Expertblog

‘Meer controle krijgen over persoonlijke gegevens’

Op dit moment kijken we met z’n allen nauwelijks om naar onze persoonlijke data. Maar dat is niet houdbaar in een wereld waarin persoonlijke gegevens de meest waardevolle valuta zijn.

Ik las deze week online een artikel over de dominantie van technologietitanen als Google, Facebook en Amazon. De centrale vraag was of er nog mechanismen te bedenken zijn die ervoor kunnen zorgen dat er ook in het digitale tijdperk sprake blijft van marktwerking. Mechanismen die niet ten koste gaan van de voordelen die we met z’n allen halen uit de schaal waarop deze partijen opereren.

Het grootste probleem is dat deze titanen data niet alleen benutten om hun eigen diensten te verbeteren, maar data ook hamsteren om concurrentie te onderdrukken. Een markt die gedomineerd wordt door een handvol technologiegiganten beperkt innovatiemogelijkheden en verarmt het ecosysteem, en is dus slecht voor de consument.

Digitale innovatie bevorderen

De auteur ziet twee mogelijkheden voor autoriteiten om digitale innovatie te bevorderen. In de eerste plaats adviseert hij beter gebruik te maken van het mededingingsrecht, om paal en perk te stellen aan het agressieve opkoopgedrag van technologiereuzen van mogelijk disruptieve start-ups.

In de tweede plaats moeten gebruikers meer controle krijgen over hun persoonlijke gegevens en zelf kunnen bepalen met wie ze deze gegevens willen delen. Op dit moment kijken we met z’n allen nauwelijks om naar onze persoonlijke data. We nemen genoegen met de ‘gratis’ diensten die bedrijven op basis van die gegevens ontwikkelen. Maar dat is niet houdbaar in een wereld waarin persoonlijke gegevens de meest waardevolle valuta zijn.

Kritisch, vrij en onafhankelijk onderzoek

Wat mij betreft wachten we niet alleen op de autoriteiten. We kunnen als consument zelf ook keuzes maken. Je oogst tenslotte wat je zaait. Om goede keuzes te maken hebben we kritisch, vrij en onafhankelijk onderzoek nodig. Zo ben ik deze week radicaal gestopt met PayPal, nadat een online onderzoeker een visualisatie deelde van de waslijst aan partijen waarmee PayPal mijn betaalgegevens deelt. Dit type onderzoek heeft de landbouw heel hard nodig!

Of registreer je om te kunnen reageren.