Akkerbouw

Achtergrond 1 reactie

Huisverkoop geeft meerwaarde aan het product

Akkerbouwer Menko van Zwol levert met een eigen bezorgdienst aardappelen aan vaste klanten. Daarnaast is er verkoop via kraampjes.

Op het erf van teler Menko van Zwol (38) in het Groningse Spijk staat de Amac-aardappelrooier in de startblokken. De vroege rassen zijn gerooid. De Dorés en de Frieslanders bleven steken op respectievelijk 27 ton en 32 ton. Het gewas kon niet op tegen de eerste hittegolf en ging onderuit.

Nicola’s, Bildtstars en Irenes zijn nu aan zet

De Nicola’s, Bildtstars en Irenes zijn nu aan zet. Van Zwol bevestigt nieuwe lampen. “Het is ’s avonds vroeg donker. Extra verlichting is dan welkom.” De Amac is berubberd en heeft zachte spijlen, belangrijk voor het groen rooien van vroege rassen. Enkele jaren geleden werd voor slechte weersomstandigheden een tweede Grimme rooimachine met axiaalrollen gekocht.

Lees verder onder de foto.

Van Zwol is dit jaar vroeg begonnen met rooien van zijn aardappelen vanwege het door de droogte hoge onderwatergewicht. - Foto's: Jan Willem van Vliet
Van Zwol is dit jaar vroeg begonnen met rooien van zijn aardappelen vanwege het door de droogte hoge onderwatergewicht. - Foto's: Jan Willem van Vliet

We hebben een hogeschoolstudent onderzoek laten doen. Toen bleek dat we meer kosten moesten doorberekenen, zodat we beter konden onderhandelen over de verkoopprijs

Van Zwol is tien jaar boer na in maatschap te hebben gewerkt met zijn vader. Zijn vakopleiding bestond uit de Middelbare Agrarische School. De mogelijkheid om naar de has te gaan viel af toen hij hoorde dat hij veel verslagen moest schrijven. Hij verliet de schoolbanken en ging werken op het bedrijf van zijn ouders. “In de praktijk leer je het meest. Dat neemt niet weg dat je weleens kundigheid mist. In het begin was de verhouding kosten en vraagprijs van de tafelaardappelen in onbalans. Op ons verzoek heeft een hogeschoolstudent onderzoek gedaan. Toen bleek dat we meer kosten moesten doorberekenen, waardoor we beter konden onderhandelen over de verkoopprijs. Nu staat onze afzet als een huis.”

Lees verder onder de foto.

De sorteer- en inpaklijn is ingericht op snel omschakelen om aan de wensen van de klant te voldoen.
De sorteer- en inpaklijn is ingericht op snel omschakelen om aan de wensen van de klant te voldoen.

Meerwaarde product door huisverkoop

Door de huisverkoop geef je meerwaarde aan het product. “Je hoort collega’s soms klagen dat supermarkten het meeste verdienen aan de aardappelen. Zodra hun aardappelen achter de planken liggen zeggen ze ‘daar ligt mijn eindproduct’. Integendeel, zeg ik dan. Je bent nog maar op de helft. De afzet is minstens even veel werk. Wij hebben drie medewerkers. Met twee ben met ik minimaal drie dagen per week bezig met inpakken van aardappelen. De derde bezorgt ze.”

Lees verder onder de foto.

De goede bereikbaarheid van de kraampjes met tafelaardappelen is doorslaggevend voor de omzet.
De goede bereikbaarheid van de kraampjes met tafelaardappelen is doorslaggevend voor de omzet.

Zodra de aardappelen droog zijn, worden ze op maat gesorteerd. Daarna worden kluiten en loofresten eruit gehaald. De tarra mag in de eerste fase maximaal 5% zijn. Vervolgens worden ze in de week van verkoop voor de tweede keer gesorteerd totdat ze schoon zijn. Daarna gaan ze ongewassen in papieren zakken, clipzakjes of genaaide netzakken variërend van 2,5 tot 5 kilo.

Afzetkanaal 1: bezorgdienst

De huisverkoop verloopt langs drie kanalen. Ten eerste is er de bezorgdienst. Twee bestelbusjes rijden langs vaste klanten. Eenmaal per twee weken komen zij bij de mensen aan de deur. Aardappelen vers van het land geven leuke reacties: ‘we proeven het verschil’ en ‘de aardappelen smaken goed’. “Ja, daar krijg ik een blij gevoel van. De keerzijde is dat als de bezorger een half uur te laat komt, mensen direct bellen met de vraag ‘waar blijven mijn aardappelen’.”

Afzetkanaal 2: supermarkten

Het tweede afzetkanaal vormen de supermarkten met eigen verkoop van aardappelen, cafetaria’s, lunchrooms en horecabedrijven die zelf friet maken.

Afzetkanaal 3: kraampjes bij winkels en snelwegen

Het derde afzetkanaal zijn de kraampjes; zeven stuks. Ze staan bij winkels en langs snelwegen. De winkelier let op de voorraad en zet het kraampje ’s avonds weer binnen.

De plaats van de kraampjes is bepalend voor de omvang van de verkoop. De consument wil er niet voor omrijden. Uit een test van Van Zwol bleek dat de afzet schrikbarend daalde toen de kraam van de snelweg naar het erf verhuisde.

Lees verder onder de foto.

De tarravrije aardappelen worden keurig in papieren zakjes of netzakken verpakt, variërend van 2,5 tot 5 kilo.
De tarravrije aardappelen worden keurig in papieren zakjes of netzakken verpakt, variërend van 2,5 tot 5 kilo.

We hebben rode bietjes geprobeerd, maar mensen kopen liever kant-en-klare producten

De prijzen van de zakjes zijn de hele zomer hetzelfde. Ook is er geen prijsverschil per ras. “Mensen hebben contant geld bij zich. Alleen de vroege aardappelen zijn duurder. De eerste Dorés en Frieslanders haal ik uit Zeeland.”

Experimenten met nevenproducten stelden teleur. “We hebben rode bietjes geprobeerd, maar mensen kopen liever kant-en-klare producten. Ook appels en peren, wortelen, droge worsten en uien hebben we gehad. Maar de hoeveelheid extra werk woog niet op tegen de baten.”

Een beetje schurft is niet erg

Cruciaal vindt hij de kwaliteit. “Elke aardappel van ons wordt geschild. Mankeert er iets aan, dan krijg ik dat direct te horen van de klant. Dat is een verschil met het bulkproduct dat bemonsterd wordt. Ze moeten onder de schil dus goed zijn. Omdat ze geen knolbehandeling krijgen en niet worden gewassen, is een beetje schurft niet erg, maar ritnaaldpuntjes daarentegen wel.”

Ook de smaak is erg belangrijk, legt de ondernemer uit: “Hoe ik daar op teel? Nou, door te letten op de raseigenschappen. Ik koop het pootgoed, in de maat 35-55 vanwege onze lepelpootmachine, zoveel mogelijk in de buurt. Verder moeten ze goed afrijpen en het juiste meelgehalte hebben. Wil de consument een kruimige aardappel, dan moet hij ook kruimig zijn. Dat betekent dat je weleens concessies moet doen. Onze Bildtstar was bijvoorbeeld nog lang niet aan de maat, maar omdat het onderwatergewicht 420 was, hebben we ze toch volvelds doodgespoten. Het streven is om onder 400 te blijven.”

Lees verder onder de foto.

Menko van Zwol (38). In Spijk (Gr.) ligt het akkerbouwbedrijf waar Menko van Zwol woont met zijn vrouw Kim (37) en Annejet (5). De teelt en verkoop van tafelaardappelen staan er centraal.
Menko van Zwol (38). In Spijk (Gr.) ligt het akkerbouwbedrijf waar Menko van Zwol woont met zijn vrouw Kim (37) en Annejet (5). De teelt en verkoop van tafelaardappelen staan er centraal.

Menko van Zwol (38) in Spijk (Gr.) – Bedrijfsgegevens:

25 hectare tafelaardappelen
10 hectare bieten
30 hectare wintertarwe
3 medewerkers
2 bestelbusjes
7 kraampjes

Lees verder onder de foto.

De Nicola’s, Bildtstars en Irenes komen mooi uit de grond met de Amac-aardappelrooier.
De Nicola’s, Bildtstars en Irenes komen mooi uit de grond met de Amac-aardappelrooier.

‘De consument moet je bedrijf kunnen herkennen aan de huisstijl van de posters, borden, logo’s en de website’

Foto

  • Huisverkoop geeft meerwaarde aan het product

Eén reactie

  • agratax(1)

    Deze huisverkoop was eeuwen lang de werkwijze van de boerenstand. Wat is er misgegaan met de samenwerking tussen boeren in hun cooperaties. Co-op 's (behoren) zijn het verlengstuk van het boerenbedrijf te zijn en daarmee de handelsvuist van de boeren. Zijn de coop's te groot geworden en daardoor te bureaucratisch en staan ze te ver van de praktijk? Zijn ze te veel gericht op het instituut en zijn ze het doel (inkomen verbetering voor de leden) uit het oog verloren?

Of registreer je om te kunnen reageren.