VarkensNieuws

Bordeskeuring mag weer, pilot met stalkeuring exportvarkens

Den Haag- Varkens bestemd voor export mogen vanaf zaterdag weer via bordeskeuring op verzamelplaatsen gekeurd worden. Dat meldt voorzitter Henk Bleker van Vee&Logistiek Nederland.

Na onderhandelingen met de NVWA is overeenstemming bereikt over de bordeskeuring, die sinds vorig jaar niet meer was toegestaan. Bij bordeskeuring worden varkens op een verzamelplaats in de vrachtwagen gekeurd vanaf een beweegbaar bordes. Dit heeft als voordeel dat er geen NVWA-dierenarts aanwezig hoeft te zijn bij het laden van de dieren.

“Vorig jaar hebben we een pilot gedaan met bordeskeuring van varkens op verzamelplaatsen, waarbij NVWA-dierenartsen de varkens in de vrachtwagens keuren vanaf een bordes. Dat is goed verlopen, maar volgens het ministerie van Economische Zaken voldeed deze manier van werken niet helemaal aan de Europese richtlijn omdat varkens voor of tijdens het laden gekeurd moeten worden. Nu is toch met de NVWA overeen gekomen dat bordeskeuring voor twee jaar wordt toegelaten voor alle varkensexporten”, zegt Bleker. Hierdoor kan de exportkeuring sneller, goedkoper, flexibeler en diervriendelijker plaatsvinden dan de verplichte klepkeuring bij het laden van de varkens uit de stal.

De  bordeskeuring begint zaterdag bij exportverzamelplaatsen Reimink in Dalmsholte en Animo in Venhorst. Ook andere exportverzamelcentra mogen weer bordeskeuring toepassen, mits er een arbo-gekeurd bordes aanwezig is voor NVWA-controleurs.

Naast de bordeskeuring begint volgende week ook een pilot met stalkeuring van exportvarkens. Deze pilot geldt voor twee weken, waarbij drie varkensexporteurs Reuling, Schuttert en Dijk vijftig vrachten mogen laden bij tien geselecteerde varkenshouders. Na de eerste pilot zal worden geëvalueerd door de NVWA. Als blijkt dat het werkt, wordt de proef uitgebreid met meer exporteurs voor een periode van een half jaar. Als ook deze proef naar tevredenheid verloopt, wordt stalkeuring weer volledig toegelaten, legt Bleker uit. “We kunnen zeggen dat de deur nu op een kier staat. Als deze pilot lukt gaat hij half open en als ook deze pilot goed gaat, staat de deur weer volledig open”, zegt een tevreden voorman van Vee&Logistiek Nederland.

De pilot is mede door LTO en NVV weer tot stand gekomen. Eerder werd stalkeuring afgekeurd omdat er andere varkens werden geladen dan er gekeurd werden. Nu is dat geborgd doordat de dieren die afgekeurd worden voor transport 72 uur aantoonbaar op het bedrijf moeten blijven. “Als er dus 200 varkens gekeurd worden en er worden twee dieren afgekeurd, mogen er 198 varkens geladen worden en van de overige twee moeten traceerbaar op het bedrijf blijven”, legt Bleker uit.  Het laten keuren van andere varkens dan die op transport gaan, is volgens Bleker geen risico. “Daar heeft niemand belang bij. Waarom zou je varkens laten keuren die toch niet mee gaan?”

Bleker is positief dat de beperkingen die een jaar geleden werden opgelegd na het afkeuren van het QLL-kwaliteitssysteem, nu weer deels van de baan zijn. “De onderhandelingen waren niet makkelijk.”

De toelating van de bordeskeuring en de pilot heeft volgens hem ook effect op de prijsvorming van varkens, omdat de export nu eenvoudiger wordt.

Beheer
WP Admin