Varkenshouderij

Nieuws 2659 x bekeken 19 reacties

Beursprijs volgt daling Duitse varkensprijs

Zoetermeer - De beursprijs voor geslachte varkens daalt volgende week met 7 cent naar €1,54 per kilo. Daarmee volgen varkenshandelaren van Vee & Logistiek Nederland de Duitse prijsdaling.

Duitse slachterijen verlaagden hun varkensprijzen afgelopen woensdag ook met 7 cent naar €1,60 per kilo exclusief btw. De beursprijs voor levende varkens daalt met 5 cent naar €1,22 per kilo.
Door de forse daling van de varkensprijzen brengen biggen ook veel minder op. Biggenhandelaren verwachten voor volgende week een daling van de beursprijs met €2,00 naar €39,00 per stuk.

Laatste reacties

  • niet

    ja wat is de beurs nog waard??? Ze lopen er gewoon achteraan!! Ongelofelijk dat ze zover zakken met dit weer!!! Kan mij iemand vertellen waarom ze zover zakken???

  • keesverstralen

    afspraken tussen slachterijen en supermarkten die nu hun acties/kortingen in de winkel hebben liggen

  • Wim Toornstra

    Wat is het hele ondernemerschap in de varkenshouderij in NL nog waard.
    Hele bedrijfsvoering is in een harnas gegoten.Is meer overleven dan ondernemen.


  • niet

    Ferdy ben het met je eens, je mag niets je moet je alleen maar aan regels houden hoe hun (de consument) het wil maar betalen nee hoor!!! Het is nog erger hier dan in het oost blok vroeger!! Dan zijn het waardeloze verkopers die niets toevoegen. Een keer nee zeggen geeft niets laten ze het bij een ander halen!!

  • BoB de Bakker

    @ferdy, dat is juist ondernemerschap, omgaan met opbrengstverschillen. Te vergelijken met een taxichauffeur, de ene dag veel klanten, een andere dag nog geen hond die mee wil.

  • Wim Toornstra

    Nee Bob met de prijs schommelingen heb ik totaal geen moeite. Dat hoort bij ondernemerschap. Maar de totaal doorgedraafde wetgeving het is nooit genoeg, als Europa zegt het moet zo gaan we in NL weer een stapje verder. Mest wetgeving ook zo een kunstmatig in stand gehouden probleem. Ammoniak een wirwar van metingen en aannames waar niets van klopt. En nu hebben we weer de provincies die interessant gaan doen met hun zorgvuldigheid scores. Al dit soort onzin ontneemt menig varkenshouder het plezier in het zgn. ondernemerschap.

  • zeugenstal

    mee die prijs schommeling heb ik toch wel moeite laatste weken zeker nu ik ze bekwaam heb , al in al out systeem ,, lekker is dat

  • joannes

    Jij maakt de verkeerde vergelijking beste @Bob de Bakker, het is de vergelijking die de advies wereld ook zo graag gebruikt. En..... er van uitgaat dat de klant voldoende vrije (productie) capaciteit te beschikking heeft voor/op het moment van consumptie! Een absoluut onzinverhaal in de veehouderij! Een bedrijftak waar met dagelijkse groei gewerkt wordt naar een eindproduct. Nb een slecht te conserveren eindproduct; of je moet er allemaal hulpmiddelen voor inzetten. Die taxi van jouw heeft hoge variabele kosten, de brandstof en de chauffeur, in vergelijking tot vleesproductie die van conceptie tot consumptie afhankelijk van vleessoort een half jaar tot meerdere jaren, in vaste kosten genereren om het dier te verzorgen. Prijsschommelingen zouden alleen nut hebben de vraag en aanbod periodes te definiëren zodat productie daar op kan sturen, maar met natuurinvloeden heeft ook dat weinig nut. Kortom een stabiele prijs voor zowel de consument als de producent is van groot belang. En voor dat beetje tekort of overschot zouden we met die kostbare conservering moeten kunnen aanpassen; niet met de prijs!

  • joannes

    Overigens @Bob de Bakker, die taxi wereld is een totaal verkeerd voorbeeld, met haar vergunningenstelsel, en verworden tot een business die vooral misbruikt wordt door maffia achtige bedrijven die flexibiliteit en responsiviteit misbruiken om kosten en prijzen af te schermen voor regulatore bemoeienis. Het nieuwe fenomeen Ubber bewijst dat met haar transparante flexibiliteit en responsiviteit.

  • BoB de Bakker

    @joannes, jij wilt dus een van te voren vastgestelde prijs ontvangen, dus weer terug naar contractproductie van de jaren 70. Niets mis mee maar ik denk dat je collega's er anders over denken. Toen waren ze ook bang dat handel en industrie een te groot stuk van de koek kreeg.
    ik denk dat taxi wereld een goed voorbeeld is. Zijn er teveel taxi's, gaat de ritprijs onderuit want vergunning word niet ingetrokken. Varkenshouderij is toch ondertussen ook een vergunningen- en dierrechtenbrij geworden. Staat een taxi stil geen variabele kosten, leg je geen biggen op, dalen ook geen variabele kosten.
    Ik heb meer het idee dat in de varkenshouderij een algemeen ongenoegen is ontstaan, men vindt het niet leuk meer, alle dagen tussen de varkens.

  • joannes

    @Bob de Bakker, je mist het argument in #8, een taxi product is direct leverbaar nadat de relatief lage investering, in verhouding tot potenciële omzet, is gerealiseerd. (Varkens) Vlees heeft een jaar nodig vanaf moment van conceptie, dus verre van direct leverbaar! Vandaar het begrip varkenscyclus weet je wel?

  • BoB de Bakker

    Joannes, argument in #8 gaat niet op. Er is geen tekort aan varkensvlees. Een slachthuis kan elke dag beschikken over varkens, een hele korte cyclus. Dus de consument kan in alle jaargetijden beschikken over vers varkensvlees, net als het kan beschikken over taxi's. Pas wanneer het aanbod van varkens aanmerkelijk slinkt of wanneer de vraag extreem toeneemt (bijv. wanneer moslims morgen varkensvlees gaan eten)zal de prijs gaan stijgen. Opbrengstprijs zal in een liberale markt altijd de kostprijs volgen en de kostprijs is de laatste maanden met ettelijke euro's gedaald vanwege lagere voerprijzen.

  • joannes

    @Bob de Bakker, weer een grote denkfout! Natuurlijk is er nu geen tekort aan varkensvlees omdat jaren is gestuurd op kostprijsverlaging met schaalvergroting om niet alleen de NL markt te domineren maar de EU en daarbuiten voorzover mogelijk. Allemaal mogelijk dankzij conservering, opslag, verlengen van transport afstanden en verbetering van transport condities. Het productie apparaat voordurend producerend in de overtuiging dat met de laagste kostprijzen producten altijd met een redelijke marge verkocht zouden kunnen worden. Taxi´s opereren met hun productie capaciteit lokaal, Varkensboeren opereren internationaal tot mogelijk mondiaal omdat de overschotten via conserverings technieken weg gewerkt worden. En die overschotten.....volgens dat jarenlange beleid van internationale kostprijsdominatie concurrerent, met een blijkbaar acceptabele marge te verkopen waren. Nu de overheid een rem op uitbreiding en kostprijsverlaging heeft gezet worden we ingehaald en is die Nederlandse productie overcapciteit ineens niet meer concurrerent. Het gevolg is het failliet van een hele industrie of eigenlijk bedrijfskolom met boeren en verwerkers!

  • BoB de Bakker

    Je wilt dus tegen de klippen blijven uitbreiden en de produktie niet reguleren. Dan is het geen wonder dat forums blijvend vol blijven lopen met klagende varkenshouders. Ik weet ook niet hoe je de produktie reguleert maar één ding is zeker, in landen waar de kostprijs het laagst is krimpt de varkensstapel momenteel het hardst.

  • joannes

    Wanneer ik iets ¨te willen¨ krijg, zou ik me in eerste intantie afvragen hoe ik die gemeenschap die nu voor hun inkomen afhankelijk is van dat ¨foute¨ beleid, minder afhankelijk kan maken. Minder afhankelijk van expansie! Je kan niet met vergunningen corrigeren, de botte bijl, zonder grote schade te veroorzaken. Op het moment dat Nederlands varkensvlees niet meer concurrerend is, neemt een ander land die Internationale markt over en ploft de gehele sector in elkaar omdat, met inmiddels meer dan 50% export, die internationaal te duur is geworden. Daarmee zijn die vergunningen de trigger die de domino doen vallen. Denken dat het alleen een lokale markt is - zoals die taxies van jouw- die je moet reguleren is een calimero reactie op iets wat veel omvangrijker en gecompliceerder is.

  • varkenshouder1

    Ik vraag me meer af of er wel teveel is. Op momenten dat er weinig varkens zijn dan schroeven ze de prijs per direct omlaag. Hier lijkt toch een echte marktmachtwerking aan de gang te zijn. Die begint volgens mij bij een Aldi/Lidl en de rest moet volgen. Misschien zou de bezem flink door deze goedkope grootgrutters gehaald moeten worden.
    Andere vraag wordt hoelang varkenshouders dit nog volhouden. Hier gaan klappen vallen.!!!

  • joannes

    @Varkenshouder1, het zijn altijd de laatste varkens die net te veel of net te weinig veroorzaken. In verhouding hebben die een grote hefboom functie op de prijs. Bij tekorten, een forse stijging, bij overs een forse daling. Vergelijkbaar met: je kan de emmer bijvullen tot de rand en vervolgens loopt elke druppel erbij eruit. Of je moet een grotere Emmer gebruiken - een grotere markt bedienen - of je moet de overschotten met prijsdalingen in diezelfde markt - Emmer - proberen te proppen. Een oplossing is conserveren of in de vriezer maar dat is kosten toevoegen zonder een duidelijke bestemming: Per saldo te veel Onzekerheid voor prijsbehoud!

  • Bart Jan

    @joannes, wat je zegt klopte in het verleden. Het enige wat nu nog klopt is de hefboom naar beneden, up side is het hefboom effect al lange tijd gedecimeerd.

  • joannes

    @Bart Jan, stel dat de Verwerkers bij lagere (Supermarkt) afnames wat overreageren, de Markt dus iets te klein in schatten en de Prijs lager afgeven. Versnellen de Varkensmesters dan hun leveringen? Of vertragen ze? Bij vertragen produceren ze extra kg die ook nog eens extra kosten genereren. Vertragen leidt dus tot extra overvoeren van de markt! en verdere Prijsdalingen! Versnellen zou het omgekeerde veroorzaken en de Markt en Prijs eerder doen herstellen. Herstellen omdat het kgs en kosten uit de Markt neemt.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.