Redactieblog

1422 x bekeken 9 reacties

Het gelijk van de tv

Economisch, maatschappelijk en sociaal gezien kunnen we niet zonder boeren. Het beste bewijs daarvoor is het tv-programma Boer zoekt Vrouw.

Televisie en publieke opinie, beide zijn anno 2014 onafscheidelijk. Het medium tv is bij uitstek geschikt om in kaart te brengen hoe meningen en opvattingen luiden. In feite is televisie een graadmeter van de publieke opinie, van wat we nu eigenlijk met ons allen willen.
Met betrekking tot de agrarische sector baart die publieke opinie sommigen grote zorgen. Weliswaar kennen we allemaal de – naar mijn overtuiging verontrustende – berichten over de teruggang van de boerenstand. ZLTO-voorzitter Hans Huijbers is pas écht bezorgd. Op maandag 28 april sprak hij in een tv-uitzending van Een Vandaag die zorg duidelijk uit. De dag erna meldde Omroep Brabant: ‘Kwestie van tijd voordat laatste boer licht uitdoet’.
De kern van de tv-uitzending was dat uit onderzoek van Alterra blijkt dat de komende twintig jaar 24.000 boerenbedrijven worden opgedoekt en dat ZLTO zich ernstig zorgen maakt om de toekomst van Nederlandse boeren. Het is duidelijk – en dat weet u beter dan ik – dat als gevolg van allerlei ontwikkelingen, niet in de laatste plaats van politieke en maatschappelijke aard, het boerenbestaan wordt geconfronteerd met steeds verdergaande beperkingen. Die dreigen ertoe te leiden dat er straks geen boeren meer zijn. Zo heeft het burger-initiatief in Noord-Brabant ‘Megastallen nee’ met 33.000 handtekeningen een proces van beperkingen en bevriezing voor agrarische bedrijven (veel ruimer dan enkel ‘megastallen’) in het leven geroepen. Voor een belangrijk deel zijn deze ontwikkelingen 
gebaseerd op emotie, niet op wetenschap of feiten.

Naar mijn stellige overtuiging wil echter niemand dat de boer verdwijnt. Ik ben er evenzogoed van overtuigd dat deze ontwikkeling tijdig wordt gekeerd. Economisch, maatschappelijk en sociaal 
gezien kunnen we niet zonder boeren. Dat willen we bovendien ook niet. En dat geldt niet alleen voor u of voor mij, ook ‘de burger’ wil niet dat de boer verdwijnt.
Het beste bewijs daarvoor bieden de verbluffende kijkcijfers van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw. Daaruit blijkt dat Nederland al seizoenenlang geboeid blijft door het programma over boeren en hun privéleven. De laatste aflevering scoorde 4,2 miljoen kijkers, ruim een honderdvoud van handtekeningen die de actie in Noord-Brabant heeft opgeleverd. Al vanaf november 2004 (!) is een kwart van Nederland verslaafd aan dit wekelijkse kijkje in de boerenkeuken. Een programma over emotie en bovendien een goede graadmeter voor de heersende publieke opinie dan enkel een aantal handtekeningen uit Brabant.

Ik ben ervan overtuigd dat televisie uiteindelijk gelijk krijgt. Een voorbeeld: in 1960 werd John F. Kennedy president van de Verenigde Staten. Hij werd niet gekozen omdat hij de betere kandidaat was, maar omdat hij het televisiedebat won van Richard Nixon.
De boeren zullen het licht niet uit doen. Het licht gaat pas uit als de tv uit gaat. En gelooft u mij, Yvonne Jaspers gaat nog jaren door. Omdat we dat met ons allen willen.

Laatste reacties

  • BW

    De televisiemakers moeten eens door die emotie heen prikken. Als de hele agrarische sector een jaar lang hun best doet om positief in het nieuws te komen kan op een zondagavond in 5 minuten alles teniet gedaan worden. Als de samenleving het echte leven van de agri-sector te zien zou krijgen zou er veel meer respect zijn. Daar heb je de media voor nodig, maar die nemen het zelden op voor ons. Laatst las ik de krant dat in Zweden een persoon dood gegaan was door het eten van vlees, terwijl dagelijks miljoenen mensen er van genieten. Dat soort berichten bedoel ik dus. Het is vechten tegen de bierkaai.

  • Mozes

    De televisie is niet zozeer de graadmeter van de publieke opinie maar de maker van de publieke opinie. Door hun berichtgeving sturen zij de mening van het volk. De invloed van televisie op de publieke opinie wordt minder als het publiek minder vertrouwen heeft in de juistheid van de berichtgeving. Wij moeten daarom in voorkomende gevallen zo nadrukkelijk mogelijk de onjuistheid van de berichtgeving aantonen. De sociale media kunnen daarbij helpen. Ook de Campina open boerderij dagen helpen hierbij.

  • pinkeltje

    Allemaal geleuter van niks. Gewoon naar de supermarkt, karretje volladen - wilt u pinnen of betaalt u contant - en weer gauw naar huis. TV kijken....

    De Nederlandse landbouw is nog steeds heel kleinschalig en dat zal ook zo blijven. Onze infrastructuur is immers ook heel kleinschalig. Vervolgens ligt er nog een heleboel goede landbouwgrond en daar blijven we voorlopig gewoon voedsel op produceren. En wie dat dan exploiteert, het zal de consument een rotzorg zijn. Als het maar lekker en veel is en liefst voor weinig. Ondertussen nog een beetje nostalgisch en fijnbesnaard doen en verder over tot de orde van de dag.

  • farmerbn

    Hoeveel leden moet je hebben om een omroep te starten? Een kleine omroep heeft per week wel een paar uur zendtijd en we kunnen dan zelf de programma's/documentaires maken. Als iedere boer lid wordt ,hebben we dan genoeg voor een omroep?

  • Fermer

    Zolang je op de nederlandse scholen als boer wordt neergezet als milieuvervuiler, veroorzaker van het broeikas-effect, de grootste veroorzaker van de klimaatveradering en het iemand die het dierenwelzijn totaal verontachtzaamt, kun je je goede imago wel vergeten.
    Wat je kinderen en jong volwassenen (aan)leert, wordt heel lang als 'waarheid' gezien. Elke poging, hoe objectief en waarheidsgetrouw ook, een reeël beeld te geven, zal door een simpele momentopname van een uitzonderlijke afwijkende gang van zaken, weer teniet gedaan worden. Vechten tegen de bierkaai heet dit. Mensen kunnen niet meer zelf kritisch nadenken, ze vallen weer terug in hun geconditioneerde patroon van denken, ze zullen dit zien als een bevestiging van hun oude aannames. De enige reden dat de burger de boer weer zal weten te waarderen om wat ze doet en voortbrengt, is als de nood weer aan de man zal komen.

  • minasblunders1

    Wat nog veel erger is, is het feit dat veel boeren dat zelf ook zijn gaan geloven. Wat jarenlang hersenspoelen al niet met een mens kan doen.

  • w v gemert

    Gelukkig stond vandaag in mijn trog: Nederlands varken het beste van de wereld aldus de toekomstige voorzitster van de NVV. Dit standpunt is eerder uitgesproken door de bestuursvoorzitter van Wageningen Universiteit en door Oxfam Novib een ontwikkelingsorganisatie in Nederland.

  • joannes

    Het gelijk van de TV wordt bepaald door hun sponsers met hun geld en het spektakel wat programma makers kunnen creëren. De Specialisten in Aandacht trekken zou je ze kunnen noemen. Vraag je dus eens goed af waarmee je voldoende Aandacht krijgt zodat je de sponsers, adverteerders, gemotiveerd houdt de financiële TVbalans gezond te houden voor deze Professionele bedrijfstak. Kortom weet wat hun belang is voor de verkoop van deze service en je begrijpt waarom Boer zoekt Vrouw aandacht krijgt - het emotionele gluren in andermans leven - maar ook de schandalen die met een vergrootglas geanaliseerd worden - het schandaal verkoopt altijd .. Wat echter weinig aandacht krijgt is het nut en de bijdrage aan de economie, want dat is normaal en heeft geen nieuwswaarde. Kortom TV heeft minder waarde dan je denkt omdat het altijd de extremen voor aandacht misbruikt voor hun business. Precies zoals sommige Politiek partijen zichzelf op de kaart willen zetten van tijd tot tijd.

  • varkenshouder1

    TV rechten kopen als sector om onszelf te promoten lijkt mij niet overbodig.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.