangrijke functies van de trekker. Ook op de nieuwe voorlader-joystick zijn de powershifttrappen te schakelen.

Technische gegevens

Merk en type: Case IH Maxxum 145 Multicontroller.
Motor: FPT-commonrail, 4,485 liter, viercilinder, uitlaatgasemissie: stage IV, onderhoudsinterval 600 uur, max. vermogen incl. boost: 129 kW( 175 pk).
Tankinhoud: 250 liter diesel, 39,5 liter AdBlue.
Transmissie: ActiveDrive 8 (53 km/uur of 40 km/uur of 40 km/uur ECO), 24V/24A, 3 groepen (A-, B-, C-Range), 8 powershiftrappen, dubbele koppeling, ActiveClutch II (ontkoppelen op rempedaal), minimale snelheid: 190 meter/uur meerprijs: € 7.000.
Vooras: geveerd, meerprijs € 4.072.
Software: AFS Pro (grootste terminal), HMC II (kopakkerautomatiek € 458), Accu Guide (gps-sturen, meerprijs: € 10.572), AccuTurn Pro (automatisch keren op kopakker).
Hydrauliek: 80 l/min mech. ventielen (instapper) of 113 l/min met elektrische ventielen en CCLS-pomp, hefvermogen achter: 7.864 kg, Fronthef: 3.100 kg.
Eigengewicht: 5,8 ton.
Cabine: 4 stijlen, 360 graden verlichting, stoel en stuur van leer, multihendel, cabinevering en 69 dB(A) geluidsniveau.
Banden: Trelleborg 650/65 R38 achter, 540/65 R28 voor.
Prijs: € 148.769 ex btw incl. genoemde opties.
Info:www.caseih.com.

Alternatieven

John Deere 6145R, Motor: JD PowerTech, 6,788 liter, zescilinder, Max vermogen incl boost: 141 kW (192 pk), 750 uur interval onderhoud, Transmissie: DirectDrive 8-trapspowershiftbak, 3 groepen, Software: RTK-gps-sturen en iTecPro automatisch keren op kopakker, Vooras: geveerd, Hefvermogen: max: 8.100 kg, Eigengewicht: 6,9 ton, Banden: Trelleborg 650/65 R38 achter, 540/65 R28 voor, Prijs: vanaf € 140.163, excl. btw, inclusief SF1 GPS en kopakkerautomatiek.

Eindoordeel

Plus
Van eenvoudig tot zeer uitgebreid te krijgen
Soepele werking en afstelling
Hightech-uitvoering voor lichte vermogensklasse

Min
Voorladerautomatiek nog niet op hoogste niveau
Geen eindstop op AccuTurn II
ActiveClutch II trapt redelijk zwaar

Lees ook: Trekkertest: Case IH Puma, Optum en Magnum

Laatste reacties

  • deB.


    Brutoprijs 148000 euro! volslagen idioot om daar mee rond te rijden, met in het achterhoofd de rendementen in de landbouw!

  • dekil

    Ik zou toch maar geen €100.000 bieden, want ik denk dat je dan de trekker aan je broek hebt hangen. En heb je hem daar niet voor dan zijn er vergelijkbare merken en modellen die wel ja zeggen.

  • husky

    Ik zie maar weinig Belarus, en Zetor, bij een akkerbouwer of loonwerker dus het zal toch wel kunnen.

  • Bart Thybaut

    echt weer boerderij alternatief wordt natuuurlijk alleen weer jd genoemd,
    belachelijk

  • magele

    De netto prijs is zeker 50000 euro lager

  • stickie

    @ Bart, JD is de enige die soortgelijke bak heeft verder wel met je eens dat bijna altijd JD genoemd word.
    @magele netto prijs Maxxum 125 CVX in luxe uitvoering met fronthef, full led, AFS700, leren stoel zal rond de €80 85000 zitten

  • dekil

    @stickie, is dat dan ook incl RTK-GPS?

    In het artikel over de Maxxum 145 wordt AccuGuide genoemd, ik weet niet zeker of dat RTK-GPS is?

  • deB.


    Zou die 85k niet willen bieden, want je hebt hem dezelfde dag nog

    Wat heb je als veehouder aan gps...?? niets.

  • stickie

    @dekil, nee zonder gps rond de 80000 betaald vorig jaar.

  • mtseshuis

    @ deB: Juist een veehouder die veel zelf doet op het land verdient GPS vanzelf terug, scheelt zoveel tijd en diesel. En het verlicht je werk enorm, je kunt eigenlijk gewoon wat anders gaan onder tijd, bijvoorbeeld boekhoud of regelwerk.
    Hoop dat er een beter weggedrag aan hangt dan aan de oude Maxxum, die is nogal zenuwachtig op de weg, een JD rijdt stukker beter. Alleen die bediening is super, geen andere trekker kan daar aan tippen, ook Fendt (of zéker Fendt)niet!
    Een vergelijkbare Fendt kost zomaar 25 tot 50.000 euro meer... Vergis je niet, je hebt een trekker van bijna 200 ! pk, dat is ook heel wat anders dan een 100 of 125 pk trekker. Deze knoop je al gauw een vlindermaaier aan ipv front achter combi, ook een 40 kuubs snijwagen is goed te doen!

  • deB.

    Maaien, schudden, harken, oprapen op gps?? ach nee toch

  • kleine boer

    deB. jazeker met simpel systeem super handig baan overslaan dus minder kort draaien wat kopeind spaart niet verkeerd uitkomen enz enz werkplezier telt ook mee!!

  • farmerbn

    In een frans blaadje bieden ze een nieuwe T7.165S met range command,geveerde vooras en cabine, drie astakassnelheden, vier dubbele ventielen, fronthef en dubbele hydrowagenremmen aan voor 76.000 euro met twee jaar garantie.

  • mf3125

    De naam Maxxum is 30 jaar oud. Trekkers zijn totaal niet te vergelijken. Eerste waren Case/DavidBrown ontwikkeling. Tegenwoordig Rode New Hollands

  • G. Camps

    @kleine boer, hoe kan gps nu werkplezier geven? Volgens mij ben je totaal overbodig als bestuurder. Kun je als boer beter meteen het werk uitbesteden aan de loonwerker. Mijn oude Case 1255 wordt volgend jaar 30 en werkt nog prima, ik ben benieuwd of zo'n hightech trekkers die leeftijd ook zonder problemen halen.

  • kleine boer

    @Gcamps dat word onze 845 ook al bijna en toch vind ik het super fijn met de rechtrijhulp en zelf sturen er mee te harken en kunstmest te strooien. Mijn dochter kon nog niet zo goed zien wat ze wel niet gehad heeft met rollen schudden en nu kijkt ze op scherm en moet zelf sturen. En nee we besteden niks uit vinden het zelf veel te leuk dat is onze vakantie maaien kuilen puur genieten. Met mestrijden mooi baan overslaan en toch goed uitkomen werkt gewoon fijn. Zo duur is een goedkope versie niet instapper voor 1000 euro daar kun je geen bult aan vallen toch? En zo is de ouwe case van ons toch modern... Vd zomer met baarsysteem verleggen super handig gebruik van gemaakt

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.