VarkensAchtergrond

Vleesconcept vereist lange adem

De laatste jaren zijn er meer vlees-concepten bij gekomen. Het is niet eenvoudig en de kans op succes is beperkt. Toch zijn er doorbijters.

Menig varkenshouder zal watertanden bij het idee dat afnemers jouw product willen hebben en daar ook nog eens dik voor ­betalen. In de varkenshouderij is het nog lang niet zover, maar een toenemende groep varkenshouders is actief bezig met een vleesconcept. Ze hopen daarmee dat hun product voldoende onderscheidend is zodat de consument ernaar vraagt en er ook meer voor wil betalen. Concepten als ­Livar, Duke of Berkshire, Frievar, Heyde Hoeve of Vair zijn in meerdere of mindere mate zover.

In de markt zetten vraagt veel tijd, geld en energie

Kijkend naar de positie die enkele vleesconcepten hebben opgebouwd, lijkt het niet zo moeilijk om succes te behalen (hier worden overigens met concepten de boereninitiatieven bedoeld, dus niet de slachterijconcepten als Good Farming Star). De realiteit is echter anders: het in de markt zetten van een concept vraagt veel tijd, geld en energie en lang niet alle initiatieven van de afgelopen jaren hebben het gered of zullen dat uiteindelijk doen. Het is een zaak van lange adem, geven een aantal initiatiefnemers aan.

Kees Scheepens, Duke of Berkshire

“Vasthoudend zijn en in jezelf en je product blijven geloven. Iedereen in de omgeving zal ervan uitgaan dat het je niet gaat lukken. Daarom moet je voldoende eigenwijs zijn om dan toch door te zetten. Het is ook belangrijk om een ander in de keten wat te gunnen. Over het algemeen zijn het de ‘zachte’ onderwerpen die het verschil maken, dus niet de euro’s of kostprijzen per kilo.”

Frans de Rond, Livar

“Heel goed luisteren naar degene die geld wil geven voor jouw producten. Besef heel goed dat degene die betaalt, bepaalt. Dat is wel eens moeilijk voor varkenshouders, want als boer doe je vooral je eigen ding. Verder moet je volharden, niet opgeven en in je product blijven geloven. De producent is niet de eerste, maar de laatste schakel. Je moet daarom pas iets produceren als er vraag naar is.”

Tiny Schepers, Heyde Hoeve

“Alles moet kloppen, dat geldt op alle niveaus rondom het vleesconcept. Onderscheidend zijn kan op allerlei manieren, maar als je een product verkoopt met een betere smaak, dan moet het dat ook echt hebben. Ook de prijs-kwaliteitverhouding van het product moet goed zijn. Verder is het belangrijk dat alle neuzen in de keten dezelfde kant opstaan. Dat blijkt in de praktijk nog al eens moeilijk en daarom gaat de ontwikkeling ook zo langzaam.”

Stappen voor succesvol concept

ABN Amro publiceerde een rapport met advies voor het in de markt zetten van een vleesconcept. Een samenvatting van de belangrijkste adviezen vindt u in deze interactieve foto:

Beheer
WP Admin