VarkensNieuws

Hilckmann slacht in Haps weer voor retail

Nijmegen – Slachterij Hilckmann gaat op de nieuwe locatie in Haps ook voor retail slachten. Het vleesbedrijf wil 15 procent van de omzet in de consumentenmarkt gaan afzetten. Nu levert Hilckmann voornamelijk aan de industrie.

De nieuwe fabriek is in juli 2017 operationeel, zeggen directeur Kathelijne Hilckmann en commercieel manager Peter de Haan. Het licht voor de bouw van de slachterij in Brabant staat op groen nadat deze maand eindelijk een akkoord werd bereikt met de gemeente Nijmegen over de aankoop van het terrein van Hilckmann aan de Waal. De Nijmeegse wethouder Bert Velthuis verklaarde in de media dat met de verplaatsing €25 miljoen is gemoeid.

Weer produceren voor retail

Op de nieuwe locatie in Haps gaat Hilckmann weer produceren voor de retailmarkt, een afzetgebied die de slachterij enkele jaren geleden opgaf omdat ze het in Nijmegen ‘logistiek niet meer goed konden invullen’. Een en ander betekent dat de slachter in Haps ook andere type varkens aangevoerd wil krijgen dan de industrievarkens die ze nu verwerkt.

State-of-the-art

In Haps komt een state-of-the-art slachterij, zegt De Haan. “We gaan een paar hypermoderne uitbeenlijnen plaatsen die op nog maar een paar plekken in de wereld zijn geïnstalleerd. Die lijnen geven een de ene kant een volledige traceability op je eindproduct en aan de andere kant hoge uitbeenpercentages en rendement.” 100 procent traceerbaarheid is een novum, zegt De Haan. Volgens beide managers wordt traceability een belangrijk thema in de varkenshouderij.

Productiecapaciteit

Hilckmann en De Haan willen niet prijsgeven hoeveel ze gaan investeren in de nieuwe slachterij. In Haps zetten ze vooralsnog in op een productiecapaciteit die ongeveer even groot als in Nijmegen, waar Hilckmann nu 25.000 varkens per week slacht.

Beheer
WP Admin