Home

Nieuws 3 reacties

Kabinet kijkt naar kleine natuurgebiedjes

Kleine natuurgebieden kunnen groot effect hebben op de omgeving. Het kabinet kijkt daarnaar.

Het kabinet moet in overleg met de provincies kijken naar mogelijkheden om kleine Natura 2000-gebiedjes een lagere stikstofbescherming te bieden. Daarmee zou ontwikkelingsruimte rond die gebieden kunnen ontstaan. De Europese Commissie biedt de mogelijkheid voor het aanbrengen van zo’n rangorde.

De Tweede Kamer heeft in een motie, ingediend door SGP, gevraagd om het aanbrengen van een rangorde. De motie toont verdeeldheid binnen de coalitie. VVD en CDA steunen de motie, ChristenUnie en D66 stemden tegen.

Landbouwminister Carola Schouten

Minister Schouten verwacht niet dat met zo’n rangorde veel ruimte gecreëerd kan worden. In debat met de Kamer temperde ze de ‘verwachtingen dat het tot enorme veranderingen gaat leiden, want dat is niet zo’.

SGP‘er Roelof Bisschop zegt dat er de ‘wonderlijkste snippers’ voorkomen in de Natura 2000-gebieden.

Lees ook: Eerste Kamer ook tegen gedwongen krimp veestapel

Snelle stikstofwinst

Snelle stikstofwinst om de woningbouw weer vlot te trekken is de eerste prioriteit van het kabinet bij de maatregelen, die naar verwachting eind deze week worden afgekondigd.

Op dit moment is het kabinet bezig verschillende opties door te rekenen op hun effectiviteit. Verschillende voorstellen van verschillende maatschappelijke organisaties, bedrijven en politieke partijen komen daarbij aan de orde.

De jongerenorganisatie van D66 opperde dinsdag het idee om de maximumsnelheid terug te brengen naar 90 kilometer per uur. Die suggestie werd zelfs door D66-leider Rob Jetten als wel erg vergaand beoordeeld. Eerder zijn voermaatregelen en beperkingen in het autoverkeer als opties naar buiten gekomen.

Lees alles over het stikstofbeleid en het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in dit dossier.

Laatste reacties

  • Het is een beginnetje; bij de bron aanpakken dat geeft een STRUCTURELE oplossing.
    Aanpassen van de NB-wet naar het UNIERECHT niets meer niets minder.

    zonder aanpassing is er vergunning nodig voor:
    -ieder autorit
    -iedere vrachtrit
    -bouw van ieder project
    -weiden van vee
    -bemesten van land
    -hond uitlaten
    - etc.etc.etc. het is een kronkel in de NB-wet

    Volgens de EU richtlijn zijn voor dergelijke activiteiten géén vergunning nodig !!
    Het zijn namelijk activiteiten die ook vóór aanwijzing van de N2K gebieden plaatsvonden..... hoe simpel kan het zijn
    IDEM met de norm 0.05 mol .........hoe kun je het bedenken
    Het gaat om de instandhouding van habitat en die is prima tip top !!

    vr gr René de jong

  • Gat

    90 km per uur. Dacht dat katalysators bij hogere temperaturen beter werkten dus hogere snelheden. Daarbij begin is met carpoolen. Daar is meeste winst mee te halen plus minder last van filevorming.

  • agratax(1)

    @Gat. Je idee van carpoolen is zo slecht nog niet. Ik denk dat op de autoweg 1 snelheid om minder files te krijgen. Vb. Als ik de Amsterdam naar Assen rij hebt 100 km en dan 120 km en weer eens 100 km en het laatste stukje 130 km. Hiermee heb ik de nodige file vorming voor de kiezen door dat steeds weer afremmen en indikken. Voor de specialisten blijkt de file vorming nog steeds een raadsel te zijn, dat niet oplosbaar is.

Of registreer je om te kunnen reageren.