Home

Achtergrond 5 reacties

Moties te koop? Dat wil zelfs Vogelaar niet

Mesdagfonds-voorzitter Jan Cees Vogelaar werd afgelopen zaterdag 14 maart behoorlijk onder vuur genomen door de Volkskrant. Hij zou, zo was de suggestie, Kamermoties hebben gekocht via een public affairs-bureau.

Wie was er de oorzaak van dat er vorige week een verhaal in de Volkskrant kwam dat het Mesdagfonds vier Kamermoties had gekocht?

Dat was Jan Cees Vogelaar zelf. Achteraf zegt hij dat hij het allemaal niet zo bedoeld heeft – en dat is nog heel plausibel ook.

Boeren Beleefdag

Waar kwam dat verhaal vandaan? Daarvoor moeten we terug naar Kollumerzwaag, 4 oktober 2019, toen Mulder Agro een Boeren Beleefdag hield waar Vogelaar een toespraak hield onder de titel 'De bodem als basis’.

Waterkwaliteit en Veehouderij

Voor een gehoor van pakweg honderd boeren en andere belangstellenden legde Vogelaar uit wat het Mesdagfonds doet. Hij haalde het Mesdagonderzoek Waterkwaliteit en Veehouderij aan. Aanleiding voor dat onderzoek was een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving waarin stond dat de veehouderij verantwoordelijk was voor twee derde van de mineralen in het oppervlaktewater. Het Mesdagonderzoek kwam uit op een derde.

Heel plat, we hebben gewoon een public affairs-bureau ingehuurd

Met het Mesdagonderzoek ging hij naar de Tweede Kamer. “Heel plat, we hebben gewoon een public affairs-bureau ingehuurd (…). En gezegd: joh, jullie lopen alle dagen in de Tweede Kamer, kunnen we dit regelen met moties in de Kamer? Ja, zei het public affairs-bureau, dat kan. Wat moet dat kosten? € 2.500 per motie, no cure no pay. Nou hup: zorg dat er vier moties komen, alle vier aangenomen. Nou hij 10 [duizend] € rijker, en wij 10 [duizend] € armer. Maar wel vier moties in de tweede Kamer, en het PBL-verhaal was ontkracht.”

Nu zegt Vogelaar dat niet klopt wat hij de boeren in Kollumerzwaag vertelde

Nu zegt Vogelaar dat niet klopt wat hij de boeren in Kollumerzwaag vertelde. Het public affairs-bureau is wel betaald, maar voor het advieswerk dat het bureau een jaar lang doet.

Vogelaars uitleg: ik heb gewoon de totale kosten (€ 10.000) over het hele jaar gedeeld door het resultaat: vier aangenomen moties. Dat komt uit op € 2.500 per motie. Achteraf zegt hij dat er niet vier moties waren aangenomen, maar drie. Dus eigenlijk was het nog duurder per motie.

Vogelaar heeft geen minuut minder geslapen om de publicatie, zegt hij. Maar hij vindt het wel vervelend voor het public affairs-bureau dat voor hem werkt.

Bureau spreekt weergave Vogelaar tegen

De eigenaar van het bureau, oud VVD-Kamerlid René Leegte, wilde eigenlijk geen woorden vuil maken aan de kwestie. Zoals Vogelaar het had verwoord in Kollumerzwaag ‘is niet hoe het gaat’, aldus Leegte. Dat zeggen ook andere professionele belangenbehartigers en medewerkers van Kamerleden die in Den Haag rondlopen.

Dat de woorden van Vogelaar in Kollumerzwaag bezijden de waarheid zijn, zegt wel iets over het gewicht dat moet worden gehecht aan de woorden van de voorzitter van het Mesdagfonds.

In Den Haag werden Vogelaars woorden in Kollumerzwaag afgedaan als grootspraak. “Je weet toch hoe Vogelaar is”, zei een politiek medewerker van een Kamerlid dat Vogelaar doorgaans gunstig gezind is.

Lees alles over het stikstofbeleid en het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in dit dossier.

Laatste reacties

  • Henk.visscher

    Dit soort geintjes hou ik niet van!

  • Zuperboer

    De vraag die gesteld moet worden is de volgende:"Hoe krijg je de waarheid in de wetgeving"? Nu wordt er weer interessant gedaan over Vogelaar. Maar t gaat toch om schoon water? Of ben ik nu naief?

  • wvdweijden1

    Beetje Trumpiaanse bluf?

  • farmerbn

    Eens met Henk.visscher

  • j.verstraten1

    Als je bijeenkomsten voor boeren bezoekt constateer ik dat er bijna geen sprekers zijn die de verleiding kunnen weerstaan om de gevestigde orde te kleineren of belachelijk te maken. Een menselijke eigenschap en moeilijk te onderdrukken. Sterker nog, ze oogsten applaus en een goede waardering van de aanwezige boeren waardoor hun marktwaarde als spreker stijgt en de organisatie is tevreden. De zoete koek van de sprekers gaat er gemakkelijk in bij de achterban en hun geloofwaardigheid stijgt tot grote pieken, maar op een steeds kleiner oppervlak.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.