Foto: Ruud Ploeg BoerenlevenAchtergrond

Jurrie Dedden: deze Deutz kan alleen maar heel hard

In de oorlog was hij gevorderd en onderdelen waren verschrikkelijk moeilijk te krijgen. Maar Jurrie Dedden kreeg hem weer aan de praat.

“Deze Deutz uit 1939 is een van de eerste trekkers, het is een soort autotrekker. Eigenlijk was hij toen mijn vader hem in 1957 van de melkrijder kocht al af. Hij had 13 jaar voor de melkwagen gelopen en was in de oorlog gevorderd geweest. Dat staat in de Duitse kentekenbrief die er nog steeds bij is.”

Foto: Ruud Ploeg

Foto: Ruud Ploeg

Ferguson populairder dan de Deutz

“Niet lang daarna kocht mijn vader de Ferguson FE35 die ik nu ook nog heb. Die Ferguson heeft een hefinrichting en was bij ons thuis meteen na aankomst al vele malen populairder dan de Deutz. Die kan eigenlijk niet veel anders dan gewoon hard gaan. Zijn enige pluspunt was dat hij elektrisch startte. Daarbij kwam ook nog eens dat onderdelen voor de Deutz ontzettend moeilijk te verkrijgen waren.”

Boerenzoon Jurrie Dedden (67) uit Steenwijk (Ov.) runt in zijn woonplaats al decennialang een landbouwmechanisatiebedrijf. Hier herbergt hij onderhand ook 30 oldtimers, waarvan 2 nog van zijn ouderlijk bedrijf afkomstig zijn: een Deutz F2M 417 van 30 pK en een Ferguson FE35 van 45 pK. - Foto: Ruud Ploeg

Boerenzoon Jurrie Dedden (67) uit Steenwijk (Ov.) runt in zijn woonplaats al decennialang een landbouwmechanisatiebedrijf. Hier herbergt hij onderhand ook 30 oldtimers, waarvan 2 nog van zijn ouderlijk bedrijf afkomstig zijn: een Deutz F2M 417 van 30 pK en een Ferguson FE35 van 45 pK. – Foto: Ruud Ploeg

Niet de goede onderdelen

“Zo lang ik me kan herinneren, stond de Deutz bij ons in de hoek van de schuur en zei mijn vader om de haverklap dat we die trekker toch echt eens aan de loop moesten krijgen. Na het landbouwbedrijf is mijn vader een landbouwmechanisatiebedrijf gestart.”

Het internet maakte dit langzaamaan steeds toegankelijker

“Hij nam een dealerschap bij ons in de buurt over, toevalligerwijs ook Deutz. Maar zelfs met die connecties kregen we de goede onderdelen niet boven tafel. Tot internet dit langzaamaan steeds toegankelijker maakte. Het is nog steeds stevig zoeken hoor, voordat je onderdelen van dit model te pakken hebt. Maar het lukt nu tenminste.”

“Na mijn 65ste besloot ik dat hij maar eens echt klaar moest. Ik heb spatborden na laten maken, pakkingen van ver besteld, uren en uren eraan gewerkt en hem helemaal gespoten. Eindelijk kan ik zeggen: ‘Hij loopt!’”

Dit artikel is onderdeel van de rubriek Trekker uit mijn jeugd.

Beheer
WP Admin