Home

Nieuws

Flink meer Beter Leven-producten verkocht

Vorig jaar besteedde de Nederlandse consument fors meer aan producten met een Beter Leven-keurmerk.

Ten opzichte van 2016 werd voor bijna 40% meer van deze, als duurzaam aangemerkte, voedselproducten verkocht. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2017 die minister Schouten dinsdag 30 oktober naar de Tweede Kamer stuurde.

In de monitor wordt met duurzaam geproduceerd voedsel bedoeld dat consumenten producten herkennen aan een duurzaamheidskenmerk zoals Beter Leven of biologisch. De Nederlandse consument besteedde €1,6 miljard aan Beter Leven-producten. De biologische producten lieten een toename in verkopen zien van 5% en stegen naar een waarde van € 1,2 miljard.

Uitgaven en aanbod nemen toe

In totaal waren de uitgaven aan duurzame producten € 4,5 miljard: een stijging van € 730 miljoen ofwel 19%. Het marktaandeel duurzaam voedsel is daarmee een procentpunt gestegen van 10% naar 11%.

Er was vooral een groei in vlees en vleeswaren. In die productgroep werd 40% meer aan duurzame producten gekocht. Het grootste marktaandeel binnen een productgroep is weggelegd voor eieren: 37% van alle verkochte eieren was duurzaam. Er werd echter wel 8% minder duurzame eieren verkocht, vanwege een kleiner aanbod door de fipronilaffaire en de ophokplicht.

Het aandeel duurzame producten in supermarkten, zoals producten met Beter Leven-keurmerk, neemt ieder jaar toe.

Of registreer je om te kunnen reageren.