Varkenshouderij

Achtergrond 3588 x bekeken

Stap voor stap groeien met huisverkoop

Familie Meinen is begonnen met huisverkoop van varkensvlees. De ondernemers slachten vier tot zes varkens per maand. Eerste reacties: lekker vlees!

In de schuur op het erf van hun varkensbedrijf in Aalten (Gld.) hebben Henrike (30) en Mark Meinen (32) een winkel gebouwd. Het is klein. Niet direct veel kosten maken, vinden ze. Ze willen hun huisverkoop van varkensvlees stap voor stap uitbouwen, geleidelijk groeien is het devies. Dat lukt vooralsnog.

Toeristen komen langs, de borden naar HMM Boerenvlees volgend. Verderop is een camping. Daar is het barbecueweer. In de buurt groeit de klantenkring; klanten worden getrokken door de kwaliteit. Het vlees uit de supermarkt krimpt op het rooster, het vlees uit de boerderijwinkel van Henrike en Mark niet.

'Dat vlees van jullie krimpt niet'

“Ik heb vrienden”, vertelt Mark, “die kopen vlees in de supermarkt en zij realiseerden zich niet dat er zo’n verschil is met het vlees dat wij hier verkopen. Dat vlees van jullie krimpt niet, zeggen ze.”

Op zaterdagochtend brengt hij de varkens naar de slachterij Heinen Vlees in Zelhem. Daar gaan ze de stal in, om tot rust te komen. Als de stress uit het lijf is, smaakt het vlees beter, legt Mark uit. Op maandagmorgen worden ze geslacht.

Een ambachtelijke slager verwerkt het geslachte varken. Het vlees wordt dan, zo leggen Mark en Henrike ook uit op hun website, verpakt in stevige bakjes, gewogen, voorzien van etiketten en dan diepgevroren bij -35 graden. “Het grote voordeel van onze verpakking is dat de sappen in het vlees beter behouden blijven, wat de smaak en de houdbaarheid ten goede komt.”

Beweeg uw muis over het rode icoon voor meer informatie.

Meer verkopen en frequentere openingstijden

Per maand slachten ze nu zo’n vier tot zes varkens. Dat moeten er meer worden. Die ambitie is gekoppeld aan praktische zaken, zoals de openingstijden van de winkel; die zijn nu beperkt tot woensdagmiddag en zaterdag. Mark: “Als je elke dag opengaat, zit je toch wel gauw op zo’n drie varkens per week, denk ik.” Die schatting vindt Henrike wat aan de hoge kant, los van het feit dat een dagelijkse verkoop nog niet in de plannen zit.

Meer verkopen en frequentere openingstijden vragen snel om een grotere winkel. Dat vergt dan ook een nieuwe oriëntatie op de vereiste vergunningen. Met de huidige winkel konden ze in januari van dit jaar zó beginnen, de gemeente gaf zonder voorwaarden groen licht, maar dat zal anders zijn bij opschaling, weet Henrike.

Henrike Meinen (rechts) verkoopt vlees in een kleine winkel. Uitbreiding van deze huisverkooptak kan bij een nieuwe stal. Daarvoor heeft Mark Meinen plannen.

Verdiensten

Ze werken nu volgens de richtlijnen in het voedselveiligheidsplan, dat indertijd met steun van het ministerie van LNV is opgesteld door het Kennisnetwerk huisverkoop van biologisch vlees. Verder volgden ze een LTO-workshop huisverkoop.

Ze houden nu zo’n € 250 per varken over. Daar zijn de eigen uren niet in verrekend. Nog niet. Eerst moet een klantenkring worden opgebouwd. Als die er is, is beter te zeggen hoeveel ze nu aan de huisverkoop verdienen.

Henrike Meinen verkoopt vlees onder de naam HMM Boerenvlees. HMM staat voor Henrike Mark Meinen. Formeel is Henrike eigenaar.

Ondernemen zit in de genen

De boerderijwinkel zijn ze niet begonnen om een stevige inkomstenbron aan te boren. Ze willen beiden gewoon ondernemen. Henrike heeft commerciële economie gestudeerd aan hogeschool Windesheim in Zwolle en wil dat graag een vervolg geven in de praktijk. Bovendien zit ondernemen in haar genen; haar grootmoeder had naast de boerderij een winkel in kruidenierszaken aan huis. “En ik heb altijd gezegd: dat wil ik ook.”

Varkens met weinig vet en spek

Op hun gesloten bedrijf houden Mark en Henrike 425 zeugen. Het zijn Piétrain Excellents, gekruist met Groot Yorkshire × Nederlands Landvarken. Varkens met weinig vet en spek, stellen ze, dus goede vleeskwaliteit. Mark: “Ze doen het goed op ons bedrijf. Om de paar jaar kruisen we er een ander type in.” In een kleine schuur houdt Mark 400 vleesvarkens, waarvan hij de mooiste voor eigen slacht houdt. “De rest gaat naat Vion.”

In de vitrine liggen veel producten, van varkenshaas tot ribkarbonade, van rollade tot worst.

Gescheiden boekhouding

In de opzet van de boerderijwinkel is een scheiding gemaakt tussen huisverkoop en varkensbedrijf. Henrike is eigenaar van de winkel. Ze koopt de varkens in bij Mark. Ze betaalt daarvoor de kiloprijs zoals Vion die noteert. Van de 90 kilo vlees die na de slacht overblijft, moet een reeks aan kostenposten worden afgetrokken, zoals slacht, transport, koeling, afschrijving, verzekering, verpakking, airco, website. Wat overblijft is de marge. "Dat moeten we echt ontdekken”, zegt Henrike. Ze willen naar 30 procent.

Akkerbouw

Op termijn gaan ze meer dan vlees verkopen, zoals eieren en groenten, aangeleverd door boeren uit de omgeving. Nu al kunnen klanten naast vlees aardappelen kopen, afkomstig van de tweede tak van het bedrijf van Mark en Henrike, de akkerbouw.

Mark teelt consumptie- en zetmeel­aardappelen. In 1980 is zijn vader met de akkerbouwtak begonnen. Mark zet het voort, zoals de traditie wil. Hij is al de veertiende generatie Meinen op het boerenbedrijf in Aalten, en de eerste die met huisverkoop begint.

Of registreer je om te kunnen reageren.