Foto's: Annechien ten Have VarkensOpinie

Ierse consument is winnaar

In Ierland strijden aanbieders om de gunning bij retailers, terwijl retailers strijden om de gunst van de consument. En wie wint er? Juist, de consument.

Ik kreeg de kans om een kijkje in de keuken te nemen bij een Iers vleesbedrijf tijdens mijn Nuffield-reis. De CEO van het bedrijf vertelde me dat het ook in Ierland niet makkelijk is om marge te maken bij de supermarkt. De marge is momenteel veel lager dan drie jaar geleden. Er moet regelmatig opnieuw worden aanbesteed. Zo was er in februari-maart 2015 een nieuwe tender, omdat de kostprijs daalde en het voer goedkoper werd. Er zijn vijf grote retailers in Ierland. Een minimumaantal van twee retailers is nodig, omdat bedrijven anders te afhankelijk zijn.

Retailers beconcurreren elkaar

Het probleem is de onderlinge concurrentie tussen retailers. De aanbieders strijden om de gunning bij de retailers, terwijl de retailers onderling strijden om de gunst van de consument door de goedkoopste te zijn. De jaarlijkse boodschappen zijn de laatste dertig jaar veel goedkoper geworden. Van deze hele competitiestrijd is de consument de winnaar!

Aldi en Lidl veroveren ook de Ierse markt

In 14 jaar tijd hebben Aldi en Lidl samen een marktaandeel van 19% veroverd in Ierland. Vroeger wilde niemand met de boodschappentas van Aldi of Lidl worden gezien, tegenwoordig is de consument er trots op vanwege de goede kwaliteit. Kwaliteit met een mooi range producten en dat voor dezelfde prijs. De winkels zijn kleiner dan de gemiddelde supermarkt, er is minder overhead en minder keuze, maar wel meer kwaliteit.

Irish Pork Filet. Let eens op het merk: het klavertje drie uit Ierland. Op de verpakking zijn ook de groene Ierse weiden te zien. Deze verpakking zou in Nederland overigens niet ‘Wakker-Dier-proof’ zijn, want ook Ierse varkens zitten in stallen en lopen niet in de groene weiden. 

Ierse boer overleeft in competitieve markt
Hoe overleven Ierse boeren in een dergelijke competitieve markt? Het antwoord luidt: elk jaar verbeteren. Zorg voor lage kosten en een goede kwaliteit. Produceer efficiënt. Kijk niet één jaar vooruit, maar meerdere jaren. Heb bij het ontwikkelen van producten oog voor jongeren. Zij willen een snel-klaarmaaltijd. Kijk ook naar winkels als Marks & Spencers, zij maken boodschappen doen weer spannend en opwindend. Trends in de markt zijn: Ribworld, pulled pork en co-branding, dus een merkham gecombineerd met een whiskymerk. Ik kijk ernaar uit om dit ook in het Nederlandse winkelschap te zien liggen.

Beheer
WP Admin